معرفی سوبارو STI S209 جدید در نمایشگاه دیترویت
اگرچه این خودروهای پرفورمنس منحصراً در ژاپن عرضه میشوند اما جدیدترین مدل STI S-Line هماکنون در دسترس خریداران آمریکایی قرار گرفته است. این خودرو STI S209 نام داشته و بر پایهی سدان WRX STI شکل گرفته است.
به منظور ساخت این خودرو سوبارو چندین قطعهی استوک WRX STI همچون پیشرانه و شاسی را دستخوش تغییر کرده و قطعات ظاهری و داخلی منحصربهفردی را تدارک دیده است.
در آغاز باید گفت پیشرانهی 2.5 لیتری توربوی EJ25 نسخهی استاندارد هماکنون قدرت 341 اسب بخاری دارد که این قدرت به مدد توربوشارژر HKS با توربین و کمپرسور بزرگتر و همچنین افزایش فشار بوست به 18.0 psi حاصل شده است.
پیشرانهی 4 سیلندر تخت سوبارو همچنین دارای پیستونهای فورج کاری شدهی سبکتر و قویتر است. لیست بهبودهای گستردهی این پیشرانه همچنین شامل سیستم جذب کاراتر با سیستم اسپری آب اینترکولر، انژکتورهای سوخت بزرگتر و ماژول کنترل با تنظیمات جدید میباشد. مافلرهای پرفورمنس و خروجیهای اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ نیز تکمیل کنندهی تغییرات این بخش میباشند.
تمامی این تغییرات باعث شدهاند پیشرانهی STI S209 قدرت 341 اسبی داشته باشد و گشتاور آن در دورهای میانی نیز 10 درصد بیشتر شود. سوبارو میگوید این امر باعث تولید قویترین خودروی STI نشان تاریخ شده است. البته شاید عرضهی خودروی ایمپرزا WRX STI CS400 با قدرت 400 اسب بخار را به یاد بیاورید که سوبارو آن را به حساب نمیآورد زیرا با همکاری Cosworth تولید شده و خودروی ویژهی STI نبوده است.
خودروی موردبحث بهصورت انحصاری با گیربکس 6 سرعته دستی و سیستم چهار چرخ محرک این برند عرضه میشود. این سیستم با دیفرانسیل مرکزی، هدایت گشتاور فعال و کنترل دینامیک چندحالته همراه میشود.
سیستم SI-Drive خودرو نیز توسط سوبارو باز تنظیم شده و سه حالت هوشمند، اسپورت و اسپورت تیز را ارائه میکند. مهندسان شرکت توصیه میکنند از حالت اسپورت برای پیست و اسپورت تیز برای مسابقات درگ استفاده شود.
زیر خودرو هم لاستیکهای دانلوپ SP اسپورت مکس تابستانی و رینگهای سبکوزن 19 اینچی BBS قرار گرفتهاند. این لاستیکها که منحصراً برای S209 توسعه یافتهاند حداکثر شتاب جانبی بیش از 1 جی را فراهم میکنند.
ترمزها نیز دستپروردهی کمپانی مشهور برمبو هستند که از روتورهای فولادی سوراخدار و کالیپرهای 6 پیستونی در جلو و 2 پیستونی در عقب تشکیل شدهاند.
به منظور بهبود پرفورمنس در پیست، سیستم تعلیق هم دارای دامپرهای بیلشتین، فنرهای سفتتر، میلهی پایدارکنندهی 20 میلیمتری در عقب و بوشهای متفاوت میباشد.
از نظر طراحی، STI S209 دارای عناصر متمایزی همچون کیت بدنهی پهن، ورودیهای سپر جلو، پانل سقف فیبر کربنی و بال عقب و همچنین نشانهای ویژهی این خودرو میباشد. داخل کابین هم فرمان D شکل با نشان STI پوشیده شده با جیر و دوخت نقرهای، صندلیهای سطلی ریکارو با عناصر نقرهای، نشان شمارهدار S209 روی کنسول مرکزی و همین نشانها در داشبورد و پشتسریها به چشم میخورد.
تنها حدود 200 دستگاه از این خودرو با دو ترکیب رنگی WR آبی با رینگهای خاکستری و سفید کریستالی با رینگهای طلایی ساخته خواهد شد. این خودرو اواخر سال جاری عرضه میشود و قیمت آن نیز در آینده مشخص خواهد شد.