سوزوکی گرند ویتارا 2024 وارداتی؛ بررسی کامل مشخصات، امکانات و قیمت در بازار ایران
سوزوکی در میان خودروسازان ژاپنی، معمولا با قیمت پایین و کیفیت مطلوب متناسب با هزینه خرید، شهرت دارد. طی سالهای اخیر، مدیران سوزوکی توانستند با اقدامی بسیار هوشمندانه تبدیل به یکی از پرتیراژترین سازندگان خودرو در جهان شوند. برند ژاپنی، همزمان با راهاندازی کارخانههای پرتعداد در هند و تولید مدلهای اقتصادی، نهتنها بخش بزرگی از بازار یک کشور میلیارد نفری را تصاحب کرد، برای هزاران شهروند هندی نیز، کارآفرین و درآمدزا شد.
بیشتر بخوانید:
↵سوزوکی سیاز وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
صنایع سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کردند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شدند. اوایل دههی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخههای موتوردار ارزانقیمت تلاش کرد و موفق شد با این سری محصولات به اقتصاد جنگزدهی ژاپن کمک کند. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایهگذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.
سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید که برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ میشد. امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ میشوند؛ یکی از مهمترین برندهای خودروساز جهان محسوب میشود. همچنین، فروش سالانهی موتورسیکلتهای سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هماکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید میکند.
ویتارا 2024 در بازار جهانی، دو مدل متفاوت دارد. یک نمونه مونتاژ چین و مجارستان، از سال 2015 برای اروپا و استرالیا تولید میشود. این خودرو از نظر ابعاد و قدرت پیشرانه، مشابه سوزوکی ویتارا ایران خودرو موجود در ایران است؛ اما ظاهرا قرار نیست به کشور ما وارد شود.
شرکت راسا موتور به تازگی از نسخهی وارداتی سوزوکی گرند ویتارا برای ایران رونمایی کرده است. این محصول، سال 2022 در هند رونمایی شده و صرفا توسط کارخانههای هندی تولید میشود. ویتارا 2024 راسا موتور، ابعاد کوچکتر و پیشرانه ضعیفتر نسبت به شاسی بلند مونتاژ ایران خودرو دارد. به بیان دیگر، محصول وارداتی از نظر فنی، به رقیبی برای X22 تبدیل خواهد شد، هرچند که تقریبا هماندازهی ویتارا قدیمی و X33 است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی گرند ویتارا جدید
چراغهای اسپرت و سبک طراحی مدرن، ویتارا 2024 وارداتی را بسیار جذاب جلوه میدهد. حجمدهی خاص در سپر و جاسازی جالب مهشکنها، این کراساور کوچک را تهاجمی جلوه میدهد.
برخلاف بسیاری دیگر خودروهای اقتصادی ساخت هند، وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه و ارزانقیمت، نقش چندانی در ویتارا وارداتی ندارند. البته با کمی دقت میتوان این ادوات را در پایین و پیرامون گلگیرها مشاهده کرد. چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، هماهنگ طراحی شدهاند و محل نصب پلاک، کاملا مناسب به نظر میرسد. دیگر نکتهی مثبت در نمای اصلی، کشیدگی لبهی کاپوت تا جلوپنجره و خطوط بسیار حسابشده برای اجزای بدنه است.
از دید جانبی، ادوات پلاستیکی سیاه کاملا واضخ هستند و حس یک خودروی ارزانقیمت را برای گرند ویتارا تداعی میکنند. طراحی جذاب چراغهای جلو و عقب، شیب ملایم سقف و خط عمیق کشیده شده در سراسر نمای بدنه، نکات مثبت این خودرو از نمای کنار هستند. مدل وارداتی با رینگهای 17 اینچ و تایرهای 215 میلیمتر از برند آپولو هند رونمایی شده است.
