سوزوکی جیمنی در ایران؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل ژاپنی

یک‌شنبه 13 اسفند 1402 - 11:30
مطالعه 12 دقیقه
suzuki_jimny (14)
مجوزهای لازم برای واردات سوزوکی جیمنی به ایران صادر شده است. این خودروی معروف ژاپنی، یکی از ارزان‌ترین مدل‌های دو دیفرانیسل دارای قابلیت‌های آفرود...
تبلیغات

مجوزهای لازم برای واردات سوزوکی جیمنی به ایران صادر شده است. این خودروی معروف ژاپنی، یکی از ارزان‌ترین مدل‌های دو دیفرانیسل دارای قابلیت‌های آفرود محسوب می‌شود.

خودروسازی سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید و برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ شد. در بازار جهانی، سوزوکی به عنوان برند سازنده‌ی مدل‌های اقتصادی شناخته می‌شود که البته کیفیت نزدیک به برندهای طراز اول ژاپنی را ارائه می‌دهد.

صنایع سوزوکی از سال 1937 خودروسازی را آغاز کردند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شدند. اوایل دهه‌ی 50 میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخه‌های موتوردار ارزان‌قیمت تلاش کرد و موفق شد با این سری محصولات به اقتصاد جنگ‌زده‌ی ژاپن کمک کند. تا سال 1970، سوزوکی به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایه‌گذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.

امروزه سوزوکی با فروش سالانه 4 میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین برندهای خودروساز ژاپن محسوب می‌شود. همچنین، فروش سالانه‌ی موتورسیکلت‌های سوزوکی، حدود 15 میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هم‌اکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید می‌کند. پرفروش‌ترین خودروهای سوزوکی در جهان، بالنو (Baleno) و سوئیفت تولید هند هستند.

جیمنی (Jimny) از سال 1970 توسط سوزوکی تولید می‌شود. تا امروز، حدود 4 میلیون جیمنی با نام‌های مختلف شامل سامورایی، سانتانا و فوکس در سراسر دنیا فروخته شده است. نسل چهارم هم‌اکنون با دو نوع بدنه‌ی 3‌در و 5در توسط کارخانه‌های ژاپن و هند، مونتاژ می‌شود. این خودرو برای تمام کشورهای جهان، جیمنی  یا جیمنی سیرا نام دارد.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی جیمنی

نسل چهارم جیمنی باوجود ابعاد کوچک، شباهت زیادی به جیپ رانگلر و مرسدس G کلاس دارد. این مدل عمدتا به صورت 3در تولید شده و نسخه‌ی 5در برای کشورهای مختلف، کم‌‌یاب‌تر است. رینگ 15 اینچ هم تقریبا عضو ثابت انواع جیمنی محسوب می‌شود.

چراغ‌های دایره‌ای و جلوپنجره‌ی سیاه‌رنگ، مهم‌ترین المان‌ طراحی جیمنی هستند. حفره‌های 6 گانه مستطیل‌شکل و ادوات پلاستیکی سپر نیز، در تمام مدل‌های جیمنی دیده می‌شوند. بخش بزرگی از قاب گلگیرها و آینه بغل هم، با پلاستیک سیاه ساخته شده‌ است. با هدف بهبود ظاهری و هماهنگی با دیگر اجزا، سقف جیمنی معمولا به رنگ سیاه ارائه می‌شود.

از نمای جانبی و پشت، جیمنی نسل چهارم بیشتر از مدل‌های قبل، الگو گرفته از مرسدس G کلاس است. چرخ زاپاس، روی درپوش صندوق نصب شده و طبیعتا، این قسمت به صورت جانبی، باز یا بسته می‌شود. در مقایسه با نسل‌های قبل، نمای پشت جیمنی امروزی حالت ساده‌ دارد و به عنوان خودرویی با کاربری طبیعت‌گردی، عامه‌پسندتر به نظر می‌رسد.

در مجموع، نمی‌توان سوزوکی جیمنی را یک شاسی‌بلند جذاب و زیبا برای تمام اقشار جامعه توصیف کرد. این محصول، خودرویی اقتصادی با انبوه ادوات پلاستیکی است که ابعاد مناسب برای شهرهای پرترافیک و مسیرهای آفرود ساده را فراهم می‌کند. جیمنی سه‌در 2023، طول 3,550 میلی‌متر، عرض 1,645  میلی‌متر، ارتفاع سقف 1,720 میلی‌متر و فاصله محوری 2,250  میلی‌متر دارد.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین سوزوکی جیمنی

حس یک خودروی اسپرت به خوبی در اتاق جیمنی  احساس می‌شود. هرچند که ادوات پلاستیکی ارزان قیمت، تقریبا تمام سطح داشبورد و تودری‌ها را فرا گرفته اما در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک اقتصادی، طراحی داخلی جیمنی دارای نکات مثبت است.

