نشانه‌های خرابی باتری تسلا رودستر؛ از کاهش سرعت تا ناتوانی در عبور از سربالایی!

یک‌شنبه 6 فروردین 1402 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
original-red-tesla-roadster
شرکت گروبر موتور که سرویس محصولات تسلا به ویژه نسل اول رودستر را بر عهده دارد نشانه‌های خرابی باتری های این خودرو را منتشر کرد. بر این اساس...
تبلیغات

شرکت گروبر موتور که سرویس محصولات تسلا به ویژه نسل اول رودستر را بر عهده دارد نشانه‌های خرابی باتری های این خودرو را منتشر کرد. بر این اساس می‌توان انتظار آشکار شدن برخی نشانه‌ها را برای از کار افتادن باتری تسلا رودستر داشت.

گروبر با انتشار ویدئویی در یوتیوب می‌گوید مالکان در خودروهایی که باتری آن‌ها به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند شاهد کاهش قابل‌توجه قدرت خودرو خواهند بود و خودرو نخواهد توانست به‌ سرعت بالاتر از 100 کیلومتر در ساعت برسد و یا اینکه در سربالایی‌ها حرکت کند. این نشانه‌ها در ابتدا با ملایمت پدیدار می‌شوند و یکی از مالکان از آن به عنوان احساس کرختی پدال نام می‌برد. با گذشت زمان این نشانه‌ها شدیدتر می‌شوند و در نهایت خودرو از کار می‌افتد. البته چنین یافته‌هایی از یک منبع غیرمنتظره به‌دست‌ آمده‌اند. گروبر می‌گوید اگرچه تسلا رودسترهایی با مجموعه باتری های دارای شعاع حرکتی 322 کیلومتر هنوز هم عملکرد خوبی دارند اما مدل‌های مجهز به باتری ارتقا یافته با برد 644 کیلومتری که در سال 2016 عرضه شدند زودتر از کار می‌افتند. اولین نمونه‌های رودستر در سال 2008 به فروش رسیدند و حالا 15 سال سن دارند. گروبر به نقل از مدیر تکنولوژی اسبق تسلا می‌گوید مدیران شرکت انتظار طول عمر 10 ساله را برای باتری های چند سلولی نسل اول رودستر داشتند.

البته مهندس تسلا که خودش یکی از رودسترهای اولیه را خریداری کرده بود سال پیش اعلام کرد از عملکرد قوی خودرواش سورپرایز شده و در تخمین طول عمر باتری رودستر بازنگری کرده و آن را به 15 سال رسانده است. داده‌های گروبر نیز از این ادعاها حمایت می‌کند و می‌گوید بخش اعظم رودسترهای مجهز به باتری کوچک‌تر هنوز هم عملکرد خوبی دارند و نشانه‌ای از خرابی در آن‌ها دیده نمی‌شود. تسلا در سال 2016 عرضه رودستر با باتری بزرگ‌تر و ارتقا یافته را شروع کرد. این باتری‌ها 32 هزار دلار قیمت داشتند اما تسلا مدعی بود شعاع حرکتی خودرو را به 644 کیلومتر می‌رسانند و طول عمر بیشتری دارند. باتری های یاد شده از سلول‌های 18650 ارتقا یافته 3.2 آمپرساعتی استفاده می‌کردند درحالی‌که مدل‌های اولیه به باتری های 2.2 آمپرساعتی مجهز بودند. علیرغم ادعای تسلا درباره طول عمر بیشتر باتری های ارتقا یافته، حالا خبر از خرابی آن‌ها به گوش می‌رسد.

گروبر با دریافت دو گزارش جداگانه درباره رودسترهای مجهز به این نوع باتری‌ها بررسی‌هایش را شروع کرد. هر دو خودرو از باتری های ارتقا یافته استفاده می‌کردند و نشانه‌های مشابهی در خرابی را بروز می‌دادند. پس از بررسی‌های فنی درازمدت گروبر به این نتیجه رسید که مشکل کیفیت سلول باتری دلیل خرابی باتری‌ها بوده است. آن‌ها بدون دریافت تأییدیه از تسلا اعلام کردند باتری های فروخته شده بین سال‌های 2016 تا 2019 در یک خط تولید مونتاژ شده‌اند و شاید صرف‌نظر از مواردی همچون تعدد شارژ و تخلیه و یا عدم استفاده با نشانه‌های خرابی مواجه شوند. گروبر می‌گوید باتری های یاد شده هرگز به شعاع حرکتی ادعایی 644 کیلومتر نیز نرسیده‌اند و شعاع حرکتی آن‌ها حدود 320 کیلومتر بوده است.

داده‌های گروبر می‌تواند درباره دیگر محصولات تسلا نیز صدق داشته باشد. تسلا مدل S که پس از رودستر عرضه شد از همان سلول‌های 18650 استفاده می‌کند. داده‌های موردبحث می‌تواند درس‌های ارزشمندی درباره نشانه‌های خرابی باتری خودروهای برقی به مالکان بدهد. شرکت موردبحث یافته‌های خود را در اختیار تسلا نیز گذاشته و حتی یکی از رودسترهایی را که با باتری خراب به مرکز سرویس مراجعه کرده بود در اختیار تسلا قرار داده است تا تست‌های بیشتری روی آن انجام شود. گروبر می‌گوید تیم مهندسی تسلا رودستر همکاری نزدیکی با تکنسین‌های شرکت دارد تا راه‌حل رفع مشکلات موردبحث را پیدا کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.