سوبارو

معرفی نسل جدید سوبارو کراس‌ترک، ظاهر و فناوری‌های جدید روی پلت‌فرم قبلی

سوبارو از نسل سوم کراس‌ترک در ژاپن رونمایی کرده است. این خودرو که پیش‌ازاین بیشتر یک کراس هاچ‌بک بود، حالا می‌خواهد به یک کراس‌اوور واقعی تبدیل شود. همچنین نسل سوم این ماشین حالا نام XV را هم کنار گذاشته و در سراسر جهان با همان نام کراس‌ترک عرضه خواهد شد. بااین‌حال، هرچند این کراس‌اوور ساب‌کامپکت از ظاهر و تکنولوژی‌های مدرنی برخوردار شده است اما همچنان از همان پلت‌فرم قبلی استفاده می‌کند.

کراس‌ترک در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان نسخهٔ کراس ایمپرزا معرفی شد و نسل دوم آن در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. حال در نسل سوم با اینکه تمام پانل‌های بدنه از نو طراحی شده‌اند اما خودرو فوراً به‌عنوان یک کراس‌ترک قابل‌تشخیص خواهد بود. همچنین با توجه به رویهٔ قبلی سوبارو، این خودرو می‌تواند پیش‌نمایشی برای نسل بعدی ایمپرزا هم باشد. نسل جدید این ماشین با ۴,۴۸۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۰ میلی‌متر عرض، ۱,۵۸۰ میلی‌متر ارتفاع و فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متری، تقریباً هم‌اندازهٔ نسل قبلی است به‌جز در طول که ۱۵ میلی‌متر افزایش یافته است.

کراس‌ترک جدید از جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی بزرگ‌تری استفاده می‌کند که به چراغ‌های جلوی باریک‌تر و تمام LED متصل شده است. هرچند ظاهر این خودرو بسیار شبیه به دیگر محصولات سوبارو به نظر می‌رسد اما حالا کمی حال و هوای ساخته‌های مزدا را هم پیدا کرده است. در همین حال، تریم‌های پلاستیکی محافظ نیز حالا بخش بیشتری از سپر را پوشش داده‌اند و در ترکیب با روکش‌های اطراف دهانهٔ گلگیرها و ریل‌های روی سقف نمای آفرودی به خودرو بخشیده‌اند.

در پروفیل جانبی کراس‌ترک جدید شاهد نمای آشنایی با همان خط پنجره و گلگیرهای عضلانی به همراه طرح‌های تازه‌ای برای رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی هستیم. در عقب، چراغ‌ها کوچک‌تر و C شکل شده‌اند و حجم‌پردازی‌های بیشتری روی درب صندوق و سپر کار شده است. همچنین در اینجا هم محافظ‌های پلاستیکی بیشتر شده‌اند و حالا صفحهٔ محافظ زیرین و شبرنگ‌ها را در خود جای داده‌اند.

در داخل، داشبورد بازطراحی شده و در خود نمایشگر بزرگ‌تر ۱۱.۶ اینچی را جای داده که قبلاً در مدل‌های WRX و لوورگ دیده بودیم. هرچند کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه حذف و در نمایشگر لمسی ادغام شده‌اند اما سوبارو همچنان همان صفحه آمپر آنالوگ قبلی را حفظ کرده و برخلاف بسیاری از خودروسازان سراغ نمونهٔ دیجیتالی نرفته است. بسته به تیپ، صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای یا چرمی ارائه می‌شوند و در بخش ایمنی هم شاهد نسل جدید سیستم EyeSight سوبارو با نرم‌افزار بهبودیافته و دوربینی با زاویه گسترده‌تر هستیم.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، نسل جدید کراس‌ترک روی نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پلت‌فرم ماژولار جهانی سوبارو ساخته شده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این پلت‌فرم که در نسل جدید مدل‌های بزرگ‌تر WRX و لوورگ هم به کار رفته است، به‌منظور بهبود استحکام و کاهش سروصدا، لرزش و ارتعاش، از نوع جدیدی چسب استفاده می‌کند. زیر کاپوت نسل جدید کراس‌ترک یک پیشرانهٔ ۲ لیتری تخت هیبریدی قرار گرفته که نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ می‌فرستد.

