سوزوکی سوئیفت وارداتی؛ مشخصات و قیمت هاچبک هیبریدی راسا موتور
راسا موتور در نمایشگاه اصفهان از سوزوکی سوئیفت وارداتی رونمایی کرده است. این خودروی هیبریدی، با قیمت رقابتی برای جذب مشتریان پژو 207 اتوماتیک عرضه میشود.
بارها در پدال از خودروهای هندی و چینی که برند ژاپنی دارند، صحبت کردهایم. میدانیم که مشتری ایرانی، حق انتخاب آزاد ندارد و ناچار است در بازار انحصاری، آنچه به تعداد اندک وارد میشود به قیمت گزاف بخرد؛ اما رسانهها و خبرنگاران وظیفه دارند، با عملکرد صادقانه اطلاعات درست برای مخاطبان فراهم کنند. طی ماههای اخیر، غالب سایتهای خودرویی ایران تلاش کردهاند محصولات وارداتی سوزوکی و تویوتا را با عباراتی مثل "خودروی ژاپنی" معرفی کنند که البته صحیح نیست. این شرایط، متاسفانه برای سوزوکی سوئیفت که روز گذشته معرفی شد نیز دیده میشود.
بیشتر بخوانید:
↵ سوزوکی گرند ویتارا جدید؛ مشخصات و قیمت↵سوزوکی سیاز وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران↵تویوتا کرولا در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کرد؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شد. اوایل دههی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخههای موتوردار ارزانقیمت تلاش کرد و با این سری محصولات نقش مهمی در کمک به اقتصاد جنگزدهی ژاپن داشت. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایهگذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.
سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید که برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ میشد. امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ میشوند؛ یکی از مهمترین برندهای خودروساز جهان محسوب میشود. همچنین، فروش سالانهی موتورسیکلتهای سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هماکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید میکند و از این نظر، اهمیت بیشتری نسبت به کارخانههای سوزوکی در ژاپن دارد.
اولین سوئیفت در کلاس هاچبک سهدر، سال 1983 معرفی شد. هماکنون نسل سوم و چهارم این خودرو همزمان در کشورهای مختلف تولید میشوند؛ اما راسا موتور قرار است جدیدترین مدل را وارد ایران کند که فعلا فقط توسط صنعتگران ژاپنی و هندی عرضه میشود. طی سالهای 2000 تا 2023 سوئیفت پرفروشترین خودروی هند بود و سالانه بیش از 200 هزار دستگاه تولید داشت. باتوجه به تحریمهای موجود، میتوان اطمینان داشت سوزوکیهای جدید در بازار ایران، همگی مونتاژ هند باشند.
مشخصات خودرو سوزوکی سوئیفت وارداتی:
ویژگی | مشخصات |
---|---|
ابعاد (میلیمتر) | طول: 3,860، عرض: 1,735، ارتفاع: 1,520، فاصله محوری: 2,450 |
نوع خودرو | هاچبک دیفرانسیل جلو |
پیشرانه | موتور سه سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی به همراه محرک برقی |
قدرت موتور (اسب بخار) | 82 اسب بخار |
گشتاور (نیوتنمتر) | 108 نیوتنمتر |
گیربکس | CVT |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) | 12 تا 13 ثانیه |
مصرف سوخت (لیتر/100 کیلومتر) | میانگین 4 لیتر |
وزن خالص (کیلوگرم) | 940 |
فضای صندوق عقب | 265 لیتر (با امکان خواباندن صندلیهای ردیف دوم) |
نمایشگر و فناوری داخلی | نمایشگر لمسی 9 اینچ در نسخههای سفارشی، فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان |
امکانات خاص | ترمز دستی دکمهای و استارت بدون کلید در نسخههای سفارشی |
جنس صندلیها | ترکیب چرم و پارچه |
قیمت تقریبی (در بازار ایران) | 1.8 تا 2 میلیارد تومان برای نسخه هیبرید |
طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی سوئیفت
هرچند که نسل سوم سوئیفت به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا، ترکیبی عامهپسند و قابل قبول ارایه کرد؛ اما طراحی مدل جدید، نوعی پسرفت محسوب میشود. مثلا خط لبهی کاپوت در نسخهی 2024 به وضوح توی ذوق میزند؛ درحالیکه مدل قبلی چنین نبود.
سوئیفت وارداتی، به عنوان هاچبک کوچک، جلوپنجرهی بزرگی دارد که بخش اصلی سپر محسوب میشود. در طرفین، چراغهای لوزی شکل استفاده شده و بعضی مدلها مهشکنهای ارزانقیمت دایرهای هم دارند. حجمدهی کاپوت جلو و سپر، به خوبی انجام شده و ادوات پلاستیکی باتوجه به کلاس اقتصادی سوزوکی سوئیفت، چندان زیاد نیستند.
برخلاف خط ناخوشایند مربوط به کاپوت جلو، برشهای بدنه برای درهای جانبی، بسیار خوب است. از نمای کنار، صرفا در ستونها و قاب پنجره، مواد سیاه دیده میشوند و برای رکاب یا گلگیر، تفاوت رنگ وجود ندارد. سوزوکی سوئیفت از نمای جانبی، فاقد حجمدهی پیچیده و خطوط شکسته است تا ساده و عامهپسند باقی بماند.
