تجربه و آزمایشسوزوکی

رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!

نسخهٔ پنج‌در جیمنی با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر که عملکرد آن را روی جاده تضعیف می‌کند، در آفرود هنوز هم خودروی توانمندی است.

از اواسط دههٔ ۸۰ تا اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، گرند ویتارا که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شد، بزند سوزوکی را در کشورمان به شهرت رساند. این خودرو در بازار ایران خریداران زیادی پیدا کرد اما پس از گرند ویتارا، مسیر موفق سوزوکی در کشورمان ادامه پیدا نکرد. حال پس از حدود پنج سال، این برند خوش‌نام ژاپنی دوباره به کشورمان بازگشته است اما نه با ایران‌خودرو بلکه این بار شرکت راسا موتور اقدام به واردات مدل‌های مختلف سوزوکی کرده است. بدون شک، جذاب‌ترین مدل سوزوکی که راسا موتور به ایران آورده، جیمنی است. این شاسی‌بلند کوچک در اسفند ۱۴۰۲ در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در در کشورمان رونمایی و در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای فروش عرضه شد.

همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی در ایران؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل ژاپنی

سوزوکی جیمنی برای پنج دهه اساساً یکسان بوده است. این یک آفرودر ۴×۴ با شاسی نردبانی است که همیشه تا حد امکان کوچک و جمع‌وجور بوده است اما در نسل کنونی یا چهارم که در اواسط سال ۲۰۱۸ معرفی شد، شاهد یک تغییر بزرگ هستیم. سوزوکی در این نسل برای اولین بار، بالاخره نسخهٔ پنج‌در جیمنی را ارائه کرد. این نسخه که در اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شد، به لطف ۳۴۰ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتر، صندلی‌های عقب را جادارتر و مناسب بزرگ‌سالان کرده و همچنین فضای صندوق بار را دو ونیم برابر افزایش داده است هرچند که ظرفیت صندوق هنوز هم تنها ۲۱۰ لیتر است.

درواقع، خودرو هنوز هم‌اندازهٔ کوچکی دارد و با وجود افزایش نسبتاً زیاد فاصلهٔ محوری، طول جیمنی پنج‌در هنوز هم زیر چهار متر است زیرا نسخهٔ پنج‌در جیمنی توسط ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌شود و در این کشور خودروهای با طول کمتر از چهار متر مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند. برای مقایسه، گرند ویتارای مونتاژی در ایران ۵۰ سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به جیمنی پنج‌در دارد. در بازارهای جهانی، جیمنی پنج‌در حدود ۳ هزار دلار از نسخهٔ سه‌در گران‌تر است و قیمت آن در کشوری مثل نیوزلند با گیربکس دستی از ۲۵,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود که این رقم در نسخهٔ اتوماتیک به ۲۷,۷۰۰ دلار می‌رسد. در کشورمان هنوز قیمت نهایی جیمنی اعلام نشده اما در قیمت علی‌الحساب، نسخهٔ پنج‌در ۴۵۰ میلیون تومان گران‌تر است. برای این نسخه قیمت علی‌الحساب یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده که یعنی قیمت نهایی قطعاً بالای دو میلیارد تومان خواهد بود.

جیمنی پنج‌در از لحاظ فنی تغییر خاصی را نسبت به همتای سه‌در خود تجربه نکرده و از همان پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق آفرود با اکسل‌های صلب استفاده می‌کند. صرفاً عقب خودرو برای تحمل ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنج‌در کمی تقویت شده است. حتی صرف‌نظر از فضای داخلی بیشتر، دلایل قانع‌کنندهٔ دیگری هم برای خرید نسخهٔ پنج‌در بجای سه‌در وجود دارد. این نسخه از نمایشگر لمسی ۷ اینچی (یا ۹ اینچی به‌صورت سفارشی) بهره می‌برد درحالی‌که نسخهٔ سه‌در فاقد نمایشگر لمسی است. جیمنی پنج‌در همچنین به‌صورت استاندارد از دوربین دنده‌عقب هم برخوردار است اما کروز کنترل سفارشی خواهد بود.

فضای صندلی‌های عقب واقعاً برای دو بزرگ‌سال کافی خواهد بود هرچند که شاید خیلی راحت نباشد. البته ازآنجایی‌که کمربند ایمنی در وسط وجود ندارد، صندلی‌های عقب جیمنی اساساً فقط برای دو نفر در نظر گرفته شده است. کل ساختار صندلی‌های عقب برای نسخهٔ پنج‌در دوباره طراحی شده و پشتی ضخیم‌تری دارد. بااین‌حال، همان‌طور که اشاره شد، زیر کاپوت هیچ تغییری صورت نگرفته و همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را می‌بینیم که ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند جیمنی هیچ‌گاه ادعای پرفورمنس نداشته است اما این اعداد حتی برای نسخهٔ سه‌در هم اندک بودند که این یعنی با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنج‌در، شرایط بدتر می‌شود. همچنین در صورت حضور چهار سرنشین در خودرو، پرفورمنس شاسی‌بلند کوچک سوزوکی ضعیف‌تر می‌شود.

هرچند صندوق بار ۲۱۰ لیتری جیمنی پنج‌در به نظر نمی‌رسد خیلی بزرگ باشد اما بسیار کاربردی است درحالی‌که صندلی‌های عقب هم با نسبت ۵۰-۵۰ تا می‌شوند. البته با توجه به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو و حداکثر وزن مجاز ۱۵۴۵ کیلوگرمی، نمی‌توان بار زیادی را با جیمنی حمل کرد زیرا ظرفیت بار تنها ۳۴۵ کیلوگرم است ولی این عدد برای اشیاء و لوازم چهار نفر کافی خواهد بود. غیر از فضای داخلی بیشتر، ویژگی مهم دیگری که جیمنی پنج‌در به ارمغان می‌آورد بهبود راحتی، سواری بهتر و پایداری بیشتر است که دو مورد آخر به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حاصل شده است. به همین دلیل، این جیمنی توانایی‌های بسیار بیشتری برای پیمودن مسافت‌های طولانی دارد هرچند که اکسل‌های صلب هنوز سوزوکی کوچک را روی جاده‌های بزرگراهی محدود می‌کنند.

درحالی‌که راسا موتور، جیمنی را فقط با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به ایران آورده است اما این خودرو در بازارهای جهانی با گیربکس پنج سرعته دستی هم عرضه می‌شود. هرچند نیاز به وجود یک دنده بیشتر در هردوی این گیربکس‌ها احساس می‌شود اما انتخاب از بین آن‌ها موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. ما روی جاده نسخهٔ دستی را ترجیح می‌دهیم زیرا می‌توان هنگام سبقت‌گیری یا حرکت در سربالایی پرفورمنس کمی بیشتری از موتور ۱.۵ لیتری بیرون کشید اما در خارج از آسفالت گیربکس اتوماتیک بهتر خواهد بود زیرا در مسیرهای باریک و ناهموار، رانندگی با دو پدال بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

البته هرچند آفرودبازان حرفه‌ای فقط گیربکس دستی را قبول دارند اما گیربکس‌های اتوماتیک امکان استفادهٔ آسان‌تر از قدرت ضریب سنگین را در شرایط سخت فراهم می‌کنند و مطمئناً برای افراد غیرحرفه‌ای بهتر هستند. زوایای ورود و خروج جیمنی پنج‌در به ترتیب با ۳۶ درجه و ۴۰ درجه تقریباً با نسخهٔ سه‌در یکسان است و فقط زاویهٔ شکست را اندکی از دست داده است (۲۴ درجه در برابر ۲۸ درجه)؛ بنابراین، جیمنی پنج‌در هنوز هم یک آفرودر توانمند در سطح جهانی محسوب می‌شود. به‌طورکلی، سوزوکی جیمنی یک شاسی‌بلند آفرودی توانمند و باکیفیت است که انتظار می‌رود در کشورمان با استقبال مناسبی مواجه شود هرچند که در ایران قیمت بسیار گزافی دارد که ارزش خرید آن را کاهش خواهد داد.

مشخصات فنی سوزوکی جیمنی پنج در

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۱ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۵.۱ ثانیه
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر ترکیبی
طول ۳,۹۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۵۹۰ میلی‌متر
وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم
زاویه ورود ۳۶ درجه
زاویه خروج ۵۰ درجه
زاویه شکست ۲۴ درجه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    خودرویی که سانروف نداشته باشه کنسله.