سوبارو فعلاً خروجی این موتور را اعلام نکرده اما گفته است که به‌منظور کاهش سروصدا و لرزش، اصلاحاتی را تجربه کرده است. علاوه بر این، انتظار می‌رود در آینده پیشرانه‌های دیگری هم برای این خودرو ارائه شود. طبق گزارش‌ها، یک پیشرانهٔ کم‌حجم‌تر جایگزین موتور ۲ لیتری تخت قبلی می‌شود درحالی‌که در بازار آمریکای شمالی همچنان از همان موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی نسل قبلی استفاده خواهد شد. نسل سوم سوبارو کراس‌ترک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. فروش این ماشین از ژاپن شروع می‌شود و سپس به‌تدریج راهی سایر بازارهای جهانی هم خواهد شد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. پژمان

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من آلان تو آمریکا هستم ومی خواستم ببینم راسته می گن وقتی اینجا روز باشه اونجا شبه ؟؟؟؟ می خواستم ببینم ساعت چنده ؟ چون ساعتم خوابیده دلم نیومد بیدارش کنم !

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. جمشید

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (283 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  2. AMANTE

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (915 ديدگاه)

    یکی از بهترین کمپانی ها که هیچ حاشیه ای نداره و زبان طراحی مختص خودش رو داره و بدون هیچ سر و صدایی محصولات اش رو معرفی میکنه و فروش خوبی هم داره.
    امیدوارم دوباره Impreza WRX STI برگرده حتی به عنوان یک هاچ بک تولید محدود.

    موافقم ۴۷
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      کلاً سوبارو یه شرکت کاریزماتیکه !
      نکاتی داره که در مقاله به اون پرداخته شده مثل استفاده از نوعی چسب خاص در منتاژ که این سیستم اشتباه نکنم اول شرکت bmw انجام داد که استفاده از این چسب مخصوص باعث استحکام بیشتر قطعات در تصادفات و عایق‌بندی میشه و وزن هم پائینتر میاره و هزینه‌ی تولید هم بسیار شکسته میشه و از دستگاه‌های جوش کمتری استفاده میشه !!!
      نکته‌ی دیگه گیربکس cvt هست که هرچی هم برای سوبارو خوب باشه ، باز هیجان رانندگی این خودرو را میگیره با این که موتورش تخت هست و سوباره همیشه به هندلینگ و هیجان در ژاپنی‌ها معروف بوده !
      نکته‌ای که به آن پرداخته نشده ، AWD بودنش هست که پتانسیل این خودروست اما گیربکس مضخرف CVT مضخرفش میکنه حتی اگر مصنوعی دنده بده !

      به نظرم خودتان را بگذارید جای خریداران این خودرو ، چرا باید این خودرو را خرید ؟!!! ….
      با اینکه میدانم کیفیت بالایی در تمام زمینه‌ها دارد و یه خودروی کارایی‌مِحور هست اما باب میل من به عنوان خریدار نیست و ترجیح میدهم مزدا بخرم تا سوبارو را !!!
      البته مزدا AWD نداره ، موتور تخت و تعادل بالای این را هم نداره با اینکه خود مزدا سرآمد کلاس خودش هست ولی به خوبی سوبارو نیست ولی باز هم مزدا برای من چیزی دیگر هست ❤!

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۶
    2. Royal Driver UK 70

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (281 ديدگاه)

      واقعا برندیه که تو سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بیشترین لایکو امتیازو توسط مشتری داشته ایول داره!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
  3. reza342

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    بهترین خودرو تو سگمنت خودش. آفرود خوب قیمت خوب، کیفیت. حیف که تو ایرانیم…

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۲
  4. بهراد

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    واقعا باید قدر سوبارو رو دونست. این ماشینم اگه زیر ۲۰ هزار دلار باشه ( که بعیده ) بنظرم گزینه بسیار عالی هستش برای واردات.

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
  5. علی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    قیمت پایه سوبارو ایمپرزا سدان با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و سیستم AWD در بازار امارات ۱۹ هزار و خورده ای هست.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
  6. علی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چند سال پیش تو نمایشگاه خودرو مشهد سوبارو هم آورده بودند خیلی ماشین خوب و با کیفیتی به نظر میومد و من که خیلی خوشم آمد و تعجب می‌کنم چراتو ایران موفق نبود

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
    1. احمدرضا

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (752 ديدگاه)

      واردات محدود
      قیمت غیر قابل قبول و غیر رقابتی
      شرایط فروش محدود
      تبلیغات بد
      خدمات پس از فروش افتضاح
      کمبود نمایندگی و قطعه
      در کنار نمایندگی انحصاری بسیار بد باعث شد سوبارو تو ایران شکست بخوره
      این قضیه برای هوندا هم اتفاق افتاد

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۳
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (7629 ديدگاه)

        آقا احمد رضا
        این‌هایی که فرمودید کاملاً درسته ، اما !

        اما دو مسئله بیش از هر چیزی در فروش محصولات در ایران اثرگذاره :

        ۱ : نبود بازار رقابتی با قیمت حقیقی که البته مافیا و دولت به کمک همدیگر برای هر محصولی اول تصمیم میگیرند و انتخاب مردم را دگرگون میکنند !

        ۲ : فرهنگ مردم هر کشوری باعث انتخاب محصولات میشه که در کشور ما خودرو به جای اینکه اول جنبه‌ی کارایی و کیفیت داشته باشه به چشمِ ظاهر و آپشن به اون نگاه میکنند و این میشه که خودروهایی که ارزش بالایی ندارند میشه هفت‌تیر‌کِش میدان !

        شما ساعت‌ها بیا از هوندا و سوبارو بگو با دلیل و منطق اما اونی که نخواد بفهمه هرکاریش هم بکنی نمیفهمه و مرغش یه پا داره ، چرا ؟!
        چون مِلاک پاخور خودرو در انتخابش هست که پُزِش را به اطرافیان بده و تو دور دورها هم بیشتر به چشم بیاد تا شماره‌های بیشتری ردوبَدَل کنه و اینه که همه جای دنیا خودروهای بالای ۱۰۰ هزار دلار هم شاید حتی به چشم نیایند اما در ایران حتی با خودروی ۱۵ هزار دلاری هم یقه جر میدهند !

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۲
  7. aMiRsHaYaN

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (366 ديدگاه)

    عقبش چقدر سولترا میزنه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۱
  8. T

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (269 ديدگاه)

    نوک مدادی خیلی بهش میاد

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  9. meysam

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3355 ديدگاه)

    اگه گیربکس cvt نبود خیلی بهتر هم می‌شد
    تو ویدئوهایی که تو یوتوب از آفرود سوباروهای cvt دیدم خیلی از تست کننده‌ها میگن حیف این سیستم awd عالی سوبارو که با cvt همراه شده

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
    1. Phonix

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      بخدا cvt آنقدر هم‌ که میگید بد نیست
      رو ماشین خانوادگی واقعا جوابه

      موافقم ۹
      مخالفم ۲
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (7629 ديدگاه)

        بد نیست
        ما هم نمیگیم بدِ
        چون مضخرفه !!!!!

        موافقم ۳
        مخالفم ۲
  10. یوسف

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (588 ديدگاه)

    خوبی که بهتر شد.
    در آغاز متن نوشته که کراس ترک دیگه یه کراس هاچبک نیست و میخواد کراس اوور واقعی باشه اما چیزی که میبینم تناسبات طراحی و ابعاد بدنه تغییری نکرده و همچنان یک کراس بک هستش.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  11. Royal Driver UK 70

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (281 ديدگاه)

    یکی از باحال ترین برند های اقتصادیه. حیف زیاد تو ایران محبوب نشد با اینکه یکی از شاسی بلنداشو وارد کردن اسمش فورستر بود با یک سدان خیلی خوب لگاسی بود اصلا تحویل گرفته نشدن چندینو چند سال پیشم وارد شد. حیف. اینم عجب چیزیه واقعا باحاله سوبارو

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  12. علی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (263 ديدگاه)

    مافیای واردکنندگان کره ای نگذاشتند سوبارو و هوندا تو ایران کار کنند . وگرنه سوبارو خیلی ماشینهای عالی درست می‌کنه با قیمت اقتصادی و استهلاک کم و ماشین های عالی و بی‌دردسر

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  13. JDM lover

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    سوبارو خیلی دوس داشتنیه
    بدون حاشیه و جنجاله
    این مدلم بنظرم خیلی خوبه
    موتور ۲ لیتر تخت و سیستم چهارچرخ محرک و کابین جادار و قیمت مناسب ، برای یه خونواده یه پکیج خیلی خوبه

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  14. hadi6

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    سوبارو خیلی کم حاشیه و چراغ خاموش داره کار درست خودشو پیش میبره 😍
    مهندسی بی نظیری دارن👌🏼…
    واقعا حیف که تعداد محدودی سوبارو داخل کشور داریم
    WRX STI امیدوارم دوباره زنده بشه…

    موافقم ۲
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا