چشم اندازسوزوکی

سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت مدل 2024 در ایران

تعداد قابل توجهی از هاچبک سوزوکی بالنو به تازگی در گمرک کشورمان دیده شده است. این محصول، طراحی ژاپن و تولید هند محسوب می‌شود.

سوزوکی در میان خودروسازان ژاپنی، معمولا با قیمت پایین‌ و کیفیت مطلوب متناسب با هزینه خرید، شهرت دارد. طی سال‌های اخیر، مدیران سوزوکی توانستند با اقدامی بسیار هوشمندانه تبدیل به یکی از پرتیراژترین سازندگان خودرو در جهان شوند. برند ژاپنی، همزمان با راه‌اندازی کارخانه‌های پرتعداد در هند و تولید مدل‌های اقتصادی، نه‌تنها بخش بزرگی از بازار یک کشور میلیارد نفری را تصاحب کرد، برای هزاران شهروند هندی نیز، کارآفرین و درآمدزا شد.

بیشتر بخوانید:

سوزوکی سیاز وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

صنایع سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کردند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شدند. اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخه‌های موتوردار ارزان‌قیمت تلاش کرد و موفق شد با این سری محصولات به اقتصاد جنگ‌زده‌ی ژاپن کمک کند. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایه‌گذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.

سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید که برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ می‌شد. امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین برندهای خودروساز جهان محسوب می‌شود. همچنین، فروش سالانه‌ی موتورسیکلت‌های سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هم‌اکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید می‌کند.

سوزوکی بالنو 2024 نمای اصلی

پرفروش‌ترین خودروهای سوزوکی در جهان، بالنو (Baleno) و سوئیفت تولید هند هستند. اولین بالنو، یک سدان اندازه متوسط طراحی ۱۹۹۶ بود اما از نسل‌های بعد، تبدیل به هاچبک شد. جدیدترین بالنو از سال ۲۰۲۲ تولید می‌شود و خودرویی کاملا مدرن با طراحی متمایز از محصولات قدیمی سوزوکی محسوب می‌شود. نمای بیرونی بالنو، حاصل کار طراحان ژاپنی است.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰۰ هزار بالنو در سراسر جهان فروخته شد. جالب‌تر اینکه هاچبک سوزوکی با پیشرانه بنزینی و دوگانه‌سوز CNG در هند تولید شده تا مزیتی مهم برای بازار ایران داشته باشد. شرکت راسا موتور، واردکننده‌ی بالنو و چند محصول دیگر سوزوکی در کشورمان خواهد بود.

 

طراحی بدنه و نمای ظاهری سوزوکی بالنو ۲۰۲۴

فرم چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی بالنو، خودروهای ساخت پژو را تداعی می‌کنند. حالت اسپرت با حجم‌دهی چشم‌گیر سپرها، تقویت می‌شود و همراه رینگ‌های آلومینیوم، کاملا جوان‌پسند است.

سوزوکی بالنو 2024 نمای جانبی

چراغ‌های کشیده تا اواسط گلگیر و محل اتصال درپوش موتور، نقش مهمی در نمای روبرو دارند. ادوات براق کرم در این بخش، ضمن همراهی با جزئیات زیر جلوپنجره، هنرمندانه طراحی شده‌اند و سعی می‌کنند تا کلاس اقتصادی بالنو را مخفی کنند. البته حجم قابل توجهی از سپر و جایگاه مخصوص مه‌شکن‌ها، پلاستیکی هستند.

در نمای جانبی، چرخ‌های ۱۶ اینچ وجود دارند که طبیعتا با تایرهای ۱۸۵ میلی‌متر، کوچک به‌ نظر می‌رسند. نسخه‌های سفارشی، از ادوات کروم برای دستگیره‌ها و قاب پنجره استفاده می‌کنند که البته برای مدل‌های تیره‌رنگ، جذابیت بیشتری دارد. سوزوکی بالنو، فاقد ریل باربند است و آنتن سنتی (متفاوت از نمونه‌های کوچک بال کوسه‌ای) ارایه می‌دهد.

سوزوکی بالنو 2024 نمای پشت

در پشت نیز، قطعه‌ای نقره‌ای رنگ زیر شیشه‌ی عقب دیده می‌شود تا هماهنگی با اجزای کرومی بدنه، تاکید شود. بالنو به عنوان یک هاچبک اقتصادی، حجم‌دهی بسیار خوب برای درپوش صندوق و سپر و گلکیرها دارد. جایگاه نصب پلاک، مناسب به نظر می‌رسد و در سپر اثری از ادوات پلاستیکی سیاه و ارزان‌قیمت نیست.

