سوزوکی eVX کانسپت معرفی شد؛ اولین تلاش برای برقی شدن!
اولین خودروی برقی این شرکت تا سال 2025 عرضه نخواهد شد اما به لطف معرفی کانسپت جدید eVX میتوانیم بفهمیم این خودرو چه ویژگیهایی خواهد داشت. ژاپنیها از کانسپت یاد شده در اتو اکسپو 2023 هند رونمایی کردهاند تا پیشنمایشی از کراس اوور برقی خود داشته باشند. اگرچه سوزوکی تمامی جزئیات این خودروی مفهومی را منتشر نکرده اما گفته که eVX ترکیبی از ژنهای آفرود قوی خود به همراه مزیتهای خودروهای برقی مدرن خواهد بود. این خودرو به شکل یک شاسیبلند جمعوجور معرفی شده و از جمله ویژگیهای آن میتوان به اورهنگ های کوتاه و قوس چرخ های عضلانی اشاره نمود. همین ویژگیهای بصری باعث شدهاند سوزوکی eVX کانسپت ظاهری آماده آفرود به خود بگیرد.
طول/عرض/ارتفاع کانسپت جدید سوزوکی برابر با 4300/1800/1600 میلیمتر بوده و بنابراین این خودرو اندکی طویلتر و پهنتر از ویتارا بازارهای جهانی است. احتمالاً کانسپت سوزوکی از باتری 60 کیلووات ساعتی استفاده میکند و شعاع حرکتی 550 کیلومتری دارد. البته در نظر داشته باشید که این ارقام با استانداردهای MIDC هند اندازهگیری شدهاند و خوشبینانهتر از پروتکلهای WLTP اروپا و EPA آمریکا به شمار میروند. توشیهیرو سوزوکی رئیس این برند در زمان معرفی eVX کانسپت میگوید:
من مفتخرم از eVX به عنوان اولین خودروی برقی استراتژیک جهانی سوزوکی رونمایی میکنم. ما در گروه سوزوکی حل مشکل گرمایش جهانی را اولویت خود قرار دادهایم و میخواهیم اقداماتی را برای کاهش تولید گازهای گلخانهای انجام دهیم. سوزوکی به ارائه محصولات ارزشمند در بازارهای جهانی که مطابق سلیقههای گوناگون هستند ادامه خواهد داد
همین چند روز پیش بود که سوزوکی اعلام کرد به توافقی مشترک با شرکت اینموتیو کانادا دست یافته است. این دو کمپانی روی گیربکس دو سرعته برای خودروهای برقی کار خواهند کرد تا آن را روی محصولات آتی سوزوکی نصب کنند. هدف سوزوکی از این همکاری افزایش شعاع حرکتی خودروهای برقی خود خواهد بود و یکی از اقدامات نیز میتواند نصب همین گیربکس جدید با راندمان بالا باشد. هنوز مشخص نیست که این گیربکس جدید در نسخه تولیدی کانسپت eVX نیز نصب خواهد شد یا خیر.