تسلا همانند خودروسازان دیگر از معماری 800 ولتی برای سایبرتراک استفاده می‌کند

شنبه 3 اردیبهشت 1401 - 06:30
مطالعه 4 دقیقه
Tesla-1
جلسه گزارش درآمدهای سه‌ماهه اول 2022 تسلا شامل به‌روزرسانی‌های مثبت زیادی برای این خودروساز بود و ایلان ماسک در زمینه محصولات جدید تائید کرد...
تبلیغات

جلسه گزارش درآمدهای سه‌ماهه اول 2022 تسلا شامل به‌روزرسانی‌های مثبت زیادی برای این خودروساز بود و ایلان ماسک در زمینه محصولات جدید تائید کرد روبوتاکسی مورد انتظار این شرکت در سال 2024 وارد خط تولید خواهد شد. یکی از سؤالاتی که همواره برای اصحاب رسانه وجود داشته است چرایی عدم استفاده تسلا از معماری 800 واتی در محصولاتش بوده است. اما به نظر می‌رسد این خودروساز در حال بررسی استفاده از معماری 800 ولتی در وانت الکتریکی سایبرتراک و کامیون الکتریکی است. البته که چنین تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد زیرا رقبای زیادی همچون پورشه تایکان، آئودی e-tron GT، کیا EV6، هیوندای آیونیک 5 و... از چنین معماری‌ای استفاده کرده‌اند. حتی لوسید ایر از معماری 900 ولتی استفاده می‌کند.

تسلا معتقد است مزیت‌های استفاده از معماری 800 ولتی در برابر هزینه‌های کلی رنگ می‌بازد. یکی از مهندسان ارشد تسلا اظهار می‌دارد استفاده از چنین معماری‌ای در خودروهای کوچک‌تر همچون تسلا مدل 3 و مدل Y منطقی نیست. او می‌گوید:

برای خودروهای کوچک‌تر همچون مدل 3 و Y، مزایا و معایبی در استفاده از معماری 800 ولتی وجود دارد. همه‌چیز همیشه بهتر نیست و به همین خاطر ما به پلتفرم بکار گرفته شده نگاه می‌کنیم و دوست نداریم این واقعیت را که می‌توانید از ولتاژ بالاتر استفاده کنید نادیده بگیریم اما استفاده از این معماری در محصولات کوچک‌تر توجیه اقتصادی ندارد

با این وجود مدیر تسلا اذعان می‌دارد پلتفرم ولتاژ بالا مزیت‌های متنوعی دارد که البته این مزیت‌ها اکثراً برای خودروهای بزرگ‌تر هستند که نیازمند قدرت شارژ یا گشتاور بالاتر هستند. به همین خاطر وانت سایبرتراک و کامیون کلاس 8 تسلا شاید از معماری 800 ولتی استفاده کنند. مدیر تسلا می‌افزاید:

در خودروهای بزرگ‌تر که قدرت شارژ و گشتاور بیشتری نیاز دارید معماری ولتاژ بالا توجیه‌پذیر خواهد بود. به همین خاطر ما استفاده از چنین سیستمی را برای کامیون و سایبرتراک بررسی خواهیم کرد؛ اما برای پلتفرم تسلا مدل 3 و Y، مزیت استفاده از این سیستم زیر سؤال است

ایلان ماسک گفته است حرکت از سمت معماری 400 به 800 ولتی شاید صرفه‌جویی 100 دلاری در بر داشته باشد اما هزینه‌های زیادی را به تسلا تحمیل خواهد کرد زیرا زیرساخت‌های شارژ و کل سیستم خودرو باید تغییر یابد.

اگرچه اکثر خودروهای الکتریکی کنونی از معماری 400 ولتی استفاده می‌کنند اما شاید این موضوع طی چند سال آینده تغییر کند. در حال حاضر تنها چند شرکت همچون آئودی، پورشه، هیوندای و کیا از معماری 800 ولتی استفاده می‌کنند. تنها استثنا لوسید ایر است که از معماری 900 ولتی پیشرفته سود می‌برد. استفاده از چنین سیستم ولتاژ بالایی به خودروها اجازه می‌دهد سرعت شارژ بسیار بالایی داشته باشند. تمامی خودروهای الکتریکی شرکت‌های یاد شده می‌توانند از شارژر 350 کیلوواتی استفاده کنند اما این لوسید است که بالاتر از همه آن‌ها قرار می‌گیرد. پورشه تایکان مدعی است حداکثر توان شارژ 270 کیلوواتی دارد درحالی‌که این رقم در کیا EV6 به 240 کیلووات می‌رسد. لوسید ایر مدعی شارژ 350 کیلوواتی است اما در تست‌های واقعی حدود 300 کیلووات را نشان داده است که همین رقم نیز احساس‌برانگیز است زیرا سریع‌ترین رقم شارژ مشاهده شده محسوب می‌شود.

اما به نظر نمی‌رسد این وضعیت پابرجا باشد زیرا تأمین‌کنندگان قبلاً روی تکنولوژی 800 ولتی کار کرده‌اند و می‌خواهند تا سال 2025 آن را به خودروسازان ارائه کنند. رئیس شرکت GKN که یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات خودرویی است می‌گوید:

در سال 2025 اکثر خودروهای الکتریکی از معماری 800 ولتی استفاده خواهند کرد. ما فکر می‌کنیم این سیستم همه‌گیر خواهد شد و هیوندای ثابت کرده است با قیمت رقابتی می‌توان این تکنولوژی را عرضه کرد

مقامات ارشد شرکت‌های دیگر همچون ویتسکو و بورگ وارنر نیز چنین چیزی را تائید کرده‌اند. مدیر بورگ وارنر اظهار داشته است:

بخش خودروهای مجهز به معماری 800 ولتی سریع‌تر از آن چیزی که تصور می‌کردیم رشد کرده است و علاقه زیادی از سمت مشتریان به این سیستم وجود دارد

مزیت واضح معماری 800 ولتی به کاهش 50 درصدی زمان شارژ باتری مربوط می‌شود. مدیر شرکت ویتسکو می‌گوید:

با دو برابر شدن ولتاژ و داشتن جریان برق مشابه شما دو برابر انرژی بیشتری را در خودرو دارید. اگر زمان شارژ به حد کافی سریع باشد دیگر نیازی به شعاع حرکتی 1000 کیلومتری نخواهد بود

به نظر می‌رسد خودروسازان و تأمین‌کنندگان درباره استفاده از این معماری متفق‌القول هستند هرچند برخی خودروسازان به دنبال استفاده از روش تعویض باتری هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.