در نمای پشت، همچنان میتوان به سبک طراحی گرند ویتارا 2024 وارداتی نمرهی بالا داد. چراغهای پیوسته الهام گرفته از پورشه هستند اما ظرافت هماهنگ با دیگر اجزای بدنه فراهم میکنند. حجمدهی بدنه برای درپوش صندوق و سپر نیز، جالب است. همچنین جایگاه برجسته برای روشنایی طرفین سپر، نقش مهمی در بهبود طراحی عضلانی ویتارا دارند.
سوزوکی گرند ویتارا 2024 با طول 4,365 و عرض 1,795 و ارتفاع 1,645 میلیمتر همراه فاصله محوری 2600 میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، ویتارا جدید نسبت به مدل مونتاژ ایران خودرو، کوچکتر است و تقریبا ابعاد مشابه X33 مدیران خودرو دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴
طبیعتا برای یک کراساور اقتصادی ساخت هند، پلاستیک سخت داشبورد و طرح سنتی عجیب نیست. از سویی دیگر، ادوات نقرهای رنگ به خوبی توانستهاند جذابیت داشبورد را ارتقا دهند.
در نسخههای سفارشی، بخش میان داشبورد با مواد نرم چرم ارایه میشود. نمایشگر لمسی ایستاده در وسط هم، دو مدل 9 و 7 اینچ دارد. ویتارا 2024 فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است اما همراه عقربههای ظریف و یک ساعت کلاسیک، تلاش میکند با کمترین هزینه، جذاب به نظر میرسد. این شرایط، هرچند متناسب با کراساور بزککردهی چینی نیست؛ اما زیباتر از ویتارا قدیمی، جلب توجه میکند.
ترکیب چرم و پارچه برای صندلیها وجود دارد. تودریها نیز با مواد نرم و قابل قبول ارایه میشوند. بین صندلیها، کلید گردان برای تغییر وضعیت نصب شده که البته بسیار متفاوت از ویتارا قدیمی است؛ اما دسته دندهی بزرگ و ترمز دستی اهرمی، نکات منفی کاملا واضخ برای ویتارا 2024 هستند.
سوزوکی گرند ویتارا جدید برای 4 سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است و صندوق عقب 373 مشابه مدل قدیمی مونتاژ ایران خودرو، فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی گرند ویتارا وارداتی
موتور 1/5 لیتر تنفس طبیعی در یک سیستم هیبرید برای ویتارا 2024، قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتنمتر تولید میکند. این خودرو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک وارد ایران خواهد شد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 15 ثانیه خواهد داشت. ویتارا هیبرید، میانگین مصرف سوخت 5 تا 6 لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد و نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت در اختیار راننده میگذرد. این کراساور، 1650 کیلوگرم وزن دارد.
در بازار اروپا، ویتارا هیبرید با قدرت 116 اسب بخار و گشتاور 122 نیوتنمتر نیز عرضه میشود که از نظر فنی، چندان متفاوت از نمونهی وارداتی برای ایران نیست.
ورود بدون کلید و استارت دکمهای، شارژر بیسیم تلفن همراه، هداپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک به همراه دریچه برای ردیف عقب، آینه تاشو برقی، سقف پانورامیک و سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، حسگر پارک جلو و عقب، امکانات گرند ویتارا وادراتی جدید در ایران هستند.
قیمت سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ در بازار جهانی و ایران
مدل هیبرید دنده اتوماتیک در هند، آستانه قیمت 15 تا 16 هزار دلار دارد و طبیعتا برای شهروندان کشور ما، ضمن توجه به دلار 60 هزار تومانی و مخارج مربوط به واردات خودرو، حدود 1/8 تا 2 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
هماکنون، اندک نمونههای صفر کیلومتر مدل 1398 از سوزوکی گرند ویتارا دنده اتوماتیک دو دیفرانسیل مجهز به موتور 2/4 لیتر، 4 میلیارد تومان قیمت دارند. همچنین برای X55 مدیران خودرو که پیشرانهی قویتر و امکانات بیشتر نسبت به ویتارا مونتاژ هندوستان ارایه میکند، حدود قیمت 1/5 میلیارد تومان دیده میشود.