پرو درایو P25، یک سوبارو ایمپرزای 560 هزار دلاری!

چهارشنبه 1 تیر 1401 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
Prodrive-P25-00001
شرکت پرو درایو اولین تصاویر رسمی از ایمپرزا P25 خود را پیش از معرفی رسمی در فستیوال سرعت گوودوود منتشر کرد. P25 برداشتی مدرن از سوبارو ایمپرزا 22B...
تبلیغات

شرکت پرو درایو اولین تصاویر رسمی از ایمپرزا P25 خود را پیش از معرفی رسمی در فستیوال سرعت گوودوود منتشر کرد. P25 برداشتی مدرن از سوبارو ایمپرزا 22B مدرن است خودرویی به شدت مشهور که در سال 1998 و برای گرامی داشت پیروزی این خودروساز در مسابقات رالی قهرمانی جهان با خودروهای رالی توسعه یافته توسط پرو درایور تولید شد. پرو درایو که در بریتانیا مستقر است اظهار می‌دارد P25 از جدیدترین تکنولوژی‌ها و متریال برای تجسم نسخه مدرن 22B استفاده می‌کند؛ اما این خودرو بسیار خاص‌تر و گران‌تر از ایمپرزای آن زمان خواهد بود. سوبارو 424 دستگاه ایمپرزا 22B را تولید و با قیمت 200 هزار دلار عرضه کرد. اخیراً یکی از نمونه‌های این خودرو با قیمت 312555 به فروش رسید؛ اما پرو درایو تنها 25 دستگاه از P25 را با قیمت قابل‌توجه 460 هزار پوند معادل 460 هزار دلار عرضه خواهد کرد.

هر خودرو بر اساس بدنه اصلی WRX دو درب (نه 22B اصلی) شکل می‌گیرد و پانل‌های کربنی طراحی شده با کمک پیتر استیونز روی آن نصب می‌شود. استیونز مسئول طراحی ظاهری برخی خودروهای رالی آن زمان یعنی 22B و مک لارن F1 بود. با استفاده از کامپوزیت برای کاپوت، صندوق، سقف، رکاب‌ها، گلگیرهای جلو و عقب، آینه‌ها، اسپویلر و سپرها وزن خودرو فقط به 1200 کیلوگرم رسیده درحالی‌که وزن 22B برابر با 1245 کیلوگرم بود. از دیگر اقدامات پرو درایو برای کاهش وزن این خودرو می‌توان به باتری لیتیوم-یونی و صندلی‌های مسابقه‌ای کربنی و سبک‌وزن اشاره کرد. دیفرانسیل لغزش محدود جلو و عقب، دیفرانسیل مرکزی فعال، دامپرهای قابل تنظیم بیلشتین و ترمزهای AP ریسینگ جزو مشخصات فنی این خودرو هستند. روتورهای ترمز جلو ابعاد 380 میلی‌متری دارند و با کالیپرهای شش پیستونه همراه می‌شوند درحالی‌که دیسک‌های عقب ابعاد 350 میلی‌متری دارند و با کالیپرهای چهار پیستونه همکاری می‌کنند.

اما ستاره واقعی نمایش پیشرانه و گیربکس P25 هستند. پیشرانه بر اساس جدیدترین نسخه 2.5 لیتری سوبارو شکل گرفته اما بازمهندسی کاملی را در زمینه پیستون‌ها، یاتاقان‌ها و سوپاپ‌ها تجربه کرده است و حالا از توربوی جدید گرت، اینترکولر کارا و سیستم اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ سود می‌برد. این نیروگاه آهنین قدرت 400 اسب بخاری و گشتاور 600 نیوتون متری تولید می‌کند و 30 درصد قوی‌تر از 22B اصلی با قدرت 276 اسب بخار خواهد بود. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته سکونشئال به چرخ ها فرستاده می‌شود. پرو درایو می‌گوید این گیربکس تعویض‌هایی در حد 80 میلی‌ثانیه دارد. سیستم لانچ کنترل نیز با استفاده از پدال گاز برقی کار می‌کند و کلاچ اتومات شده نیز به راننده اجازه می‌دهد از همان سکون و بدون مشکل خاصی با دنده سه حرکت کند. P25 در کمتر از 3.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد که بیش از 1 ثانیه بهتر از شتاب 22B است. پدال گاز برقی به پرو درایو اجازه داده تا چندین حالت رانندگی را ایجاد کند. البته آنچه در یک خودروی مدرن دیگر دیده نخواهد شد توانایی تنظیم آنتی لگ یا ترمزدستی هیدرولیکی مشابه WRC خواهد بود که به‌صورت خودکار غیر درگیر می‌شود تا بهترین اسکیدها زده شوند.

این شرکت فعلاً تصاویر کابین P25 را منتشر نکرده اما می‌گوید داشبورد تحت تسلط یک نمایشگر باکیفیت خواهد بود. پرو درایو همچنین ادعا می‌کند کابین ایمپرزا دهه 90 را با ترکیب چرم، آلکانترا و کربن بهبود می‌بخشد. P25 به‌صورت استاندارد ظرفیت چهار نفری دارد اما خریداران گزینه حذف صندلی عقب را خواهند داشت تا جای آن را رول کیج بگیرد.

دیوید ریچاردز رئیس پرو درایو می‌گوید:

سوبارو آبی نمادین خاطرات دوران طلایی WRC را بازمی‌گرداند. دورانی که ایمپرزا 22B عملکرد درخشانی داشت و در نهایت باعث شد پرفورمنس خودروهای رالی به جاده تزریق شود

او ادامه می‌دهد:

با تجسم دوباره این خودرو که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و متریال انجام می‌شود، پرو درایو P25 ادای احترام به ریشه‌هاست. من معتقدم به هدف خود در تولید رونوشتی مدرن از نمادین‌ترین سوبارو ایمپرزای تاریخ رسیده‌ایم
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.