معرفی 6 وسیله جالب با پیشرانه سوزوکی هایابوسا؛ از خودرو تا هواپیما!
GSX1300R هایابوسا از زمان معرفی در سال 1999 تاکنون پرچمدار موتورسیکلتهای اسپرت سوزوکی بوده است. اولین نسخه از محصول به پیشرانه 4 سیلندر 1298 سیسی آبخنک با حداکثر قدرت 175 اسب بخار در دور 9800 مجهز شد و توانست صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 2.6 ثانیهای و حداکثر سرعت فراتر از 305 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. البته با اعمال برخی تغییرات هایابوسا میتوانست سرعتی فراتر از 320 کیلومتر در ساعت داشته باشد و با پشت سر گذاشتن هوندا CBR1100XX سوپر بلک برد، سریعترین موتورسیکلت تولیدی آن دوران لقب گیرد.
البته هایابوسا مدرنتر از پیشرانهای سبکتر و قویتر بهره میبرد. نیروگاه 4 سیلندر 1340 سیسی آبخنک این هیولای دو چرخ به جدیدترین تکنولوژیهای دنیای موتورسیکلت از جمله دریچه گاز برقی، انژکتور سوخت دوبل برای هر سیلندر و ورودی دایرکت ایر رم سوزوکی مجهز شده است. با توجه به اینکه هایابوسا از حدود 25 سال قبل تاکنون جزو خاصترین موتورسیکلتهای دنیا بوده بنابراین شاید جای تعجبی ندارد که چندین وسیله نقلیه دیگر هم به پیشرانه آن مجهز شده باشند. البته شاید از دیدن برخی وسایل نقلیه این لیست کاملاً تعجب کنید!
سوزوکی GSX-R/4 رودستر
شاید انتظار داشته باشید اکثر وسایل نقلیهای که به پیشرانه هایابوسا مجهز هستند پروژههای عجیبی باشند که در گاراژها خاک میخورند اما چندین خودرو که توسط خود سوزوکی طراحی شدهاند از قلب تپنده هایابوسا بهره برند. اولین این خودروها کانسپت GSX-R/R سال 2001 است. نام این خودرو از پیشرانه GSXR1300 گرفته شده و یک رودستر سبکوزن با ارتفاع پایین است. پیشرانه هایابوسا در بخش میانی و نزدیک به عقب رودستر سوزوکی جا خوش کرده و با گیربکس 6 سرعته همکاری میکند. GSX-R/4 هرگز راهی خط تولید نشد و افراد کمی فرصت راندن آن را داشتند.
فرمولا هایابوسا
خودروی دیگری از سوزوکی با استفاده از پیشرانه هایابوسا تولید کرده فرمولا هایابوسا است. این خودروی مسابقهای برای حضور در یکی از سه کلاس مسابقات وان میک ریس سال 2001 تولید شد. فرمولا هایابوسا در بالاترین سطح رقابتها حضور داشت و فقط رانندگان حرفهای میتوانستند آن را برانند. همانند دیگر وسایل نقلیهای لیست، خودروی یاد شده از پیشرانه GSXR1300 استفاده کرده و 173 اسب بخار قدرت دارد. گیربکس 6 سرعته موتورسیکلت سوزوکی هم در فرمولا هایابوسا نصب شده است. از دیگر قطعات قرض گرفته شده میتوان به سیستم مدیریت پیشرانه، منیفولد اگزوز، مافلر، رادیاتور و... اشاره کرد. برخی رانندگان این خودرو را به خاطر هندلینگ و قابلیت مانور بالا ستودهاند درحالیکه برخی نیز به سختی کنترل آن اشاره داشتهاند.
وستفیلد مگابوسا
این خودروی اسپرت غیرعادی از روی لوتوس سون ساخته شده است. برخی افراد معتقدند وستفیلد در الهام گرفتن از لوتوس خیلی زیادهروی کرده چراکه مگابوسا بسیار اسپرت تر و آیرودینامیک تر از سون است. وستفیلد همچنین آپشن های متنوعی را در دسترس خریداران قرار داده و بنابراین دو مدل تولیدی به ندرت شبیه هم بودهاند. البته باید دانست نسخههای گوناگونی از مگابوسا وجود دارند که برخی از نمونههای تولیدی آخری به پیشرانه سوزوکی S4 مجهز شدهاند درحالیکه مدلهای اولیه از همان پیشرانه مشهور هایابوسا استفاده کردهاند. این پیشرانه در مگابوسا 178 اسب بخار قدرت تولید کرده و باعث ثبت صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.48 ثانیهای و حداکثر سرعت 238 کیلومتر در ساعت شده است.
رادیکال موتور اسپرت SR1
یک خودروی منحصربهفرد دیگر که از پیشرانه هایابوسا استفاده کرده رادیکال موتور اسپرت SR1 نام دارد. رادیکال شرکتی بریتانیایی است که به دلیل تولید خودروهای مخصوص پیست و جاده شناخته میشود. نسخه اولیه SR1 کاملاً روی پیست متمرکز بود و گزینهای پایه برای رانندگان تازهکار به شمار میرفت. از آنجایی که خودروی موردبحث فقط مخصوص پیست طراحی شده بود بنابراین راهی خیابانها نشد و اگرچه حالت پایه داشت اما یک خودروی مسابقهای تمامعیار با لپ تایم سریعتر از خودروهای GT4 آن زمان محسوب میشد. در حال حاضر مدل مدرنتر SR1 XXR عرضه شده که به پیشرانه 1340 سیسی 16 سوپاپ مجهز است. البته نسل اول SR1 صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.6 ثانیهای و حداکثر سرعت 222 کیلومتر در ساعت داشته است.
اسمارت بوسا فورتو
همانطور که میدانید اسمارت برندی است که به خاطر همکاری شرکت سوئیسی سواچ و مرسدس بنز متولد شد هرچند هماکنون وضعیت متفاوتی دارد. اسمارت سال 2019 از بازار آمریکا خارج شد و با همکاری چینیها طیف جدیدی از خودروها را تولید میکند. این برند در سالهای گذشته روی تولید خودروهای کوچک همچون فورتو تمرکز داشت. این مدلها در زمان خود هیچ ارتباطی با سوزوکی نداشتند اما تیونرها فهمیدند امکان نصب پیشرانه هایابوسا روی اسمارت فورتو وجود دارد. شرکتی به نام اسمارت بوسا از این مزیت استفاده کرد و کیتهای تیونینگ خود را به فروش رساند. خریداران میتوانستند پیشرانه 3 سیلندر 600 سیسی استوک فورتو را با نیروگاه 4 سیلندر هایابوسا تعویض کنند.
کپی بوگاتی 100P
اکثر وسایل نقلیهای لیست از نوع خودرو بوده و بجای دو چرخ دارای چهار چرخ هستند اما آخرین محصول لیست ما کاملاً متفاوت است. بوگاتی مدل 100P یک هواپیمای کوچک و تک نفره بود که در دهه 30 میلادی و برای حضور در رقابتهای هوایی تولید شد. فریم این هواپیما توسط لوئیس دی مونگ مهندس بلژیکی طراحی و دو پیشرانه بوگاتی مدل 50B برای آن در نظر گرفته شد. متأسفانه خطر حمله نیروهای آلمان در زمان جنگ بوگاتی را مجبور کرد این پروژه را به حال تعلیق درآورد؛ اما در سال 2008 اسکاتی ویلسون خلبان بازنشسته نیروی هوایی تصمیم گرفت کپی این هواپیما را با استفاده از دو پیشرانه هایابوسا بسازد. اولین پرواز کپی بوگاتی 100P در 19 آگوست 2015 انجام شد اما متأسفانه در تست نهایی پرواز بود که هواپیما سقوط کرد و ویلسون جان خود را از دست داد.