به زحمت می‌توان از طراحی بیرونی سوزوکی بالنو به عنوان محصول ۱۰ -۱۵ هزار دلاری ایراد گرفت. این خودرو خصوصا از نمای روبرو، احتمالا زیباترین هاچبک وارداتی تازه‌ترخیص برای بازار ایران خواهد بود. مدل ۲۰۲۴ با طول ۳,۹۹۰ و عرض ۱,۷۴۵ و ارتفاع ۱,۵۰۰ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۵۲۰ عرضه می‌شود.

طراحی کابین و نمای داخلی سوزوکی بالنو ۲۰۲۴

حس اسپرت خودرو به خوبی در اتاق نیز ارایه شده است. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و ترکیب دیگر ادوات کابین، محصولات ارزان‌قیمت تویوتا را تداعی می‌کنند و البته چندان لوکس به نظر نمی‌رسند.

سوزوکی بالنو 2024 نمای داخلی

فرمان D شکل با تزئینات نقره‌ای در پایین، فراتر از یک هاچبک ساخت هند است و راننده را جذب می‌کند. این خودرو حتی برای گران‌ترین مدل، پنل دیجیتال ندارد و دارای عقربه‌های سنتی سرعت‌سنج و دور موتور است. نمایشگر لمسی در نسخه‌ی پایه، ۷ اینچ و برای نمونه‌ی سفارشی، ۹ اینچ همراه رابط اپل کارپلی و اندروید اتو خواهد بود.

پوشش ساده‌ و پارچه‌ای صندلی‌ها، دسته‌دنده‌ی معمولی و ترمز دستی اهرمی، سوزوکی بالنو ۲۰۲۴ را فاقد امکانات لوکس نشان می‌دهند. از سویی دیگر، تودری‌ها و زیر داشبورد، دارای مواد نرم هستند که همراه دستگیره‌های کروم و دیگر تزئینات نقره‌ای رنگ، حس خوبی به سرنشینان می‌دهند.

سوزوکی بالنو 2024 نمای صندلی

سوزوکی بالنو برای چهار انسان بلند قد و ترددهای شهری، فضای کافی فراهم می‌کند. کابین این خودروی هاچبک، چندان کوچک نیست و فاصله محوری ۲/۵ متری باعث می‌شود، کمی راحتی روبروی زانوها وجود داشته باشد. احتمالا به همین دلیل، صندوق عقب بالنو ۳۱۸ لیتر فضا دارد که تقریبا ۷۰ لیتر بیشتر از ۲۰۶ هاچبک موجود در ایران است. این شرایط، احتمالا برای علاقه‌مندان سفر، مشکل‌ساز خواهد بود.

پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی بالنو ۲۰۲۴

شرکت واردکننده هنوز اطلاعات رسمی از خودروی مخصوص بازار ایران منتشر نکرده است؛ اما می‌توان اطمینان داشت مشابه پرفروش‌ترین نمونه در بازار جهانی، همراه پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار، به کشورمان برسد.

سوزوکی بالنو 2024 نمای جانبی

موتور ۴ سیلندر ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی برای سوزوکی بالنو، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو با گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته عرضه می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت بالنو، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. این خودروی ۹۵۰ کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

سوزوکی بالنو CNG از نظر فنی، بسیار متفاوت از نسخه تمام بنزینی است. این مدل، موتور ۱/۲ لیتر ۴ سیلندر دارد. بالنو دوگانه سوز با سوخت CNG، قدرت ۷۶ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند؛ اما در حالت بنزینی، ۸۸ اسب بخار و ۱۱۳ نیوتن‌متر ارایه می‌دهد. این نسخه از بالنو، در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و بدون استفاده از گاز، میانگین مصرف بنزین  ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد.

قیمت سوزوکی بالنو در هند و ایران

ارزان‌ترین بالنو، موتور ۱/۲ لیتر دنده دستی فاقد سیستم دوگانه‌سوز است. این محصول در هند، ۹ هزار دلار قیمت دارد و برای مدل CNG همراه گیربکس اتوماتیک، ۱۲ هزار دلار پرداخت می‌شود. بالنو صادراتی مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار با موتور ۱/۵ لیتری در بسیاری نقاط جهان مثل افریقای جنوبی و مکزیک، ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار است.

سوزوکی بالنو 2024

از مشخصات گفته شده و شرایط موجود در قوانین گمرکی واردات خودرو، حتی ارزان‌ترین سوزوکی بالنو هم برای مشتری ایرانی، بیش از یک میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. مدل دنده اتوماتیک با پیشرانه‌ی قوی‌تر نیز، احتمالا ۱/۲ تا ۱/۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

در بازار ایران، سدان‌های چینی مثل جک KMC J5 کرمان موتور و چری آریزو ۵ مدیران خودرو، تقریبا هم‌قیمت سوزوکی بالنو محسوب می‌شوند؛ اما کاملا قوی‌تر، جادارتر و پرامکانات‌تر هستند. از سویی دیگر، هاچبک وارداتی با برند ژاپنی، علاقه‌مندان خاص از گروه جوانان و خصوصا بانوان دارد. با این شرایط، چنانچه سوزوکی بالنو وارد ایران شود و قیمت یک تا ۱/۲ میلیارد تومان داشته باشد، جذاب خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3521 ديدگاه)

    تو اون عکسی که عقب ماشین چمدون گذاشتن قیمت چمدونها و کلاس چمدونها از خود سوزوکیه بالاتره 😅

    موافقم 70
    مخالفم 9
    1. نیسان تیانا

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      ممد ژانگولر تویوتا یکی از سهام دارای سوزوکیه این ماشین ژن تویوتا توشه خیلیم از کره ایا و چینیا سر تره

      موافقم 12
      مخالفم 0
  2. اوسا

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اولا که حجم صندوق ۲۰۶ هاچبک ۴۱۸ لیتر نیست که مال بالنو ۱۰۰ لیتر کمتر باشه
    ثانیا ۱۵ هزار دلار رقم گزافی برای هاچبکی هست که بیشتر هندیه تا ژاپنی. اگرچه بازار تشنه هاچبکهای شهری هست ولی مزدا ۲ و یاریس هاچبک خیلی بهتره.

    موافقم 45
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2338 ديدگاه)

      آره تصحیح کردم

      موافقم 32
      مخالفم 3
  3. ارسلان

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (214 ديدگاه)

    اینا فقط یه مشت آشغال وارد کردند ، چون میدونند ملت طمع‌کار هر بنجلی و میخرند به امید سود !!! اکثر ماشین ها حتی با قیمت جهانی ام ارزش خرید ندارند ، فقط بدرد سطل اشغالی میخورند!!

    الان پول و باید داد یه داخلی کم کارکرد ، بقیه اش ام طلا آب شده!!! به خدا ۲۰۷_۲۰۶ بهترین انتخابه تو این شرایط…. ماشین راه بره ، ابروت ام نره کافیه فعلا….این دولت بی سوادتر از کنترل کردن تورمه طلا و دلار می‌ترکند آینده

    موافقم 58
    مخالفم 26
    1. H2

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (382 ديدگاه)

      ارسلان
      با بخش دوم کامنتت خیلی خیلی موافقم
      کاملا با هم همفکر هستیم

      موافقم 17
      مخالفم 5
      1. Roham

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (731 ديدگاه)

        به شخصه این رو به 207 ترجیح میدم
        لوازم ایرانیا بیشتره ولی تاریخ خودرو ایران نشون داده امثال این ماشین دردسر کمتری برای مالک ایجاد کردن
        برای مثال امثال سی‌لو، مزدا 323، ورنا، ریو و…
        ما این ماشین‌ها رو دوست داشته باشیم یا نه، زمان نشون داده که در طی تولیدشون به مراتب کم دردسر تر از رقبای مونتاژی بودن

        موافقم 12
        مخالفم 1
    2. علی‌اکبر زِینالی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (137 ديدگاه)

      گیرم تورم طلا شد ۱۰۰۰%. سود کردی؟
      در بهترین حالت فقط حفظ سرمایه است.
      پیچ مهره بخری نگه‌داری پر‌سود‌تره.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. Dark Knight

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    الان بیش تر چینی هایی که وارد کردن تو رنج قیمتی ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار هستن یعنی مبلغی که باهاش میشه خیلی کارا کرد مثلا اوتلندر ۲۰۲۲ خیلی کم کارکرد وارد کرد یا هوندا crv یا تویوتا rav4 یا حتی فولکس تیگوان ۲۰۲۱ ! پس وقتی حتی این محدودیت های ارزی اینها رو در نظر می‌گیریم متوجه میشیم که میتونستن ماشین های خیلی بیش تری از برند هایی که گفتم وارد کنن اما حالا چرا اینکار و نکردن و رفتن سراغ برند های گمنام چینی بماند ! ( همه چیز در کنترل دستان پشت پرده است )

