گردوخاک شدید تسلا: معرفی مدل S پلاد با عملکردی باورنکردنی!
سرانجام یکی از خبرسازترین خودروهای الکتریکی چند وقت اخیر یعنی تسلا مدل S پلاد معرفی شد. این خودرو به دنبال شکار دیگر خودروی خبرساز این روزها یعنی لوسید ایر میباشد.
نسخه پرچمدار جدید از مدل S دارای سه پیشرانه با قدرت ترکیبی فراتر از 1100 اسب بخار میباشد. تسلا میگوید این هیولا در کمتر از 2 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و رکورد طی مسافت 400 متر آن در کمتر از 9 ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعتش نیز 320 کیلومتر در ساعت خواهد بود. اگر این عملکرد اثبات شود تسلا مدل S پلاد سریعترین خودروی تولیدی تاریخ خواهد شد. البته تا زمانی که هایپرکارهای الکتریکی همچون ریماک C-Two، پینین فارینا باتیستا، لوتوس اویجا و خود تسلا رودستر عرضه نشوند این رکورد در دستان مدل S پلاد خواهد بود.
زمان زیر 9 ثانیه برای طی مسافت 400 متر باعث میشود این خودرو سریعتر از سریعترین نسخه سه موتوره لوسید ایر باشد زیرا این خودرو در تستها زمان 9.3 ثانیه را بر جای گذاشته است. ایلان ماسک در زمان معرفی این خودرو اظهار داشته مدل S پلاد در پیست لاگونا سکا رکورد 1 دقیقه و 30.3 ثانیه را ثبت کرده که حدود 3 ثانیه سریعتر از نسخه پیشتولیدی لوسید ایر سه موتوره میباشد. تسلا اولین بار در سال پیش بود که با این خودرو به لاگونا سکا رفت زمان 1 دقیقه و 36.55 ثانیه را ثبت کرد. طی یک سال اخیر این خودرو توانسته پرفورمنس خودش را بهتر کند.
تسلا مدل S پلاد نه تنها پرفورمنس ترین نسخه از این خانواده است بلکه بالاترین شعاع حرکتی را ارائه کرده و با یکبار شارژ مسافت 836 کیلومتری را طی میکند که آنهم بهتر از لوسید ایر میباشد.
قیمت این خودرو از 139,990 دلار شروع شده و اولین نسخههای آن از اواخر سال 2021 به دست مشتریان خواهند رسید.
تسلا همچنین در روز باتری از نسل جدید باتریهای خود موسوم به تبلس رونمایی کرد. این باتریها به طرز چشمگیری علاوه بر کاهش هزینه، برد وسایل الکتریکی را افزایش خواهند داد.
بنا به ادعای تسلا، این باتریها 5 برابر ظرفیت انرژی بیشتر داشته و شش برابر قدرتمندتر بوده و باعث افزایش برد 16 درصدی خودروهای این شرکت میشوند. تسلا از این باتریها به عنوان 4680 یاد میکند که نشانگر ابعاد 46 میلیمتر در 80 میلیمتری هرکدام از آنهاست که البته بزرگتر از باتریهای فعلی میباشند. همچنین هزینه این نسل از باتریها 14 درصد به ازای هر کیلووات ساعت کمتر خواهد بود.
نکته اصلی در مورد باتریهای 4680 این است که توسط خود تسلا تولید میشوند در حالی که باتریهای 2170 فعلی توسط پاناسونیک در تأسیسات گیگافاکتوری تسلا و یا توسط CATL چین و LG کره جنوبی ساخته میشوند.