موارد ناخوشایند در پشت خودرو، بیشتر هستند. نصب آنتن بلند سنتی برخلاف نمونههای مدرن (آنتن کوسهای) عجیب به نظر میرسد. تورفتگی درپوش صندوق و عدم یکنواختی با دیگر اجزای بدنه، دیگر نکتهی منفی سوزوکی سوئیفت است. ابعاد چراغهای عقب نیز نسبت به کل خودرو، بزرگ و ناهماهنگ با دیگر اجزا دیده میشود.
در مجموع، میتوان مدل 2024 را عامهپسند توصیف کرد اما این خودرو نسبت به غالب هاچبکهای موجود در بازار جهانی، چندان زیبا محسوب نمیشود. سوزوکی سوئیفت 2024 با طول 3,860 و عرض 1,735 و ارتفاع 1,520 و فاصله محوری 2,450 میلیمتر تولید شده که اندکی بزرگتر از پژو 207 موجود در ایران است.
بیشتر بخوانید:
↵سوزوکی بالنو؛ مشخصات و قیمت هاچبک وارداتی↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند در ایران
طراحی کابین و نمای داخلی سوزوکی سوئیفت
از هاچبکهای اقتصادی، نمیتوان کابین لوکس و چرم باکیفیت را انتظار داشت. این شرایط البته برای سوزوکی سوئیفت نیز وجود دارد. البته در مقایسه با رقبای ایرانی که توسط سایپا و ایران خودرو تولید میشوند، طراحی داخلی سوزوکی سوئیفت 2024 بسیار جذاب و قابل قبول دیده میشود.
نسخههای سفارشی از نمایشگر لمسی 9 اینچ استفاده میکنند و پنل دیجیتال پشت فرمان ندارند. مانیتور کوچک TFT بین دور موتور و سرعتسنج، مشابه مدلهای قدیمی است و فناوری خاصی ندارد. دکمههای پلاستیکی و پوشش سخت داشبورد با ترکیب رنگ سیاه و نقرهای، نقش مهمی در بهبود حالت ساده و یکنواحت کابین دارند. این ترفند در فرمان و تودریها نیز دیده میشود.
سوزوکی سوئیفت اتوماتیک، از دستهدندهی الکترونیک استفاده نمیکند؛ اما در مدلهای سفارشی، ترمز دستی دکمهای (برقی غیر اهرمی) و استارت بدون کلید (Keyless) دارد. صندلیهای این خودرو نیز تمام چرم نیستند و در بخش میانی، پارچهای هستند. این هاچبک برای دو سرنشین بلندقد روی صندلیهای ردیف اول، فضای مناسب فراهم میکند؛ اما در پشت، چندان جادار نیست. صندوق عقب 265 لیتری سوزوکی سوئیفت هم، سفرهای طولانی بدون باربند را مشکل نشان میدهد؛ مگر با خواباندن صندلیهای ردیف دوم و استفادهی دو نفره.
پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی سوئیفت
ظاهرا قرار است نسخهی هیبرید وارد ایران شود. موتور سه سیلندر 1/2 لیتر تنفس طبیعی، همراه محرک برقی 3 اسب بخار 60 نیوتنمتر، مجموعا 82 اسب بخار قدرت و 108 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سوزوکی سوئیفت با گیربکس CVT وزن خالص 940 کیلوگرم دارد و در زمان 12 تا 13 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این هاچبک دیفرانسیل جلو، تنها 4 لیتر در صد کیلومتر است. نسخههای سفارشی سوزوکی سوئیفت مجهز به سیستم دو دیفرانسیل نیز وجود دارند اما فعلا قرار نیست وارد ایران شوند.
مدل غیر هیبریدی، مصرف سوخت بیشتر و شتابگیری ضعیفتر دارد. جالبتر اینکه، سوزوکی سوئیفت دوگانهسوز CNG نیز در هند تولید شده است که 77 اسب بخار قدرت و 100 نیوتنمتر گشتاور دارد. همچنین سوئیفت توربوشارژ با پیشرانهی 1/4 لیتری، به لطف 140 اسب بخار قدرت و 235 نیوتنمتر گشتاور، در زمان 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت 210 کیلومتر برساعت فراهم میکند. برنامهی واردات این خودروها هنوز مشخص نیست.
قیمت سوزوکی سوئیفت در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
مدل هیبرید دنده اتوماتیک مجهز به امکانات سطح متوسط در هند، 15 تا 17 هزار دلار قیمت دارد. بر این اساس، ادعای بعضی رسانهها مبنی بر واردات سوزوکی سوئیفت به قیمت یک تا 1/2 میلیارد تومان، ناشی از بیاطلاعی یا تلاش برای عوامفریبی به نظر میرسد. باتوجه به هزینههای مربوط به واردات خودروهای خارجی و نرخ فعلی دلار، برای سوزوکی سوئیفت رونمایی شده در نمایشگاه اصفهان، هزینه خرید 1/8 تا 2 میلیارد تومان وجود خواهد داشت. حتی اگر راسا موتور، اقدام به واردات نسخههای ارزانتر، با موتور ضعیفتر و گیربکس دستی کند، پیشفروش سوزوکی سوئیفت با قیمت کمتر از 1/5 میلیارد تومان غیرممکن به نظر میرسد.
در بازار ایران، با بودجهی 1/5 میلیارد تومان، سدانهای چینی مثل آریزو 6 و جک KMC j7 وجود دارند که با ابعاد بزرگتر نسبت به سوزوکی هاچبک و بهرهگیری از نمایندگیهای متعدد برای خدمات پس از فروش، جذابتر از سوئیفت دیده میشوند. همچنین کراساورهای صفر کیلومتر چینی مثل X55 مدیران خودرو، همقیمت ارزانترین سوزوکی وارداتی هستند.