سوبارو WRX STI با رکورد بیشترین میزان استفاده از فیبر کربن در دنیا!
خودرویی که مشاهده میکنید توسط فردی با نام مستعار کربن مایک ساخته شده و جدای از رینگهای کونیگ هایپرگرم، چهار خروجی اگزوز، نشانهای روی بدنه و شیشهها، همهچیز از فیبر کربن تولید شده است. از جمله این بخشها که کاملاً جلبتوجه میکنند میتوان به پانلهای عقب بدنه، سقف، کاپوت، سپرها و بخش اعظم کابین اشاره کرد.
البته باید دقت کرد فیبر کربن بکار رفته در خودرو فقط بهصورت پوشش روی سایر قطعات نیست بلکه بهصورت قطعاتی کامل قالبگیری و ساخته شدهاند. از آنجایی که مالک خودرو در کارخانه تولید متریال کامپوزیتی کار میکند بنابراین فرایند طراحی و تولید این قطعات آسانتر شده است. این خودرو که سومین نسل سوبارو WRX STI به شمار میرود در نمایشگاه سما حضور یافته و نظرات زیادی را به خود جلب کرده است.
با ورود به داخل کابین سوبارو میتوانیم شاهد رول کیج فیبر کربنی، صندلیهای اسپارکو و... باشیم. در پیشرانه نیز از بلوک کوتاه مرحله 2 با پیستونهای فورج کاری شده و یاتاقانهای قویتر استفاده شده است. اگرچه اشارهای به قدرت دقیق نیروگاه آهنین این سوبارو نشده اما مالک میگوید خروجی کلی پیشرانه به خاطر افزایش قابلیت اطمینان قطعات محدود شده است؛ اما سؤال مهم این است که با استفاده وسیع از فیبر کربن وزن خودرو چقدر خواهد بود؟ متأسفانه مایک به رقم دقیقی اشاره نمیکند اما تصور میکنیم وزن آن بسیار پایینتر از نمونه استاندارد باشد.
شایان ذکر است فیبر کربن علیرغم داشتن مزایایی همچون استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و وزن پایین از نقاط ضعفی رنج میبرد که بارزترین آنها شکنندگی است و تعمیر آن فرایندی سخت و زمانبر خواهد بود. البته مایک از سوبارو WRX خود به ندرت استفاده میکند و به همین خاطر هاچبک موردبحث همیشه در شرایط ایده آل خود قرار دارد.