دوئل سوزوکی ویتارا و سانگ‌یانگ تیوولی

سه‌شنبه 29 فروردین 1396 - 09:00
مطالعه 5 دقیقه
tivoli-twin-356_0
در قسمت نخست سری مطالب دوئل‌های خودروی پدال به سگمنت سدان‌های متوسط لوکس و رقابت مرسدس بنز E کلاس و اینفینیتی Q70 پرداختیم. حال در قسمت دوم این...
تبلیغات

در قسمت نخست سری مطالب دوئل‌های خودروی پدال به سگمنت سدان‌های متوسط لوکس و رقابت مرسدس بنز E کلاس و اینفینیتی Q70 پرداختیم. حال در قسمت دوم این سری رقابت‌ها به سراغ سگمنت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت رفته‌ایم که در آن خودروهای زیر حضور دارند:

اوپل موکا

اوپل کراس‌لند

شورلت ترکس

رنو کپچر

رنو داستر

فیات 500X

فیات 500L

هوندا HR-V

نیسان جوک

نیسان کیکس

نیسان ترانو

پژو 2008

تویوتا C-HR

مزدا CX-3

سوبارو XV

سانگ‌یانگ تیوولی

جیپ رنگید

ام‌جی ZS

سیتروئن C4 کاکتوس

سیتروئن C3 ایرکراس

سوزوکی ویتارا

سوزوکی SX4

هیوندای کرتا

هیوندای کُنا

کیا سول

کیا استونیک

فولکس‌واگن T-Roc

سئات آرونا

اشکودا یتی

لادا ایکس‌ری

فورد اکواسپرت

میتسوبیشی ASX

به دلیل محبوبیت روزافزون کراس‌اوورها، این کلاس به یکی از شلوغ‌ترین کلاس‌های خودرویی دنیا تبدیل شده و اکثر خودروسازان حتی گاه با دو تا سه نماینده در آن حضور دارند که ما هم همهٔ آن‌ها را در رقابت‌ها شرکت داده‌ایم. طبق شیوه‌ای که قبلاً مشخص کردیم، این خودروها در ابتدا به‌صورت دوبه‌دو با یکدیگر دوئل خواهند کرد. برای اولین قسمت از رقابت‌های کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، دو خودروی سوزوکی ویتارا و سانگ‌یانگ تیوولی به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

سوزوکی ویتارا

نام این خودرو برای ما ایرانیان کاملاً آشنا است چراکه نسل قبلی آن توسط ایران‌خودرو در کشور تولید و عرضه می‌شود که همچنان ادامه دارد. نسل اول سوزوکی ویتارا در سال 1988 به‌عنوان یک مینی SUV معرفی شد اما در نسل دوم که در سال 1998 به بازار آمد، به یک SUV کامپکت تبدیل شد و البته نامش هم به گرند ویتارا تغییر پیدا کرد. نسل سوم که در کشورمان حضور دارد نیز همین رویه را ادامه داد و به‌عنوان یک SUV کامپکت در سال 2005 معرفی شد؛ اما در سال 2015 و با معرفی نسل چهارم اوضاع تغییر کرد چراکه سوزوکی این خودرو را به یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت تبدیل کرده و نام آن‌را هم دوباره به ویتارا تغییر داد. سوزوکی ویتارا با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود که ما نمونهٔ 1.6 لیتری بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که 120 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

سانگ‌یانگ تیوولی

تیوولی به‌عنوان کوچک‌ترین محصول شرکت کره‌ای سانگ‌یانگ در سال 2015 معرفی شد و بنابراین فعلاً در نسل اول خود قرار دارد. همچنین چند وقتی است که تیوولی توسط شرکت رامک‌خودرو در کشورمان هم عرضه شده است. چند وقت بعد از معرفی تیوولی، سانگ‌یانگ یک نسخهٔ کشیده از آن‌را نیز با نام XLV معرفی کرد که خود سانگ‌یانگ معتقد است با این کار کلاس جدیدی را بنام کراس‌اوور استیشن ابداع کرده است. در این نسخه فاصلهٔ محوری تغییری نداشته و فقط از پشت چرخ‌های عقب به میزان 24 سانتیمتر به طول خودرو اضافه شده است و بنابراین ادعای سانگ‌یانگ را می‌توان درست دانست. تیوولی با دو موتور 1.6 لیتری بنزینی و دیزل عرضه می‌شود که در این رقابت نمونهٔ بنزینی آن شرکت کرده است. موتوری که 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور داشته و آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

مشخصات فنی

سوزوکی ویتارا

سانگ‌یانگ تیوولی

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

قدرت

120 اسب بخار

128 اسب بخار

گشتاور

156 نیوتن متر

160 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو/چهارچرخ

جلو/چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

9.1 ثانیه

10.7 ثانیه

مصرف سوخت

5.3 لیتر

6.4 لیتر

طول

4.17 متر

4.19 متر

وزن

1075 کیلوگرم

1270 کیلوگرم

قیمت پایه

17,600 دلار

18,300 دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9726131]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.