دوئل فیسکر کارما و تسلا مدل S

یک‌شنبه 17 دی 1396 - 10:08
مطالعه 7 دقیقه
Tesla-Model-S-VS-Fisker-Karma
سرانجام پس از حدود یک هفته، امروز وقفه دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن...
تبلیغات

سرانجام پس از حدود یک هفته، امروز وقفه دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن می‌رویم مثل همیشه گروه سدان‌های متوسط لوکس است. دوئل قبلی این گروه بین ب‌ام‌و سری 5 و آکورا RLX برگزار شد که در این رقابت درمجموع تعداد 1738 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سری 5 توانست با دریافت 1505 رأی و کسب 86 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که TLX موفق به کسب تنها 233 رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، دو خودروی لوکس پاک یعنی فیسکر کارما و تسلا مدل S در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته این دو ماشین قبلاً در گروه خودروهای سبز قرار داشتند اما چون از لحاظ قیمت، عملکرد و... فاصلهٔ زیادی با دیگر شرکت‌کنندگان گروه خودروهای سبز داشتند، تصمیم گرفتیم آن‌ها را صرف‌نظر از قوای محرکه‌شان، به گروه سدان‌های متوسط لوکس انتقال دهیم. همین کار در مورد تسلا مدل X هم صورت گرفته و این ماشین نیز به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس انتقال پیدا کرده است.

مرسدس بنز E کلاس

اینفینیتی Q70

آئودی A6

جنسیس G80

مرسدس بنز E کلاس

آئودی A6

کادیلاک CTS

لینکلن MKZ

جگوار XJ

مازراتی گیبلی

کادیلاک CTS

مازراتی گیبلی

ب‌ام‌و سری 5

آکورا TLX

لکسس GS

ولوو S90

ب‌ام‌و سری 5

ولوو S90

لکسس ES

کادیلاک XTS

تسلا مدل S

فیسکر کارما

؟

؟

تسلا مدل S

شرکت تسلا در سال 2003 توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال 2008 به بازار آمد اما تسلا هدف‌های بزرگ‌تری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال 2010 نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنج‌نفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین به‌تازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل 2017 دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکی‌رنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالی‌که مدل S تا پیش‌ازاین در انواع گوناگونی تولید می‌شد، پس‌ازاین فیس‌لیفت مدل‌های مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیس‌لیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است 75 D نام دارد و مدل بعدی هم 100 D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش، همان نسخهٔ پایه یا 75 D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمی‌آورند. این دو موتور مجموعاً 520 اسب بخار قدرت و 525 نیوتن متر گشتاور دارند. ظرفیت باطری‌های این مدل نیز 75 کیلووات ساعت است و با یک‌بار شارژ می‌توانند خودرو را تا 490 کیلومتر به پیش ببرند.

فیسکر کارما

هنریک فیسکر نام شناخته‌شده‌ای در صنعت خودروسازی است که طراحی ب‌ام‌و Z8 و نسل قبلی آستون‌مارتین ونتیج را در کارنامهٔ خود دارد. وی در آگوست سال 2007 شرکتی بنام فیسکر اتومتیو را تأسیس کرده و در نمایشگاه دیترویت 2008 نخستین محصول خود را با نام کارما معرفی رونمایی کرد که اولین سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی دنیا محسوب می‌شد؛ اما شرکت فیسکر در پی مشکلات مالی در نوامبر سال 2013 اعلام ورشکستگی کرد درحالی‌که حدود یک سال قبل تولید کارما را هم متوقف کرده بود؛ اما در فوریهٔ 2014 یک شرکت چینی، شرکت فیسکر را خریداری کرده و آن‌را احیا نمود. مالک چینی در اولین اقدام نام شرکت را به کارما اتومتیو تغییر داده و سپس تولید سدان لوکس این شرکت را پس از انجام به‌روزرسانی‌هایی از سر گرفت. تولید این خودرو با نام جدید کارما رِوِرو (Revero) در سال 2016 آغاز شده و هم‌اکنون به بازار عرضه می‌شود ولی ما از همان نام سابق فیسکر کارما برای آن استفاده کرده‌ایم؛ اما همان‌طور که گفته شد، کارما برخلاف تسلا مدل S یک سدان پلاگین‌هیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت جنرال موتورز مجهز است که در جلو نصب شده و 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد اما این موتور هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند؛ بنابراین نیروی محرک خودرو توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که در عقب نصب شده و نیروی خودرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهند. این دو موتور مجموعاً 410 اسب بخار قدرت و 1330 نیوتن متر گشتاور دارند و با استفاده از باطری‌های 21 کیلووات ساعتی می‌توانند تا 80 کیلومتر خودرو را به‌صورت تمام الکتریکی به حرکت درآورند اما در صورت خالی شدن شارژ باطری‌ها، موتور بنزینی روشن شده به منظور شارژ باطری‌ها و با یک باک پُر بنزین، 400 کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.

 

 

مشخصات فنی

فیسکر کارما

تسلا مدل S 75D

پیشرانه بنزینی

2 لیتری 4 سیلندر

-

تنفس

توربوشارژ

-

قدرت

235 اسب بخار

-

گشتاور

350 نیوتن متر

-

موتور الکتریکی

دو عدد

دو عدد

مجموع قدرت

410 اسب بخار

520 اسب بخار

مجموع گشتاور

1330 نیوتن متر

525 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

تک سرعته

محور محرک

عقب

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

5.4 ثانیه

4.2 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر/ساعت

230 کیلومتر/ساعت

باطری

21 کیلووات ساعت

75 کیلووات ساعت

بُرد کلی

480 کیلومتر

490 کیلومتر

بُرد تمام الکتریکی

80 کیلومتر

490 کیلومتر

طول

5.00 متر

4.97 متر

فاصلهٔ محوری

3.16 متر

2.96 متر

وزن

2450 کیلوگرم

2100 کیلوگرم

قیمت پایه

131,400 دلار

75,700 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9911863]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.