سوزوکی

معرفی ماروتی سوزوکی سلریو جدید، کم‌مصرف‌ترین خودروی هند

نسل جدید ماروتی سوزوکی سلریو ۲۰۲۲ معرفی شد. این هاچبک کلاس A طبق ادعای سازنده کم‌مصرف‌ترین خودروی بنزینی هند بوده و با یک لیتر سوخت می‌تواند مسافت ۲۶.۶۸ کیلومتری را طی کند. سلریو جدید در چهار ترم و با گیربکس ۵ سرعته دستی استاندارد عرضه خواهد شد اما در تریم های VXi، ZXi و ZXi پلاس می‌توان گیربکس دستی اتوماتیک شده را نیز سفارش داد.

دومین نسل سلریو اندکی بزرگ‌تر از نسل قبل بوده و طول/عرض/ارتفاع آن به ترتیب برابر با ۳۶۹۵/۱۶۵۵/۱۵۵۵ میلی‌متر و فاصله بین محوری هم ۲۴۳۵ میلی‌متر اعلام شده است. همچنین فضای بار ۳۱۳ لیتری این خودرو ۴۰ درصد بیشتر از نسل قبلی می‌باشد.

سلریو با قدرت ۶۵ اسبی و گشتاور ۸۹ نیوتون متری خود قطعاً حرف چندانی برای گرفتن در زمینه پرفورمنس ندارد. پیشرانه K10 این خودرو معمولاً در خودروهای بالنو، ویتارا و سوئیفت بکار رفته و البته در این مدل‌ها به توربو نیز تجهیز شده است.

اینجا مصرف سوخت پایین حرف اول را می‌زند و ماروتی سوزوکی مدعی است با نسل جدید پیشرانه موردبحث طرف هستیم. این پیشرانه برای اولین بار در این کلاس به سیستم استارت/استاپ مجهز گشته و البته نیروگاه ۱ لیتری سلریو دارای تکنولوژی‌های دوال VVT و منیفولد اگزوز یکپارچه است.

همان‌گونه که گفته شد این خودرو در تریم VXi با گیربکس دستی اتوماتیک شده به ازای هر لیتر سوخت مسافت ۲۶.۶۸ کیلومتری را طی می‌کند که ۲۳ درصد بهتر از نسل قبل است. دیگر مدل‌ها اندکی پرمصرف‌تر هستند هرچند اختلاف بین تریم ها زیاد نیست. نکته دیگر اینکه در آینده نسخه گازسوز سلریو نیز عرضه خواهد شد.

نسل جدید این خودرو از زبان طراحی موسوم به تجسم ارگانیک سه‌بعدی و دینامیک سود برده و دوست‌داشتنی‌تر از قبل به نظر می‌رسد. از جمله ویژگی‌های سلریو ۲۰۲۲ می‌توان به چراغ‌های جلو و عقب ‌گرد، قوس‌های چرخ جدید و فقدان پوشش‌های پلاستیکی بدنه اشاره کرد. این خودرو در ۶ رنگ سفید، نقره‌ای، خاکستری، قرمز، آبی و قهوه‌ای قابل سفارش خواهد بود.

کابین نیز تغییر کرده و در مرکز آن نمایشگر لمسی ۷ اینچی دیده می‌شود. از دیگر تجهیزات سلریو جدید می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های عقب تاشونده، کنترل‌های صوتی روی فرمان و صندلی راننده با تنظیم در ارتفاع اشاره کرد.

ماروتی سوزوکی می‌گوید نسل جدید سلریو روی ایمنی تمرکز داشته و به‌صورت استاندارد با دو کیسه هوا، ABS و EBD عرضه می‌شود. همچنین دستیار حرکت در سربالایی نیز وجود دارد.

این خودروساز همچنین مدعی شده سلریو جدید با تمامی قوانین ایمنی بازار هند شامل محافظت بخش جلو، جانبی و عابران پیاده همخوانی دارد. سلریو ۲۰۲۲ بر پایه پلتفرم HEARTECT بنا شده که گفته می‌شود عملکرد بهتری در توزیع نیروی تصادف دارد.

البته ماروتی سوزوکی اشاره‌ای به عملکرد ایمنی انکاپ سلریو جدید نداشته است. نسل قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۶ هیچ ستاره ایمنی کسب نکرد هرچند فاقد کیسه هوا بود. جدیدترین خودرویی که از پلتفرم مشترک استفاده کرده سوزوکی S پرسو بود که هیچ ستاره‌ای را در تست‌ها به دست نیاورد.

قیمت سوزوکی ماروتی سلریو جدید در نسخه پایه LXi از معادل ۶۷۰۰ دلار شروع شده و به ۹۳۲۰ دلار برای مدل فول کامل VXi پلاس با گیربکس دستی اتوماتیک شده می‌رسد. این خودرو باید به مصاف محصولاتی همچون هیوندای سانترو، تاتا تیاگو و داتسون گو برود.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3213 ديدگاه)

    تو ۱۰۰ کیلومتر میشه ۳ لیتر که خوبه

    موافقم ۸
    مخالفم ۴
  2. حمید

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام و عرض ادب. بچه به این موضوع مهم توجه کردید؛ که در هند بیشتر خودروهایی که تولید میشه برای مردم عادی با درآمد پایین مناسب هست. حتی خود تاتا موتورز که تا چند سال آینده از خودرو سازهای خوب در زمینه تولید خودروهای اقتصادی با قیمت پایین خواهد بود تا خودروسازهایی که در این کشور حضور دارند اکثریت خودروهایی با قیمت پایین و اقتصادی تولید می کنند. چون واقعیت اقتصادی هند با چنین خودروهایی منطبقه. حال ایران هم کشوری با سطح درآمدی بسیار پایینه. اما در مونتاژ و تولید، فقط برای طبقه بالا برنامه ریزی میشه. خودروهایی که در هند حضور دارند برای کشور ایران بسیار مناسب هستند. به مونتاژ کارهای ایران توصیه می کنم به دنبال اخذ یک نمایندگی یا مونتاژ خودروهای تاتاموتورز باشند. درس های بسیاری از سانگ یانگ، جگوار و … آموخته و واقعیت کشورهایی با سرانه درآمدی پایین را به خوبی می شناسد. متشکرم.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
    1. Roham

      ۲۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (547 ديدگاه)

      تو ایران مافیای واردات و تولید خودرو و ارزش بسیار پایین پولمون مانع از دستیابی عام مردم به خودرو مناسب، با ارزش منطقی میشه!
      عوضش امنیت داریم!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. Amard

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (288 ديدگاه)

    اکثر خودروهای بازار هند آشغالن از لحاظ ایمنی و با موتورهای کم حجم کم توان یا دیزلی اونجا هم مثل ایران گران‌فروشی میکنند و عوارض گمرکی بالا میگیرند شما کافی بازار هند با چین مقایسه کنی خودرو ارزان قیمت چین خیلی بهتر از هند کلا برای یه ماشین باز یا باید تو کشورهای عرب خلیج فارس یا آمریکا کانادا یا روسیه و چین یا اروپا و ژاپن کره جنوبی باشی بقیه کشورها هنوز تو این زمینه مشکل دارند

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۰
  4. میثم

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2214 ديدگاه)

    قیمتش با دلار آزاد از ۱۸۴ شروع میشه
    مصرفش حدود ۸_۳.۷ هستش در حد یه ماشین هیبریدی که عالیه

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  5. حسین دهمرد

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    وزنش چقدره؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا