ایده جسورانه سوبارو، استفاده از موتور جت در خودروهای هیبریدی!
سوبارو، شرکتی که ریشههای عمیقی در صنعت هوانوردی دارد، در حال برداشتن گامی جسورانه برای متحول کردن دنیای خودروهای هیبریدی است. این خودروساز ژاپنی پتنتی (حق اختراع) را برای یک سیستم هیبریدی جدید به ثبت رسانده که در آن، بهجای موتور پیستونی بنزینی، از یک موتور توربینی کوچک و قدرتمند برای شارژ باتریها و افزایش برد حرکتی خودروهای برقی استفاده میشود. این فناوری که اساساً همان موتور جت است، میتواند آیندهٔ ژنراتورهای همراه در خودروها را دگرگون کند. این پتنت درواقع یک سیستم هیبریدی بردافزا را تشریح میکند. در این نوع خودروها، موتور درونسوز مستقیماً چرخها را به حرکت درنمیآورد بلکه تنها بهعنوان یک ژنراتور برای شارژ باتری اصلی عمل میکند و نگرانی راننده از تمام شدن شارژ را از بین میبرد. حالا سوبارو معتقد است که یک موتور توربینی، گزینهای بسیار بهتر از موتورهای پیستونی مرسوم برای این وظیفه است.
شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما موتورهای توربینی مزایای قابلتوجهی دارند. این موتورها در مقایسه با پیشرانههای پیستونی با قدرت مشابه، بسیار کوچکتر و سبکتر هستند. تصور کنید قدرتی معادل یک موتور بزرگ در فضایی بهاندازهٔ یک چمدان کوچک جای بگیرد. علاوه بر این، فرآیند احتراق در موتورهای توربینی بسیار کاملتر است که به معنی آلایندگی کمتر خواهد بود. ازآنجاییکه قطعات اصلی این موتورها بهجای حرکت رفت و برگشتی، بهصورت دورانی میچرخند، لرزش و صدای بسیار کمتری نیز تولید میکنند. در طرح سوبارو، این موتور توربینی وظیفهٔ سادهای دارد که کار کردن در یک دور موتور بهینه برای تولید حداکثر الکتریسیته است. این موتور دیگر درگیر چالشهای پیچیدهٔ انتقال قدرت به چرخها از طریق گیربکس نیست و تمام تمرکزش روی شارژ باتریها خواهد بود.
البته استفاده از موتور توربینی در خودروها با چالشهایی نیز همراه بوده است؛ مواردی مانند هزینهٔ بالا، مدیریت حرارت بسیار زیاد گازهای خروجی، صدای زیاد و زمان طولانی برای راهاندازی، دلایلی بودند که این فناوری هیچگاه در صنعت خودرو فراگیر نشد اما سوبارو برای بیشتر این مشکلات، راهحلی هوشمندانه پیدا کرده است. ایدهٔ کلیدی، استفاده از یک موتور-ژنراتور الکتریکی ثانویه است که مستقیماً به توربین متصل است. این موتور الکتریکی، درست مانند سیستمهای هیبریدی مدرن، قادر است توربین را بهصورت آنی و بیصدا روشن کند و مشکل تأخیر در راهاندازی را کاملاً از بین ببرد. پس از روشن شدن توربین، همین موتور الکتریکی نقش خود را معکوس کرده و بهعنوان یک ژنراتور کمکی، به شارژ باتریها کمک میکند. سوبارو حتی یک باتری ۱۲ ولتی مجزا برای این موتور در نظر گرفته تا حتی اگر شارژ باتری اصلی خودرو کاملاً تمام شده باشد، سیستم بتواند توربین را برای شارژ مجدد روشن کند. بااینحال، چالش مدیریت دمای بالای گازهای خروجی همچنان یکی از موانعی است که مهندسان سوبارو باید بر آن غلبه کنند.