تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین خودروی جهان در سه‌ماهه اول سال 2023

شنبه 6 خرداد 1402 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Tesla-Model-Y
تسلا مدل Y با فروش 267 هزار دستگاه در سه‌ماههٔ نخست امسال، بالاتر از تویوتا کرولا با فروش 256 هزار دستگاه قرار گرفته است.
تبلیغات

این خبر بسیار مهمی برای صنعت خودرو محسوب می‌شود زیرا برای اولین بار، یک خودروی تمام الکتریکی به پرفروش‌ترین خودروی جهان تبدیل شده است. در آگوست سال 2020 ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در جلسهٔ سالانهٔ سهامداران اعلام کرد مدل Y در سال 2023 به پرفروش‌ترین خودروی جهان تبدیل می‌شود. در آن زمان هرچند رشد این برند بسیار سریع بود اما با توجه به قیمت بالای مدل Y، این ادعا خیلی بلندپروازانه به نظر می‌رسید اما کاهش قیمت اخیر و گسترش فعالیت جهانی تسلا باعث افزایش تقاضا برای این کراس‌اوور الکتریکی شده است.

مدل Y سال گذشته پس از تویوتا رافور و تویوتا کرولا به سومین خودروی پرفروش جهان تبدیل شد. بر اساس اطلاعات 152 بازار، این خودرو سال گذشته 747,500 دستگاه فروخته که 91 درصد افزایش را نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. کراس‌اوور تسلا با اختلاف 244 هزار دستگاه در پس کرولا قرار گرفته بود و از رافور 268 هزار دستگاه کمتر فروخته بود؛ اما این اختلاف کاهش پیدا کرده زیرا از یک سو تسلا به کاهش قیمت محصولات خود ادامه داده و از سوی دیگر رونق بازار خودروهای الکتریکی همچنان رو به افزایش است.

فروش مدل Y در سه‌ماههٔ نخست سال جاری با حدود 69 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 267,200 دستگاه رسیده است. این خودرو در چین عملکرد بسیار خوبی داشته و در اصلی‌ترین بازارش یعنی ایالات‌متحده 68 درصد رشد فروش را تجربه کرده است. مدل Y در اروپا هم به پرفروش‌ترین خودرو تبدیل شده است. تویوتا کرولا اما با وجود عرضه در انواع مختلفی شامل سدان، هاچ‌بک و استیشن، کمتر فروخته است. این ماشین که سال‌ها یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان بوده است، روندی نزولی داشته و فروش آن به 256,400 دستگاه رسیده است. فروش کرولا در چین 29 درصد و در ایالات‌متحده 10 درصد کاهش یافته است.

نسل کنونی کرولا در مارس 2018 معرفی شد درحالی‌که تسلا دقیقاً یک سال بعد در مارس 2019 مدل Y را رونمایی کرد. البته اختلاف فروش بین این دو خودرو چندان زیاد نیست که این یعنی تا پایان سال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. از یک سو، مدل Y یک کراس‌اوور الکتریکی است که در حال حاضر ترکیب برد-برد محسوب می‌شود. از سوی دیگر، کرولا یک محصول واقعاً جهانی بوده و تقریباً در همهٔ کشورهای جهان عرضه می‌شود. این یعنی محصول محبوب تویوتا در برابر درگیری‌های سیاسی چین و آمریکا کمتر آسیب‌پذیر خواهد بود.

پس از مدل Y و کرولا، سه خودروی پرفروش بعدی جهان نیز همگی از محصولات تویوتا شامل هایلوکس، رافور و کمری هستند. در بین این خودروها، هایلوکس محبوب‌ترین انتخاب در بازارهای نوظهور است و این بازارها یک‌پنجم فروش جهانی هایلوکس را تشکیل می‌دهند یعنی جایی که بخش گمشدهٔ توسعهٔ تسلا محسوب می‌شود. آیا هرگز یک تسلا برای این بازارها خواهیم دید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.