دوئل فولکس جتا و سوبارو ایمپرزا
درحالیکه تنها یک گروه دیگر تا پایان دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال باقیمانده، امروز نوبت به گروه سدانهای کامپکت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، رنو مگان در برابر تویوتا کرولا قرار گرفت که طی آن مجموعاً تعداد 2703 رأی به ثبت رسیده است. البته در این دوئل نتایج نظرسنجیهای سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که کرولا با دریافت 1816 رأی و کسب 67 درصد از کل آراء پیروز شده است درحالیکه مگان موفق به دریافت 925 رأی شده است. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه سدانهای کامپکت، فولکسواگن جتا و سوبارو ایمپرزا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
مزدا 3 | هیوندای الانترا | میتسوبیشی لنسر | کیا سراتو |
مزدا 3 | میتسوبیشی لنسر | ||
رنو مگان | تویوتا کرولا | سوبارو ایمپرزا | فولکسواگن جتا |
تویوتا کرولا | ؟ | ||
شورولت کروز | نیسان سنترا | پژو 408 | امجی GT |
شورولت کروز | پژو 408 | ||
سئات تولدو | فیات تیپو | اشکودا اکتاویا | هوندا سیویک |
فیات تیپو | هوندا سیویک |
جتا یک سدان کامپکت است که نسل نخست آن برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 1979 معرفی شد. این خودرو بر روی پلتفرم مشترکی با نسل اول هاچبک گلف ساخته شده بود و اشتراکات زیادی با آن داشت تا جایی که میشد جتا را نسخهٔ سدان گلف دانست. این رویه طی نسلهای بعدی هم ادامه پیدا کرد و جتا همواره بر اساس پلتفرم نسلهای مختلف گلف ساخته شد. علاوه بر این، جتا در نسل پنجم خود حتی در ظاهر هم کاملاً مشابه گلف بود؛ اما در نسل ششم اوضاع تغییر کرده و جتا از طراحی خاص خود بهرهمند شد. این سدان کامپکت آلمانی در کشورهای آمریکای جنوبی با نام ونتو و در چین با نام ساگیتار عرضه شد. جتا اما هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که برای اولین بار اوایل سال جاری در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. این نسل نیز روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که مثل قبل با گلف و همینطور محصولات دیگری از گروه فولکسواگن مثل آئودی A3، سئات آتکا، فولکسواگن T-Roc و اشکودا کاروک مشترک است. فولکسواگن فعلاً نسل جدید جتا را تنها با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو ارائه کرده که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و همینطور یک واحد هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. البته گفته شده بهزودی در آیندهٔ نزدیک مدل اسپرت نسل جدید جتا با نام GLI معرفی خواهد شد که به یک پیشرانهٔ قویتر 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز خواهد بود. نسل هفتم جتا همچنین فعلاً فقط در کارخانهٔ فولکسواگن در مکزیک تولید میشود. این سدان کامپکت پرفروشترین محصول فولکسواگن در ایالاتمتحده محسوب میشود بهنحویکه سال گذشته نزدیک به 116 هزار دستگاه از آن در این کشور به فروش رسیده است.
سوبارو برای اولین بار در اکتبر سال 1992 خودروی کامپکت جدیدی بنام ایمپرزا را بهعنوان جایگزینی برای مدل لئون معرفی کرد. این خودرو که در سه نسخهٔ سدان، هاچبک و کوپه ارائه میشد با طیف گستردهای از پیشرانههای چهار سیلندر تخت تا سال 2001 تولید شده و سپس نسل دوم آن معرفی گردید. در این نسل نسخهٔ کوپه حذف شده و اعضای خانوادهٔ ایمپرزا صرفاً به دو نسخهٔ سدان و هاچبک محدود شد. نسلهای سوم و چهارم نیز به ترتیب در سالهای 2007 و 2011 معرفی شدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی رسید. این نسل که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2016 رونمایی شد، مانند نسلهای قبلی در دو نسخهٔ سدان و هاچبک تولید میشود. همچنین در خانوادهٔ ایمپرزا نسخهای کراساوور مانند هم حضور دارد که XV یا کراسترک نام داشته و بر اساس نسخهٔ هاچبک ساخته شده است. این مدل ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و به پوششهای پلاستیکی بدنه و ریلهای روی سقف مجهز است که نمایی کراساوور مانند به آن بخشیده است. علاوه بر این، یک از مشهورترین مدلهای ایمپرزا نیز WRX نام دارد که در اصل نسخهٔ اسپرت و عملکردی آن محسوب میشود. نسل کنونی ایمپرزا که بر اساس پلتفرم جهانی سوبارو ساخته شده است، با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر بنزینی بوده و طبق سنت سوبارو آرایش همهٔ آنها نیز بهصورت تخت است. ایمپرزا در دوئل ما با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی خود شرکت کرده که 155 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیرو نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT صورت میگیرد درحالیکه تمامی مدلها و تیپهای ایمپرزا بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. سوبارو ایمپرزا سال گذشته در بازار ایالاتمتحده حدود 86 هزار دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
| فولکسواگن جتا | سوبارو ایمپرزا |
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری H4 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 150 اسب بخار | 155 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر | 195 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 7.6 ثانیه | 8.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.0 ثانیه | 16.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر/ساعت | 195 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 6.9 لیتر (ترکیبی) | 9.0 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1338 کیلوگرم | 1417 کیلوگرم |
طول | 4.70 متر | 4.62 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.68 متر | 2.67 متر |
حجم صندوق بار | 396 لیتر | 340 لیتر |
قیمت پایه | 19,395 دلار | 19,355 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9982623]