    موافقم 21
    مخالفم 6
  5. علی

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    قیمت سوزوکی صفر کیلومتر اگه 1.5باشه پول 200 ماه کار با حداقل حقوق تو ایرانه فک نکنم تو هند با حداقل حقوق به 100ماه بکشه خرید این با 1.5 میلیارد جمعیت دیگه قیمت های 4.5 میلیاردی النترا و فولکس و کیا های لو آپشن رو دیگه بیخیال قدرت خرید ایرانی هارو بخوای با اونا بسنجید باید با کشور های سومالی و بوروندی و آفریقای مرکزی و نیجر مقایسه کنید

    موافقم 22
    مخالفم 3
    1. ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3193 ديدگاه)

      اون چقدر ذهنش بدبخته که میخواد با حداقل حقوقش اینو بخره
      فوقش مثل من در انتظار خرید پراید مدل ۷۲ با ۱ ملیون و ۵۰۰ هزار تا کار تا عید باشه

      موافقم 6
      مخالفم 20
      1. علی

        ۱۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1203 ديدگاه)

        خوبی ؟ من از کسی اسم بردم که میخواد اینو بخره ؟ هدف مقایسه قدرت خرید ماشین میانه جمعیت این کشور هاست

        موافقم 20
        مخالفم 0
        1. ۱۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3193 ديدگاه)

          😐♥️اره

          موافقم 0
          مخالفم 3
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2338 ديدگاه)

      در کشورهایی که تورم ندارن یا تورم خیلی کم دارند، وام‌های طولانی‌مدت با بهره پایین برای مردم فراهم هست
      این طوری مردم هند و چین، قدرت خرید بسیار بهتری نسبت به ایرانی‌ها دارند.
      ضمنا حقوق یک مهندس یا فرد دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم در هند و چین، حدود 500 دلار هست و افراد دارای سابقه کار بالاتر، ماهانه هزار دلار

      موافقم 39
      مخالفم 4
  6. ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    بیشتر برای بازار هند خوبه تا ایران! مگر اینکه ارزون تر بدنش

    موافقم 7
    مخالفم 8
  7. Sina

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (811 ديدگاه)

    ای فلان نوی ۱۰۵ اسب بخار
    هیچ چیز به اندازه ۱۰۵ اسب بخار برای من آزاردهنده نیست انگاری واسمون محدودیت اسب بخار گذاشتن هر کوفتی میاد یه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۰۵ اسب بخاریه

    موافقم 29
    مخالفم 5
  8. ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    اوضاع داره عجیب میشه
    یه ویدیو تو یوتیوب دیدم یارو ارزون ترین ماشینی که تو عمرش سوار شد یه سوزوکی بود که ۱۰ هزار دلار قیمتش بود و سدان بود و ابعادش تقریبا اندازه ساینا بود
    ولی اینجا این ماشینای بازار هند لاکچری حساب میشه بعد من موندم کی اینا رو میخره با این قیمت این مونتاژ هنده فکر کنم فقط بهش آرم سوزوکی زدن یعنی تو ایران فقط داره پول برندشو میگیره (مالیات گمرک) هیچ چیز خاصی نداره این
    چقدر حقیر باید آدم باشه وقتی می‌تونه با این پول یه ماشین با آپشن ها و کیفیت بیشتر بگیره بیاد اینو بگیره:/
    چرا پولتون رو می‌ریزید تو جوب

    موافقم 19
    مخالفم 13
  9. مهدی

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بهترین خودروهای جهان خودروی آمریکایی هستش چرا آمریکایی ها در همه چیز اول هستند ؟ چرا در صنعت به هیچ عنوان اشتباه ندارن ؟ یعنی ایران خودرو و سایپا با این سرمایه های عظیم نمی تونن چندموتور خودرو در کلاسهای مختلف به روز دنیا بسازن و چند بدنه خودرو بروز طراحی کنند ؟ واقعا غیر قابل باور هست .

    موافقم 10
    مخالفم 11
    1. فرشید

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      حسابی آمریکا زده ای حاجی

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. محمود

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        حالا این بنده خدا آمریکا زده
        قبول

        ولی اون چند سوال اول کامنتش اشتباه بود؟
        آمریکا همینه دیگه

        هر کشوری تولید علم داشته باشه برتره

        موافقم 5
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا