سوزوکی سیاز، مهمان شرقی جاده مخصوص

شنبه 21 شهریور 1394 - 15:19
مطالعه 10 دقیقه
Suzuki Ciaz
همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان در پی ساخت و ورود سه مدل از سوزوکی به نام‌های سلریو، سیاز و سوئیفت می‌باشد. چندی پیش در...
تبلیغات

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان در پی ساخت و ورود سه مدل از سوزوکی به نام‌های سلریو، سیاز و سوئیفت می‌باشد. چندی پیش در مورد خودروی سلریو متنی را تقدیمتان نمودم اما در این قسمت سعی می‌کنم که تا اندازه‌ای شما را با سدان سیاز آشنا نمایم، خودرویی که کماکان بهایی برایش تعیین نشده ولی برخی از سایت‌های داخلی ارقامی حول‌وحوش 100 میلیون تومان را برای آن ذکر نمودند که دراین‌باره هم باید منتظر ماند و دید.

مدل سیاز از جدیدترین محصولات سوزوکی به شمار می‌آید و از اوایل سال 2014 میلادی در گردونه تولید قرار گرفت. این سدان کوچک با نام ALIVIO در بازار چین ارائه شده و جانشین مدل محبوب SX4 در بازارهای آسیا و آمریکای لاتین و آفریقا گردیده است. در حال حاضر هم این خودرو تنها در دو نقطه از این عالم تولید می‌شود یکی از آن‌ها شرکت ماروتی هند است و دیگری چانگان چین. مدل مربوط به کشورمان نیز از معبر هندوستان وارد می‌گردد.

سوزوکی سیاز با دو پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی آن هم از دو تیپ مختلف بوده و هردویشان نیز 4 سیلندر هستند. این دو، سری K و G نام دارند، سری K از 1.4 لیتر حجم برخوردار است و سری G که منحصراً در بازار چین ارائه می‌گردد از حجمی معادل 1.6 لیتر. پیشرانه دیزلی آن که ساخت شرکت فیات است نسخه‌ای 4 سیلندر بوده و از حجمی معادل 1.3 لیتر بهره می‌برد. نمونه‌ای که قرار است وارد ایران وارد شود از پیشرانه سری K بهره‌مند است.

چندی پیش نسخه 1.4 لیتری این خودرو توسط کارشناسان سایت «AUTODEALER» آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفت که در اینجا چکیده‌ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.

زندگی مملو از شگفتی‌های غیرمنتظره است. سوزوکی سیاز هم قطعاً از آن دست توفیقات اجباری است که نصیبمان شد. ما هم نیز به‌نوبه خود پوسته سخت آن را شکافته و لایه تحتانی و پنهان آن را برملا نمودیم.

اخیراً کمپانی ژاپنی سوزوکی توانسته است وجهه و اعتبار درخوری را از بابت ارائه مدل‌های متعدد سواری در شعبات محلی خود کسب کند. درست به‌مانند قطعات یک پازل که در کنار یکدیگر جای می‌گیرند، آخرین نسخه سدان این خودروساز نیز در مکانی مابین سوزوکی سوئیفت DZIRE و مدل ممتازتر کیزاشی، جای می‌گیرد. این مدل که سیاز نام دارد عناصری از هر دو خودرو را در DNA خویش به ارث برده است.

با این وجود و روی هم رفته، سوزوکی سیاز نه ظاهر و نه حسی از یک خودروی اقتصادی را القاء نمی‌کند. در طراحی خارجی این خودرو شواهدی چند وجود دارد که آن را از این باب کمی بالاتر از رقبایش قرار می‌دهد.

بی هیچ شک و شبهه‌ای مهم‌ترین بخش در یک خودرو فضای جلوپنجره آن است و دپارتمان طراحی سوزوکی هم از این بابت خریداران خود را مأیوس نمی‌سازد، طرح جسورانه جلوپنجره آن که از خطوط افقی بهره می‌برد با یک ورودی هوا که از طرحی اسپرتی برخوردار و در زیر آن جای گرفته، تکمیل می‌گردد و این‌ها همه به هوزینگ های چراغ‌های مه شکن (سپر جلو) آن ختم می‌گردد که در این بخش هم از خطوط و زوایای اسپرتی به نحو گسترده‌ای بهره‌گیری شده است.

در نیمرخ کناری این خودرو از خطوط نرم و ملایمی استفاده شده و از علم آئرودینامیک هم در این جهت مدد گرفته شده است. طرح کناری این خودرو با رینگ‌های 16 اینچی آن جفت می‌گردد (این سایز از رینگ در تیپ GLX به صورت استاندارد وجود دارد) و از این رو نمایی موزونی را برای آن مهیا نموده است. از دیدگاه شخصی، چراغ‌های عقب این خودرو که از خطوط و زوایای قدیمی و منسوخی بهره می‌برند نمایی زشت و ناشیانه را برایش فراهم نمودند.

