رونمایی رسمی از کِشندهٔ تسلا با شتاب پنج ثانیه!

جمعه 26 آبان 1396 - 18:04
مطالعه 5 دقیقه
Tesla-Semi-3
پس از انتشار تیزرهای فراوان و انتظاری طولانی، تسلا سرانجام رسماً کِشندهٔ تمام الکتریکی خود را رونمایی کرد. این کامیون دیشب هم‌زمان با نسل جدید مدل...
تبلیغات

پس از انتشار تیزرهای فراوان و انتظاری طولانی، تسلا سرانجام رسماً کِشندهٔ تمام الکتریکی خود را رونمایی کرد. این کامیون دیشب هم‌زمان با نسل جدید مدل رودستر توسط ایلان ماسک در لس‌آنجلس رونمایی شد. وی این کِشنده را آیندهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای می‌داند. کشندهٔ تسلا مشخصات خارق‌العاده‌ای دارد که مهم‌ترین آن‌ها بُرد 800 کیلومتری آن است. طبق اعلام رسمی تسلا، این کشنده در شرایط بزرگراهی و با بار کامل که معادل 36 تن است، با یک‌بار شارژ باطری‌ها می‌تواند چنین مسافتی را طی کند که حتی از بُرد بسیاری از کشنده‌های دیزلی با باک سوخت پُر هم بیشتر است.

کشندهٔ تسلا در هنگامی‌که با حداکثر ظرفیت خود بارگیری شده باشد که معادل 36 تن است، می‌تواند ظرف 20 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که از تمامی کشنده‌های دیزلی بازار سریع‌تر است؛ اما شگفت‌انگیزتر از این عدد این است که کشندهٔ تسلا در حالت بدون تریلر ظرف تنها 5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد که برای مثال از سدان آلفارومئو جولیا سریع‌تر است! اما مهم‌تر از همهٔ این اعداد این است که کشندهٔ تسلا می‌تواند از شیب‌هایی تا 5 درجه با سرعت ثابت 100 کیلومتر در ساعت بالا برود.

این کشنده به چهار موتور الکتریکی مستقل مجهز است که در هریک از چرخ‌های دو محور عقب نصب شده‌اند و بنابراین کشنده‌ای 6x4 محسوب می‌شود. تسلا همچنین به آئرودینامیک کشندهٔ خود نیز بسیار توجه داشته است و به‌عنوان‌مثال در آن فلپ‌هایی جانبی را تعبیه کرده که فاصلهٔ بین کشنده و تریلر را می‌بندد. به لطف تمامی تدابیر آئرودینامیکی، به گفتهٔ تسلا ضریب آئرودینامیک این کشنده از بوگاتی شیرون هم کمتر شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این کشنده این است که به گفتهٔ تسلا قیچی کردن با آن غیرممکن است زیرا چرخ‌های عقب آن به‌طور مستقل عمل کرده و گشتاور آن‌ها به‌طور پویا تنظیم می‌شود تا قیچی کردن هیچ‌گاه رخ ندهد.

همچنین این کشنده به‌صورت استاندارد به سیستم رانندگی خودکار پیشرفتهٔ تسلا هم مجهز شده است که شامل سیستم‌هایی چون حفظ حرکت میان خطوط و ترمز خودکار می‌شود. البته مهم‌ترین مسئله در مورد این کشنده زمان شارژ باطری‌های آن است که گفته شده با استفاده از مگاشارژرهای سرعت‌بالای تسلا می‌توان باطری‌ها را برای پیمودن مسافتی معادل 650 کیلومتر ظرف تنها 30 دقیقه شارژ کرد؛ بنابراین با وجود چنین مگاشارژرهای سرعت‌بالایی که در محل توقف کامیون‌ها و دیگر مکان‌ها نصب خواهند شد، چشم‌انداز کشنده‌های تمام الکتریکی دوربُرد بسیار نزدیک خواهد بود.

کشندهٔ تسلا از کابین منحصربه‌فردی هم بهره‌مند است که در آن مکان راننده در مرکز طراحی شده و در طرفین غربیلک فرمان نیز دو نمایشگر لمسی بزرگ تعبیه شده است. در قسمت‌های مختلف کامیون هم دوربین‌هایی نصب شده که هم به‌عنوان آینه‌های جانبی عمل می‌کنند و هم نقاط کور را پوشش می‌دهند. همچنین باوجوداینکه این کشنده اولین تجربهٔ تسلا در این بخش محسوب می‌شود اما بسیار قابل‌اعتماد است تا جایی که گفته شده در 1.6 میلیون کیلومتر پیمایش اولیه هیچ مشکلی پیدا نخواهد کرد.

فعلاً تسلا حرفی از قیمت این کشنده نزده است اما ادعا کرده که در طی 1.6 میلیون کیلومتر پیمایش، 200 هزار دلار صرفه‌جویی در هزینهٔ سوخت را برای مالکین خود به همراه خواهد داشت. تسلا گفته است که تولید این کشنده از سال 2019 آغاز خواهد شد و از هم‌اکنون سفارشات خرید آن‌را با پرداخت 5 هزار دلار پذیرفته می‌شود. در کل می‌توان گفت اگر اعداد اعلامی و ادعاهای تسلا در مورد این کشنده در عمل حقیقت داشته باشند به‌واقع می‌تواند تحولی در دنیای کشنده‌ها ایجاد کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.