    موافقم 8
    مخالفم 18
    1. جرمی کلارکسون

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (540 ديدگاه)

      اره برای ایرانیا فیدلیتی و دیگنیتی خوبه 😂😂😂😂

      موافقم 19
      مخالفم 2
    2. مزدا

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2052 ديدگاه)

      سه درش جذاب‌تر هست

      موافقم 17
      مخالفم 7
    3. امیر

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      برو راناتو سوار شو و با رویای فیدلیتی بخواب ، این ماشینا برای ماهایی که با رونیز و پاترول و لندکروز کالسکه‌ ای و جیپ میریم آفرود به نوعی خریدش پیشرفته.

      موافقم 14
      مخالفم 9
      1. ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4408 ديدگاه)

        تو فوقش با پراید هاچبک بری آفرود
        ولی ما با هایما میریم🔥😎
        در ضمن ایشون راناشو فروخته فردا ۵۱۱ خریده
        شما هم ماشین زیر پات صد درصد زیر ۴۰۰ تومنه اینطوری حرف میزنی
        چون قشر ضعیف جامعه اینطوری صحبت میکنند

        موافقم 1
        مخالفم 19
        1. جرمی کلارکسون

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (540 ديدگاه)

          آفرود فقط پیکاپ کی ام سی بیا بریم 🤣🤣🤣🤣

          موافقم 13
          مخالفم 5
        2. امیر

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (118 ديدگاه)

          هایما 😂 اون که شاسی مستقل هم نداره آخه دو دیفرانسیل هم نیست صخره نوردی که جیپ شهباز انجام میده اون ماشین از این شرایط فقط میتونه گرد و خاکشو به جون بخره.
          کی ام سی اینا هم که کلا دکوره ۶۰۰ میلیون لوازم ببند دریغ از یه آفرود نیمه سنگین فقط تو شهر دور دور کن.
          هرموقع هم عشقش کشید اکسلشو میزاره پایین تا یه نفس تازه کنه.
          درضمن خودت رو با دیگران مقایسه نکن که همه مثل خود شمان ، خواستی بیا با پاجیرو ۱۹۹۸ ببرمت خارج شهر کلت هوا بخوره

          موافقم 13
          مخالفم 1
      2. Mohamad

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (112 ديدگاه)

        امیر درست صحبت کن اون فقط نظرشو گفته!بخدا مردم ما نمیدونم در اثر گرونی هست ولی جدیدا خیلی میپریم به هم.

        موافقم 9
        مخالفم 6
    4. KAIZEN

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3621 ديدگاه)

      چینی فنی دیگه
      کاریت نمیشه کرد 😂😂

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        داداش ماشین چینی و ایرانی و آلمانی و ژاپنی و کره ایی بدون سانروف کنسله فرقی ندارن

        موافقم 2
        مخالفم 17
        1. جرمی کلارکسون

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (540 ديدگاه)

          یعنی فراری ۲۵۰ GTO رو بهت بدن میگی سانروف نداره نمیخام ؟ 🤣🤣🤣🤣🤣

          موافقم 19
          مخالفم 2
        2. ممدقلی

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (87 ديدگاه)

          رو رنو ۵ سانروف فابریکی نصب کنم وو میلیارد میخری ؟ دپ شت

          موافقم 8
          مخالفم 2
        3. ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4408 ديدگاه)

          😂😂😂😂😂😂😂😂

          موافقم 2
          مخالفم 2
      2. آریا

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (132 ديدگاه)

        داداش خود چینی ها ماشین چینی سوار نمیشن😂

        موافقم 3
        مخالفم 2
    5. الهام تبسمی

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (43 ديدگاه)

      دقیقاااا
      خودروی بدون سانروف مثل ماشین بدون ظبط صوته

      موافقم 1
      مخالفم 15
      1. سوشیانت

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2404 ديدگاه)

        و یادت رفت بگی که ماشین ها باید لاستیک هایی مثل جت داشته باشن😂

        موافقم 6
        مخالفم 1
      2. جرمی کلارکسون

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (540 ديدگاه)

        اره برای شما خانوما ماشین فقط ماشین چینی خوبه که نمایشگر و سانروف داره 👍

        موافقم 12
        مخالفم 0
      3. ایلیار توتونچی

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ضبط صوت یا پخش صوت؟!!

        موافقم 1
        مخالفم 0
    6. حسین

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (87 ديدگاه)

      علی جردن باز تحقیق نکرده حرف زد،سقف های با سانروف یا تمام شیشه ای(پانوراما) با آب و هوای کشورهای خشک و نیمه خشک مثل ایران و کشورهای خلیج فارس جور درنمی‌آید و صرفاً یک آپشن حساب میشه که مشتری پول بیشتری پرداخت کنه،این پاسخ به علی جردن بود.