عمده تمرکز سوزوکی در کابین این خودرو، در وهله نخست، بر خصائصی همچون راحتی و فضا بوده است. در تیپ GLX این خودرو احساسی از راحتی آدمی را فرا می‌گیرد که این امر ناشی از به‌کارگیری پوشش‌های چرمی خالص و مرغوب در آن است. رنگ استفاده شده در کابین هم از نوع مشکی و خاکستری بوده که به همراه نواری نقره‌ای فام، جلوه‌ای ظریف، جذاب و گیرا را برای آن فراهم نموده است. پوشش چرمی صندلی‌ها در تیپ GLX این خودرو به صورت استاندارد ارائه می‌شود.

اخیراً کاربری آسان تجهیزات در داخل کابین یک خودرو به امری بدیهی و ملموس درآمده و سوزوکی هم از این لحاظ به‌هیچ‌وجه شما را ناامید نمی‌سازد. از سیستم تهویه مطبوع گرفته تا سیستم رادیو و کروز کنترل و هر چیزی که در این کابین وجود دارد، به‌راحتی برای رانندگان آن قابل دسترس است. برای آنکه در این میان توازنی هم برقرار شود یک انتقاد هرچند کوچک هم بر مجموعه این تجهیزات، وارد است. چنانچه نیم‌نگاهی به مکان کنترلرهای سیستم صوتی آن که بر روی فرمانش نصب گردیده بیاندازیم آن را شبیه به مدل اسپلش خواهیم یافت. تمامی کنترلر های سیستم صوتی در سوزوکی سیاز در سمت چپ فرمان جای گرفته و تا اندازه‌ای شلوغ و درهم است و موجبات ناراحتی و رنجش راننده را در ترافیک‌های سخت فراهم می‌کند و مضاف بر آن، باعث برخورد دست او با جعبه‌دنده نیز می‌گردد (هنگام کار با کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان).

از لحاظ عملکرد، این خودرو بیش از آنچه که انتظار می‌رود را در اختیارتان می‌گذارد، پیشرانه 1.4 لیتری آن توانی معادل 70 کیلووات (91 اسب‌بخار) را در دور نسبتاً بالای 6000 دور در دقیقه برای آن فراهم نموده و گشتاوری معادل 130 نیوتن‌متر راهم در مواقع مورد نیاز به آن تحویل می‌دهد.

سوزوکی مدعی است که این نومولود از مصرف سوختی معادل 5.4 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت برخوردار است. یک شیوه آسان جهت دستیابی به رقم صحیح مصرف سوخت، رانندگی به مدت یک هفته در جاده‌ها و ترافیک شهری است که در این مورد هم عددی که ما بدان دست یافتیم 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت بود.

داوری نهایی

سوزوکی سیاز یک خودروی بسیار خوب در ازای بهای پرداختی است و در بسیاری جهات هم از مدل‌های رقیب خود پیشی می‌گیرد. در خودروی مذکور، توجهات زیادی به جزییات بیرونی و علی‌الخصوص فضای درونی آن مبذول شده که حسی مناسب و فضای فراوانی را برای سرنشینانش مهیا می‌کند. سوزوکی سیاز یک خودروی کامل برای خانواده‌های کوچک است و از فضای پای بیشتری هم برای سرنشینان عقب خود، حتی نسبت به برخی از خودروهای لوکس بازار، بهره می‌برد و صندوق‌عقب آن نیز می‌تواند 495 لیتر بار و اثاثیه را در خود جای دهد. از حق نباید گذشت که سوزوکی با ارائه این مدل به بخش‌های بالایی بازار چنگ انداخته و هر آنچه را که از یک سدان کوچک انتظار می‌رود و حتی بیش از آن را، در این خودرو ارائه داده است.

مشخصات فنی (نمونه 1.4 لیتری، سری K)

حجم موتور: 1373 سی‌سی

توان: 91 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 130 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 14 ثانیه (نمونه اتوماتیک)

حداکثر سرعت: 164 کیلومتر بر ساعت (نمونه اتوماتیک)

سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی

ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

ترمز عقب: کاسه‌ای

نوع جعبه‌دنده: 5 دنده دستی – 4 دنده خودکار

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4490/1730/1485

فاصله بین دو محور: 2650 میلی‌متر

وزن: 1010 کیلوگرم (نمونه 1.4 لیتری)

اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/65 R 16

حجم باک: 43 لیتر

گنجایش صندوق بار: 510 لیتر (نمونه هندی)

ایمنی

2 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم ترمز کمکی BA

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای

برخی از تجهیزات این خودرو (مدل فول)

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم ورود بدون کلید

دکمه START/STOP

صفحه نمایشگر لمسی

سنسور پارک عقب

دوربین دید عقب

کانال‌های هوا برای سرنشینان پشتی

سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث

لامپ‌های مه شکن جلو

سوکت برقی 12V

نگه‌دارنده عینک

و...

قیمت

در آفریقای جنوبی: 179,900 الی 214,900 راند (13,800 الی 16,400 دلار، پیشرانه 1.4 لیتری)

در هندوستان: 717,000 الی 959,000 روپیه (10,700 الی 14,300 دلار، پیشرانه 1.4 لیتری)

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.