فرم دایره‌ای، برای فرمان، خروجی‌های هوا، کلیدهای گردان و پنل دور موتور دیده می‌شود. نمایشگر لمسی 7 اینچ، مخصوص مدل‌های آپشنال است و صندلی‌ها نیز در نسخه‌ی استاندارد، فاقد چرم یا تزئینات هستند. برای سرنشینان عقب در نسخه‌ی سه‌در، صندلی‌های کم‌حجم و تخته‌ای استفاده شده است که همراه با ادوات پلاستیک داخل اتاق، حس یک خودروی ارزان‌قیمت با فضای دلگیر ارائه می‌دهد.

جیمنی خودروی جاداری نیست و به زحمت برای سرنشینان بلندقد در ردیف جلو مناسب است. برای نشستن روی صندلی‌های عقب مدل سه‌در، علاوه‌بر سختی ورود و خروج، فضای کافی فراهم نیست. به همین دلیل، نمی‌توان سوزوکی جیمنی را خودرویی خانوادگی و ایده‌ال برای سفرهای 4نفره توصیف کرد. حتی نسخه‌ی 5‌در، فقط 211 لیتر صندوق بار دارد و به همین دلیل، نسخه‌ی دودر دو صندلی با هدف افزایش صندوق به 830 لیتر، تولید شده است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی جیمنی

در ژاپن، جیمنی با موتور 650 سی‌سی توربوشارژ عرضه می‌شود ولی برای بازار جهانی (جیمنی سیرا) پیشرانه‌ی 1/5 لیتر تنفس طبیعی متداول است. گیربکس دستی 5 سرعته و اتوماتیک 4 سرعته در مدل‌های مختلف جیمنی وجود دارد؛ اما سیستم دو دیفرانسیل و دنده کمکی، آپشن‌ ثابت برای جیمنی بازار اروپا است.

قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 130 نیوتن‌متر، جیمنی 1100 کیلوگرمی را در زمان 15 تا 16 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، 6 تا 7  لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت 140 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. باک جیمنی، 40 لیتر بنزین می‌گیرد و هنگام سفر در مسیر 400 تا 500 کیلومتر، نیازمند سوخت‌گیری است.

جیمنی به عنوان یک خودروی دو دیفرانسیل، تجهیزات فنی جذابی دارد. مثلا به صورت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین، قابل استفاده است. این خودرو می‌تواند از شیب 37 درجه بالا رود و 49 درجه را به سمت پایین طی کند. از زاویه‌ی جانبی هم تا شیب 28 درجه برای رانندگی با جیمنی، مشکلی وجود ندارد.

کپی لینک

امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی سوزوکی جیمنی

در کشورهای مختلف، فهرست بلندی از آپشن‌های متنوع برای جیمنی وجود دارد. این خودروی اقتصادی، می‌تواند به شکل یک مدل لوکس دارای صندلی‌های چرم و لوازم الکترونیک پیشرفته در اروپا خریداری شود. به همین دلیل، پیش‌بینی مشخصات جیمنی وارداتی برای بازار ایران، مشکل است.

جیمنی استاندارد، صندلی‌های پارچه‌ای و گیربکس غیراتوماتیک دارد. ترمز دستی اهرمی در تمام مدل‌ها دیده می‌شود و نمایشگر لمسی با ناوبری ماهواره‌ای هم مخصوص جیمنی سفارشی است. نسخه‌های آپشنال دارای ۴ کیسه هوا، ترمز ضد قفل و سامانه کنترل پایداری الکترونیک (ABS EBD   ESP)،  تنظیم حالت انتقال قدرت برای چرخ‌های جلو یا عقب، صندلی چرم، سنسور نور و باران، هشدار برخورد از جلو یا عقب، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، تهویه هوای اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت در شیب و شستشوی خودکار چراغ‌های جلو هستند.

کپی لینک

قیمت سوزوکی جیمنی در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

آستانه قیمت سوزوکی جیمنی دنده دستی دو دیفرانسیل بازار اروپا، 14 هزار دلار است. برای مدل‌های دنده‌ اتوماتیک با تجهیزات آفرود و تایرهای سفارشی، 18 تا 20 هزار دلار پرداخت می‌شود. با این شرایط، می‌توان سوزوکی جیمنی وارداتی برای بازار ایران را نمونه‌ی میان‌رده در محدوده‌ی 15 هزار دلار پیش‌بینی کرد.

احتمالا جیمنی دنده دستی برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود 1/5 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت و مدل دنده اتوماتیک نیز به قیمت 2 میلیارد تومان فروخته خواهد شد. اندک افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و آشنا به توانایی‌های جیمنی، مشتری این خودرو در ایران هستند؛ اما  می‌توان مطمئن بود عامه‌ی مردم، به دلیل ابعاد کوچک و پیشرانه‌ی ضعیف، جذب سوزوکی جیمنی دنده دستی نشوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.