سوبارو WRX STi یا میتسوبیشی لنسر EVO ؛ مقایسه ژاپنیهای دوست داشتنی
با شروع قرن 21، تنوع خودروهای اسپرت ساخت ژاپن بیشتر شد و انقلابی در بازار جهانی رخ داد. خیلی زود، محصولاتی از تویوتا، هوندا، سوبارو و متسوبیشی، توانستند کیفیت رانندگی مشابه مدلهای اسپرت آلمانی و ایتالیایی را با قیمت کمتر، فراهم کنند. این شرایط، بسیاری از رقبای ساخت امریکا را به حاشیه برد و ژاپنیها را بیش از پیش، مشهور کرد.
اولین لنسر سال 1973 معرفی شد تا با بدنهی دودر و چهاردر، همراه پیشرانههای 1/2 تا 1/6 لیتر، وارد بازار جهانی شود. قیمت مناسب، مصرف سوخت بهینه و عملکرد فنی متوسط، لنسر را مشهور کرد اما این خودرو تا معرفی نسل چهارم، محصولی اقتصادی و کماهمیت محسوب میشد.
لنسر نسل چهارم سال 1991 معرفی شد و رقبا را به چالش کشید. براساس این خودرو، اولین لنسر EVO در سال 1992 شکل گرفت تا همراه پیشرانه 2 لیتر توربوشارژ، فاتح رقابتهای خیابانی شود. سیستم چهار چرخ محرک با دیفرانسیل لغزش محدود، وزن خالص 1238 کیلوگرم، قدرت 244 اسب بخار و گشتاور 309 نیوتنمتر، نخستین لنسر EVO را به شهرت جهانی رساند.
تولید لنسر اولوشن تا 10 نسل ادامه داشت. آخرین مدل، بین سالهای 2007 تا 2016 تولید شد و پیشرانهی 2 لیتر توربوشارژ میتسوبیشی را بازنشسته کرد. قدرت 295 اسب بخار و گشتاور 407 نیوتنمتر، مهمترین مشخصات لنسر EVO مدل 2016 هستند. این مدل میتواند در زمان 5/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت 247 کیلومتر برساعت ثبت کند.
نسخهی ویژه از لنسر EVO X به نام FX440 با قدرت 440 اسب بخار و گشتاور 559 نیوتنمتر نیز وجود دارد. این مدل در زمان 3/6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید و در زمان عرضه با قیمت 83 هزار دلار، رقیب مهمی برای سوپراسپرتهای دنیا محسوب میشد.
هرچند که لنسر اولوشن از 2016 به بعد ساخته نمیشود؛ اما سوبارو WRX STI را میتوان در مقام جایگزین برای سدان تاریخساز میتسوبیشی، به حساب آورد.
سوبارو در سالهای دههی 90 میلادی با تولید ایمپرزا توانست علاقهمندان اسپرتهای ژاپنی را جذب کند اما زیرسایهی تویوتا سوپرا، میتسوبیشی لنسر EVO و دیگر رقبا ادامهی فعالیت داد. افتخار آفرینی ایمپرزا در رالی قهرمانی جهان 1998، شهرت سوبارو را افزایش داد و تواناییهای ایمپرزا را ثابت کرد.
اولین WRX STi به عنوان محصول مدرن و مستقل، سال 2014 معرفی شد تا نسخهی ویژه از ایمپرزا باشد. موتور 2/5 لیتر توئین توربوشارژ این خودرو، 305 اسب بخار قدرت و 390 نیوتنمتر گشتاور داشت. نسل دوم، سال 2021 معرفی شد و همچنان روی خط تولید است.
مدل استاندارد WRX ساخت 2023 با موتور 2/4 لیتر توربوشارژ، 271 اسب بخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور دارد. این سدان اسپرت با گیربکس دستی 6 سرعته، در زمان 5/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و آستانه قیمت 31 هزار دلار دارد. نسخهی WRX STi مجهز به گیربکس دستی، 305 اسب بخار قدرت و 395 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتابگیری این نمونه چندان متفاوت از WRX استاندارد نیست اما همراه تجهیزات اضافی و مخصوص پیست، 38 هزار دلار قیمت دارد.
لنسر EVO با قدرت 440 اسب بخار و 360 اسب بخار، به تعداد محدود تولید شده و خودرویی کمیاب محسوب میشود. در عوض، نسخهی استاندارد از EVO X با پیشرانه 295 اسب بخار در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، 5 ثانیه است و با قیمتی حدود 30 تا 40 هزار دلار برای نسخههای کمکار، معامله میشود.
اولین تفاوت مهم لنسر EVO X ساخت 2016 و سوبارو WRX STi مدرن به صدای پیشرانه و ایزولاسیون اتاق مربوط است. میتسوبیشی از این نظر، ضعفهایی دارد و سرنشینان را از عملکرد موتور توربوشارژ آگاه میکند. البته در فضای بیرون هم، صدای پیشرانهی EVO X با وضوع بیشتر نسبت به WRX شنیده میشود. مجموع این شرایط برای افراد مختلف، خوشایند یا آزادهنده خواهد بود.
از نظر عملکرد فنی، قدرت مانور و امکانات ایمنی یا رفاهی هم، قطعا سوبارو تواناییهای بالاتری نسبت به لنسر EVO X مدل 2016 دارد؛ اما انتخاب میان ایندو، ساده نیست؛ چراکه بسیاری از رانندگان حرفهای، حس نوستالژیک و رانندگی کلاسیک میتسوبیشی را ترجیح میدهند.
در ویدئوی انتهای مطلب، مقایسه کوتاهی بین میتسوبیشی لنسر EVO X مدل 2016 و سوبارو WRX Sti ساخت 2020 قابل مشاهده است.