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. GMA

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    واقعا میشه دوستش نداشت؟😍

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4408 ديدگاه)

      داش همه دوسش دارن
      ولی خیلی گرونه
      مثلا ۲۰۰ میل بود ارزش داشت

      موافقم 9
      مخالفم 6
  3. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    فنیش تعطیله😑 ولی من افرودشو دیدم بد نیست.
    اما به عنوان یه خودروی پایه و ارزان برای مردم خارج ارزش داره ولی نه اینجا که ۵ میلیارد قیمت روش میزنن اونم بخواطر برچسب ژاپنی.

    موافقم 14
    مخالفم 6
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1235 ديدگاه)

    خیلی بامزس

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. حالا یکی

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اصلش خوبه
    اما این هندیه با سه ستاره ایمنی ارزش خرید نداره

    موافقم 7
    مخالفم 7
  6. KAIZEN

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3621 ديدگاه)

    عاشقشم
    بخصوص نسخه 3 درب

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. ali_x76

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (345 ديدگاه)

    “البته هرچند آفرودبازان حرفه‌ای فقط گیربکس دستی را قبول دارند اما گیربکس‌های اتوماتیک امکان استفادهٔ آسان‌تر از قدرت ضریب سنگین را در شرایط سخت فراهم می‌کنند و مطمئناً برای افراد غیرحرفه‌ای بهتر هستند”
    والا هرچی افرودر حرفه‌ای و کاستوم شده و دستساز دیدیم از گیربکسای اتوماتیک استفاده کردن.
    ماشین‌های مسابقه مثل فرمولا افرود، پری‌رانر، اولترا۴، راک کراولر و … به همراه افرودرهای کارخونه‌ای مثل G550^2، رنگلر ۳۹۲، برانکو رپتور، رم TRX و …
    همگی اتوماتیک هستن به علت های فراوان.
    گیربکس دستی انتخاب کساییه که دوست دارن موقع رانندگی درگیر باشن و حس کنن.

    موافقم 12
    مخالفم 0
  8. Amir khan zadeh

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    داخل خودرو کاملا بی کیفیته همش از پلاستیک خشک استفاده شده
    اونم نه پلاستیک با کیفیت نرم
    فقط پلاستیک بی کیفیت و بازیافتی
    با قیمتی که می خوان بدست ایرانی ها بدبخت بدنش اصلا ارزش نداره
    تو اون رنج قیمت دستت خیلی بازه

    موافقم 10
    مخالفم 4
  9. پاشا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    یعنی خوشم میاد از چیزایی که تو کله سیاستگذارا میگذره!!!! با چنان قدرتی هوندا و تویوتا و مزدای سایت چین و سوزوکی ساخت ماروتی هند رو با قیمتای فضایی و شخمی ترین کانفیگ وارد میکنن و ملت هول چنان سرودستی میشکنن براشون که فقط جای تاسف داره….. داستان سطل زباله متحرکهای چینی که به کنار…….. کِی وقت کردیم اینقدر بدبخت بشیم؟!!!!!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 5
  10. جلالی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این آشغالا چیه این از خدا بی خبرا دو میلیارد میکنن پاچه خلق الله بدبخت تحریم زده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  11. محمدجواد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    زباله هندی، با موتور ضعیف و طراحی زشت و بدون آپشن و….

    موافقم 1
    مخالفم 4
  12. LAND CRUISER 70

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    لیست کامل مدل های سوزوکی و GAC
    شرکت راساموتور

    SUZUKI:
    SEDAN:
    CIAZ
    DZIRE
    HATCHBACK:
    SWIFT
    BALENO
    CITY CAR:
    ALTO
    SPRESSO
    CELERIO
    IGNIS AWD
    CROSSOVER:
    IGNIS
    SCROSS
    JIMNEY
    JIMNEY 5DOOR
    VITARA BREZZA
    VITARA
    GRAND VITARA
    ACROSS PHEV

    GAC:
    SEDAN:
    GA4
    GA8
    GA6
    EMPOW
    MPV:
    GN6
    GN8
    M6PRO
    M8
    GS8 4WD
    CROSSOVER:
    GS3
    GS4
    GS5
    GS4 MAX
    EMKOO
    EMZOOM
    GS8 4WD

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. zZ

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    G کلاس مناطق محروم.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا