رویارویی سدانهای اسپرت مقرونبهصرفه، سوبارو WRX یا هیوندای النترا N؟
همانطور که همه میدانیم، جوانی زودگذر است و حفظ تواناییها با بالا رفتن سن دشوار خواهد بود. این معضلی است که سوبارو با آن روبرو است زیرا نسل پنجم WRX تلاش میکند با بلوغ در طراحی و راحتی، طرفداران قدیمی خود را خشنود سازد و همچنان شخصیت جذاب و بازیگوش خود را حفظ کند. دراینبین، بهتازگی هیوندای الانترا N گستاخ و پرجنبوجوش وارد صحنه شده و هیچکدام از انتظارات نوستالژی سوبارو روی دوش آن سنگینی نمیکند؛ اما بهعنوان یک سدان کامپکت اسپرت، کدامیک بهتر است؟
زیبایی موضوعی سلیقهای است ولی از دید ما، نه WRX و نه الانترا N هیچکدام خودروهای خیلی زیبایی نیستند. سدان ژاپنیها با روکشهای پلاستیکی در قسمتهای مختلف بدنه، خودروی بزرگتری به نظر میرسد و هرچند تفاوتی اساسی با سوباروهای گذشته ندارد اما جذابیت ظاهری نسلهای قبلی را از دست داده است. WRX هنوز هم گلگیرهای پهنی دارد ولی بدون بال بزرگ عقب و اسپلیتر برجستهٔ جلو، بیشتر شبیه یک کفش ورزشی مخصوص پیادهروی است تا خودروی مسابقهای رالی. البته هیوندای هم ظاهر بیعیب و نقصی ندارد و نمیتواند به سوبارو خرده بگیرد زیرا آن جلوپنجرهٔ بزرگ اخمو و خطوط شکستهٔ فراوان روی بدنه خیلی زود چشمها را خسته میکند.
در داخل، WRX با کابینی راحت اما نهچندان چشمگیر که از تریمهای طرح فیبر کربن، دوختهای قرمز و نمایشگر لمسی 11.6 اینچی عمودی بهره میبرد، به شخصیت سربهزیر خود ادامه میدهد هرچند که احساس و کیفیت متریال نسبت به نسل قبلی بهبود پیدا کرده است. از سوی دیگر، الانترا در حافظهها میماند. در اینجا، جیر و چرم مصنوعی نمایشگر لمسی 10.3 اینچی را احاطه کردهاند و دکمههای بامو مانند روی غربیلک فرمان نوید انواع و اقسام حالات اسپرت را میدهند. در اینجا یک دکمهٔ قرمز فقط برای فعال کردن تطبیقدهندهٔ دور موتور تعبیه شده یعنی سیستمی که همهٔ خودروهای گیربکس دستی باید داشته باشند اما اگر نخواستید میتوانید آن را فشار ندهید.
نظرات در مورد صندلیهای الانترا N متفاوت بود. برخی موقعیت رانندگی و ارتفاع بلند دیوارههای جانبی را دوست داشتیم درحالیکه برخی دیگر میزان ابر صندلیها را کم میدانستند که در کنار سواری سفت خودرو باعث ناراحتی نشیمنگاه میشد. در دنیای اعداد اما الانترا تقریباً در هر معیاری هم روی کاغذ و هم روی جاده دست بالا را دارد. این سدان کرهای نسبت به WRX سریعتر و سبکتر است و بهتر میپیچد. پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیوندای 276 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که هردو از 271 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر تخت سوبارو بیشتر است.
با آغاز حرکت، WRX موفق میشود الانترای محرک جلو را تا سرعت 50 کیلومتر بر ساعت مغلوب کند اما پسازآن فقط باید چراغهای عقب هیوندای را ببیند. سدان کرهای هم زودتر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و سپس 160 کیلومتر بر ساعت میرسد و هم مسافت 400 متر را در 13.8 ثانیه طی میکند درحالیکه سوبی این کار را در 13.9 ثانیه انجام میدهد. البته این اختلاف خیلی جزئی است ولی بالاخره باید هیوندای را پیروز دانست. در هنگام خروج از پیچها نیز تأخیری در ارائهٔ قدرت WRX وجود دارد که در الانترا دیده نمیشود.
در آزمایش چسبندگی، هیوندای با ثبت شتاب جانبی 0.99 جی، WRX را با 0.95 جی مغلوب میکند. البته از سوی دیگر، سوبارو کمی زودتر متوقف میشود و از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در 46.6 متر به سکون میرسد درحالیکه هیوندای برای انجام این کار به 47.5 متر مسافت نیاز دارد؛ اما هنگامیکه حرف از قیمت و مصرف سوخت میشود، بازهم برتری با سدان کرهای است. هیوندای 4 هزار دلار از رقیب ژاپنی ارزانتر است و در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت 7.3 لیتر بنزین مصرف میکند که این رقم برای سوبارو 8.4 لیتر است.
البته تنها اعداد موجب پیروزی الانترا N نمیشوند و معیارهای احساسی و انتزاعی ما هم در اینجا نقش دارند. WRX بالغ شده، چهارچرخ محرک است و بعید به نظر میرسد که کسی را عصبانی کند. از سوی دیگر، الانترا حالتی بنام N دارد که همهچیز را وحشیتر میکند. این ماشین اصلاً مؤدب نیست، همیشه راحت نخواهد بود و شخصیت شروری دارد، دقیقاً مثل WRX سابق. بنابراین، هرچند سوباروی جدید اشتباهات بسیار کمی دارد و حالا خودرویی بالغتر است که سعی میکند گناهان دوران جوانی خود را جبران کند اما الانترا N آمده تا مرتکب گناهان جدیدی شود و هیچ ابایی از این کار ندارد.
مقام دوم: سوبارو WRX
نقاط قوت: راحت روی جاده، کابین ساکت، بلوغ در شخصیت
نقاط ضعف: خودروی اسپرت مقرونبهصرفهای که چندان ارزان نیست، چه کسی یک WRX آرام و بالغ میخواهد؟
مقام اول: هیوندای الانترا N
نقاط قوت: تنظیم خوب شاسی، ارائهٔ هیجان گستاخانه
نقاط ضعف: سواری خشک، صندلیهای سفت، ظاهر بسیار وحشیانه
مقایسه مشخصات فنی
هیوندای الانترا N | سوبارو WRX | |
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.4 لیتری H4 توربو |
قدرت | 276 اسب بخار | 271 اسب بخار |
گشتاور | 392 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 5.1 ثانیه | 5.5 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 12.9 ثانیه | 13.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.8 ثانیه | 13.9 ثانیه |
توقف از 110 کیلومتر | 47.5 متر | 46.6 متر |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 235 کیلومتر/ساعت |
شتاب جانبی | 0.99 جی | 0.95 جی |
وزن خالص | 1451 کیلوگرم | 1542 کیلوگرم |
فاصلهٔ محوری | 2,720 میلیمتر | 2,672 میلیمتر |
طول | 4,676 میلیمتر | 4,668 میلیمتر |
عرض | 1,826 میلیمتر | 1,826 میلیمتر |
ارتفاع | 1,415 میلیمتر | 1,468 میلیمتر |
مصرف سوخت | 9.4 لیتر ترکیبی | 10.7 لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر | 5 نفر |
حجم صندوق بار | 395 لیتر | 270 لیتر |
قیمت | 33,245 دلار | 37,490 دلار |