سوزوکی GSX-R600، موتورسیکلت چهار سیلندر فراموش‌شده‌ای که هنوز تولید می‌شود

دوشنبه 9 تیر 1404 - 11:30
مطالعه 4 دقیقه
Suzuki-GSX-R600-1
سوزوکی GSX-R600، موتورسیکلت چهار سیلندر فراموش‌شده، هنوز روی خط تولید است و با عملکردی قابل‌توجه و طراحی کلاسیک، در بازار رقابتی امروزی همچنان...

سوزوکی GSX-R600، موتورسیکلت چهار سیلندر فراموش‌شده، هنوز روی خط تولید است و با عملکردی قابل‌توجه و طراحی کلاسیک، در بازار رقابتی امروزی همچنان جایگاهی خاص دارد.

زمانی موتورسیکلت‌های چهار سیلندر خطی در همه‌جا حضور داشتند و در تمام حجم‌ها، حتی ۲۵۰ سی‌سی و ۴۰۰ سی‌سی ساخته می‌شدند اما امروز، این نوع پیشرانه‌ها دیگر انتخاب اصلی نیستند. تعداد موتورسیکلت‌های دو سیلندر و سه سیلندر بیش از هر زمان دیگری است و این موضوع در تمام بخش‌های بازار صدق می‌کند. پیچیدگی‌های تطبیق پیشرانه‌های چهار سیلندر با استانداردهای جدید آلایندگی نیز به این موضوع دامن زده است. این امر باعث شده که موتورسیکلت‌های چهار سیلندر خطی مانند یک دهه پیش موردتوجه قرار نگیرند و حتی برخی از این موتورها درحالی‌که هنوز در حال تولید هستند اما کاملاً فراموش شده‌اند. یکی از این موتورهای چهار سیلندر فراموش‌شده، سوزوکی GSX-R600 است.

این موتور سال‌ها است که به‌روزرسانی نشده و قطعات آن بر اساس استانداردهای امروزی ساده و ابتدایی هستند. حتی سوزوکی دیگر تبلیغ GSX-R600 را هم نمی‌کند و تنها کاری که این برند اخیراً انجام داده، معرفی رنگ‌های جدید بوده است. البته این موتورسیکلت هرچند فراموش شده اما ویژگی‌های قابل‌توجهی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، پیشرانه چهار سیلندر خطی 600 سی‌سی است. در دنیایی پر از دو سیلندرها و سه سیلندرهای خطی، این پیشرانه با 125 اسب بخار قدرت و 68 نیوتن متر گشتاور، پرفورمنسی چشمگیر ارائه می‌دهد که در موتورسیکلت‌های میان‌وزن امروزی به‌ندرت دیده می‌شود. این موتور تا دورهای بسیار بالا می‌چرخد و تجربه‌ای لذت‌بخش ارائه می‌کند. برخی موتورسواران حتی سرعت‌هایی تا ۲۸0 کیلومتر بر ساعت را روی صفحه آمپر نیمه‌دیجیتال آن ثبت کرده‌اند که هیچ موتورسیکلت میان‌وزن مدرنی نمی‌تواند به آن نزدیک شود.

همچنین این قدرت و پرفورمنس کاملاً خالص است زیرا تنها سیستم الکترونیکی GSX-R600، انتخاب‌گر حالت رانندگی سوزوکی است که امکان انتخاب بین دو تنظیم پیشرانه، یکی برای جاده و دیگری برای پیست را می‌دهد. در این موتور حتی ABS هم وجود ندارد، چه برسد به امکانات مدرن مثل کنترل کشش. آنچه این سوزوکی به راکب خود هدیه می‌دهد، شاسی‌ای است که با پیشرانه پرقدرت هماهنگ است. فریم آلومینیومی، دوشاخ جلو کمک‌فنر تکی عقب همگی برای درخشش در پیست تنظیم شده‌اند. این ویژگی با ترمزهای مونوبلاک برمبو تقویت شده است درحالی‌که ارگونومی این موتور هم با دسته‌فرمان پایین، پدال‌های بالا، مخزن سوخت صاف و ارتفاع زین ۸۱۰ میلی‌متری، مناسب پیست است.

GSX-R600 با قیمت پایه 12 هزار دلار، در بازاری بسیار رقابتی با موتورسیکلت‌های توانمندتر قرار دارد. یاماها YZF-R9 و کاوازاکی نینجا ZX-6R نمونه‌های بارزی از این رقبا هستند. YZF-R9 در سال ۲۰۲۵ با قیمت 12,500 دلار عرضه می‌شود و با ۵۰۰ دلار بیشتر، امکانات بسیار بیشتری نسبت به GSX-R600 ارائه می‌دهد و به لطف پیشرانه سه سیلندر نزدیک به ۹۰۰ سی‌سی، گشتاور دور پایینی زیادی دارد. نینجا ZX-6R نیز با قیمت پایه 11,400 دلار، قدرت بیشتر، الکترونیک بهتر و صفحه آمپر TFT مدرن‌تری ارائه می‌دهد درحالی‌که سوزوکی حتی ABS را به‌عنوان آپشن هم برای GSX-R600 ارائه نمی‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.