تکامل آهسته یک اسطوره: سوزوکی جیمنی!

یک‌شنبه 20 مهر 1399 - 09:30
مطالعه 4 دقیقه
suzuki-jimny-evolution1
سوزوکی جیمنی یکی از نمادهای ساده‌ی صنعت خودروست. این خودرو زرق و برق زیادی نداشته اما ابعاد کوچک و توانایی‌های خارج از جاده خوب باعث شده‌اند جیمنی...
تبلیغات

سوزوکی جیمنی یکی از نمادهای ساده‌ی صنعت خودروست. این خودرو زرق و برق زیادی نداشته اما ابعاد کوچک و توانایی‌های خارج از جاده خوب باعث شده‌اند جیمنی به عنوان یک آفرودر کاربلد در خاطره‌ها ماندگار شود. Budget Direct Insurance پس از انتشار رندرهایی درباره تاریخچه خودروهایی همچون اسکای لاین، آکورد و... این بار دست روی جیمنی گذاشته و تاریخچه تکاملی آن از سال 1970 تا به امروز را بررسی کرده است. با ما همراه باشید.

  • نسل اول

اولین نسل این خودرو در واقع به عنوان یک سوزوکی زندگی خود را شروع نکرد. سوزوکی در سال 1968 حقوق تولید هوپ استار ON360 را خریداری کرد زیرا کمپانی هوپ موتور در تولید انبوه آن با مشکلاتی روبرو بود.

سوزوکی در سال 1970 نسخه به‌روز شده ON360 را با نام LJ10 معرفی کرد. از جمله تغییرات این خودرو می‌توان به تعویض پیشرانه 359 سی‌سی هوا خنک میتسوبیشی با نمونه 2 سیلندر 359 سی‌سی خود سوزوکی اشاره کرد. با قدرت 24 اسب بخاری و گشتاور 33 نیوتون متری، این شاسی‌بلند قدرت چندانی نداشت اما وجود گیربکس 4 سرعته دستی، جعبه انتقال دو سرعته و سیستم چهار چرخ محرک پاره‌وقت باعث شده بود LJ10 در آفرود عملکرد احساس‌برانگیزی داشته باشد.

سوزوکی به بهبود LJ10 ادامه داد و در سال 1972 پیشرانه آب‌خنک جای نسخه هوا خنک اول را گرفت. این مدل که از پیشرانه جدید سود می‌برد نام LJ20 را به خود گرفت. همان سال LJ20V با بدنه‌ای کاملاً بسته برای آب‌وهوای سرد معرفی شد و نسخه چهار نفره نیز در سال 1975 از راه رسید.

در دهه 70 میلادی بود که شرکت تجهیزات اینترکانتیننتال LJ10 و LJ20 را وارد بازار آمریکا کرد و توانست حدود 3500 دستگاه از آن‌ها را به ویژه در کالیفرنیا، نوادا و آریزونا به فروش برساند.

تا پایان نسل اول شاهد عرضه نسخه‌های سقف نرم، سقف ثابت و پیکاپ از این آفرودر کوچک بودیم.

  • نسل دوم

در سال 1981 دومین نسل جیمنی معرفی شد و سوزوکی سواری آن در جاده را بهبود بخشیده بود و البته روی توانایی‌های خارج از جاده نیز کار شده بود. همچنین تأکید بیشتری روی بازارهای خارج از ژاپن نیز وجود داشت. جیمنی بازار ژاپن همچنان با پیشرانه 3 سیلندر 539 سی‌سی در دسترس بود اما تغییر مهم اضافه شدن نیروگاه 4 سیلندر 970 سی‌سی جدید با قدرت 51 اسبی و گشتاور 80 نیوتون متری بود.

برای مدل سال 1986 بود که این سامورایی کوچک وارد بازار آمریکا شد. سوزوکی به بزرگ کردن پیشرانه جیمنی ادامه داد و نسخه آمریکایی این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری 63 اسبی برخوردار شد. گیربکس 5 سرعته دستی، سیستم چهار چرخ محرک، سقف نرم یا ثابت و... جزو گزینه‌های مشتریان بودند. این خودرو تا مدل سال 1995 در بازار حضور داشت.

  • نسل سوم

سومین نسل جیمنی در سال 1998 از راه رسید. این خودرو استایل گردتری داشت اما همچنان از شاسی بدنه روی فریم سود می‌برد. همانند نسل‌های پیشین، سوزوکی نسخه‌ای از این خودرو را برای بازار ژاپن در نظر گرفت و پیشرانه‌های آن نیز مشابه خودروهای Kei بودند. برای جلب نظر مشتریان اروپایی پیشرانه توربودیزلی معرفی شد که از نوع 1.5 لیتری و ساخت رنو بود.

اروپایی‌ها تا سال 2009 می‌توانستند گزینه سقف سخت یا پارچه‌ای را انتخاب کنند و پس از آن فقط مدل سقف ثابت عرضه شد.

  • نسل چهارم

نسل کنونی جیمنی در سال 2018 بازگشت. این خودرو در ژاپن از پیشرانه 3 سیلندر 660 سی‌سی توربو با قدرت 63 اسب بخار و گشتاور 96 نیوتون متر استفاده کرده و در باقی بازارها با پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری که قدرت 100 اسبی و گشتاور 130 نیوتون متری دارد عرضه می‌شود.

جدیدترین نسل جیمنی همچنین از سیستم چهار چرخ محرک سوزوکی سود برده و به جعبه انتقال دو سرعته نیز مجهز است.

داخل کابین طراحی مدرن‌تری وجود داشته و یک صفحه لمسی نیز دیده می‌شود. سوزوکی در سال جاری مجبور شد به خاطر عدم همخوانی این خودرو با استانداردهای آلایندگی جیمنی را از بازار اروپا حذف کند هرچند هم‌اکنون این خودرو بدون صندلی‌های عقب و به عنوان محصول تجاری سبک به قاره همیشه‌سبز بازگشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.