نبرد آفرود موتورسیکلت سوزوکی GSX-R و پولاریس RZR باگی
همیشه عادت داریم رقابتهای آفرود را با حضور شاسیبلندهایی مثل جیپ و تویوتا لندکروزر ببینیم اما این بار کارواو چالش آفرود جالبی بین دو وسیلهٔ نقلیهٔ کاملاً متفاوت ترتیب داده است. در یک سمت میدان، سوزوکی GSX-R را داریم. این موتورسیکلت زمانی که در سال 2002 به بازار آمد، اوج سوپربایکها بود اما نمونهای که در اینجا حضور دارد، با تغییرات زیادی بشدت اصلاح شده است تا به موتورسیکلتی غیرقابل توقف در آفرود تبدیل شود. این موتورسیکلت از یک پیشرانهٔ 1000 سیسی چهار سیلندر با 140 اسب بخار قدرت استفاده میکند و تنها 198 کیلوگرم وزن دارد. این GSX-R خاص از لاستیکهای آفرود، محافظ زیر و تغییرات دیگری بهرهمند شده تا بتواند بدون مشکل در گلولای حرکت کند. این نمونه حدود 5 هزار پوند قیمت دارد.
در سمت دیگر، پولاریس RZR را میبینیم که در دستهٔ خودروهای سایدبایساید قرار میگیرد. سایدبایسایدها وسایل نقلیهٔ آفرودی با حداقل دو صندلی در کنار هم هستند که توسط یک رول کیج محصور شدهاند. رانندگی با این وسایل مثل خودرو توسط غربیلک فرمان و پدالهای پایی صورت میگیرد. به سایدبایسایدها بهطور عامیانه باگی هم گفته میشود. نمونهٔ حاضر در این رقابت، یک RZR ساخت شرکت آمریکایی پولاریس است که مثل رقیب دوچرخ، از یک پیشرانهٔ 1 لیتری استفاده میکند اما این موتور دو سیلندر است و تنها 112 اسب بخار قدرت دارد. وزن 745 کیلوگرمی پولاریس هم بسیار از سوزوکی سنگینتر است اما باید توجه داشت که RZR چهارچرخ محرک است درحالیکه GSX-R فقط یک چرخ محرک دارد. قیمت این سایدبایساید هم 29 هزار پوند است.
این دو وسیلهٔ نقلیه طی یک سری چالش مختلف باهم مقایسه میشوند تا مواردی مثل چابکی، چسبندگی و سرعت آنها آزمایش شود؛ اما کدامیک در آفرود بهتر خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال ویدئوی زیر را تماشا کنید.