جزئیات جدید سوبارو WRX STI، خودرویی بدون رقیب
هنگامی که سال گذشته در نمایشگاه خودروی لوس آنجلس خودروی سوبارو WRX 2015 معرفی شد، همه چیز بسیار خوب به نظر می رسید. هنوز همان موتور چهار سیلندر توربوشارژردار بر روی آن قرار داشت، تنها با این تفاوت که حجم آن از 2.5 لیتر به 2 لیتر کاهش یافته و قدرت موتور با اندکی افزایش از 265 به 268 اسب بخار رسیده بود.
برای اولین بار، سوبارو یک گیربکس شش دنده ی دستی را بر روی این مدل قرار داده است، و امکان تعویض دنده دستی-اتوماتیک نیز توسط حالت های 6 یا 8 دنده ی override که با دسته دنده ی کنار فرمان کنترل می شود ارائه می گردد. طراحی ظاهری خودرو نیز بهبود یافته است، ولی هنوز هم شبیه یک سدان مجلل تویوتا می باشد.
با دانستن این موضوعات، همه ما هیجان زده بودیم که نسخه WRX STI این خودرو چه امکاناتی را برای علاقه مندان و طرفداران رالی در سراسر جهان ارائه خواهد کرد. با این حال علی رغم تمامی پیشرفت ها و بهبود هایی که در قسمت های مختلف خودرو ارائه شده بود، دانستن این موضوع که در این مدل نیز سوبارو همان موتور EJ257 2.5 لیتری DOHC توربوشارژردار و گیربکس که از سال 2008 تاکنون استفاده می کنند نصب شده است، اهمیت این پیشرفت ها را کم رنگ کرد. نمودارها و ارقام موتور نیز به همان صورت سابق می باشند که نشان دهنده ی این است که موتور را حتی تقویت نیز نکرده اند. خروجی های موتور 305 اسب بخار نیرو و 382 نیوتن بر متر گشتاور می باشند. خودرو مجهز به همان دیفرانسیل DCCD (دیفرانسیل مرکزی کنترل شده توسط راننده) می باشد که همان حالت های رانندگی را ارائه می کند: هوشمند، اسپورت و اسپورت تیز. همان حالت های Auto وجود دارد که شامل Auto + و Auto – می شود، در حالت مثبت نیروی موتور به محور جلو و در حالت منفی نیروی موتور به محور عقب منتقل می گردد. طرفداران این خودرو با دانستن این که سیستم هیدرولیک فرمان به همان خوبی گذشته می باشد قطعاً خوش حال خواهند شد.
حال چه چیزی تغییر کرده است؟ زمانی که ویدیوی مربوط به خودرو را تماشا می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که ظاهر آن تغییر یافته و خشن تر شده است. جدای از این که تغییرات تا حدودی مختصر بوده اند. [دانلود ویدئو]
[jwplayer mediaid="61468"]
در بخش فنی، آن ها به منظور ارتقای عملکرد WRX، هدرزهایی با طول های یکسان بر روی آن قرار داده اند، شما احتمالاً می توانید همین انتظار را از STI داشته باشید. این بدین معنی می باشد که دیگر خبری از سر و صدای سوبارو نخواهد بود. فاصله ی بین محورها ی خودرو افزایش یافته و فضای بیشتری در صندلی های عقب آن در نظر گرفته شده است، ولی آن ها ضریب فرمان را از 15.0:1 به 13.0:1 تغییر داده اند تا فرمان تیز تری داشته باشد. خودرو همچنین مجهز به یک سیستم بردار گشتاور مبتنی بر ترمز می باشد که وظیفه دارد تا امکان خارج شدن خودرو از مسیر در پیچ ها را کاهش دهد که این روزها گریبان بسیاری از خودروهای رالی را در مسیر های خشک می گیرد.
تمامی توانایی کنترل پایداری و بردار های گشتاور شما می تواند بیهوده باشد، بنابراین راننده می تواند یک حالت توزیع نیروی 50/50 را انتخاب کند یا در صورت تمایل همانند گذشته 65 درصد از نیروی موتور را به محور عقب منتقل نماید.
سوبارو همچنین سیستم تعلیق اسپرت تقویت شده ای را بر روی خودرو نصب کرده است که لرزش بدنه را به میزان 16 درصد کاهش می دهد. شاسی خودرو نیز با نصب میله های ضد غلتش بزرگتر در قسمت عقب و جلوی خودرو قوی تر شده است. تمامی این ها کافی خواهند بود تا بتوانند امکان وقوع مشکل افتضاح و شرم آور خارج شدن خودرو از جاده در پیچ های مسیر های خشک را کاهش دهند.
عدم وجود رقیبی جدی برای STI جدید، علاقه مندان به خودروهای تمام چرخ متحرک را نگران کرده است. شرکت Evo هیچ تصمیمی در مورد بازگشت در یک سال آینده نگرفته است و میتسوبیشی اعلام کرده است که آن ها هم اکنون بیشتر بر روی تکنولوژی هیبریدی تمرکز کرده اند، و بدین ترتیب STI جدید بدون رقیب و بی هیچ مشکلی به مسیر خود ادامه می دهد. حال نکات خوب و بد این خودرو را بررسی می کنیم.
نکته خوب: به دلیل این که موتور این خودرو نسبت به مدل قبلی تغییری نکرده است، قیمت قطعات و تیونینگ آن به اندازه STI های قبلی بالا نخواهد بود. قطعات آن همه جا موجود است و تحقیق و توسعه آن نیز پایان یافته است. هندلینگ خودرو نیز در مقایسه با مدل قبلی باید به طور چشمگیری بهتر باشد.
گفته می شود این خودرو قیمتی معادل 36 هزار دلار خواهد داشت، بنابراین حتی در صورت انتخاب همه آپشن ها قیمت آن از 40 هزار دلار فراتر نخواهد رفت.
نکته بد: باز هم قدرت موتور آن افزایش نیافته و همین موضوع خیلی ها را به شدت نا امید کرده است. در سال 2004 قدرت موتور 300 اسب بخار بود، و اکنون پس از یک دهه افزایش 5 اسب بخاری بسیار خنده دار به نظر می رسد. مردم انتظار بیشتری از یک خودروی قوی با موتور توربوشارژردار دارند. 350 اسب بخار نیرو برای این خودرو می تواند بسیار مناسب باشد، یا حتی 330 اسب بخار. بهترین گزینه برای شما می تواند این باشد که یک STI دست دوم خریداری کنید، و پول باقیمانده خود را صرف بهبود هندلینگ آن و تیونینگ موتور نمایید.