درگ قویترین وانتهای برقی جهان، تسلا سایبرتراک در برابر هامر EV
با عرضهٔ نسخهٔ تولیدی تسلا سایبرتراک به بازار، سرانجام میتوانیم عملکرد این پیکاپ جنجالی را در دنیای واقعی ببینیم. قبلاً دیدیم که پیکاپ تسلا درحالیکه یک پورشه 911 را یدک میکشید، در برابر یک 911 دیگر پیروز شد. حال اما زمان تماشای یک درگ معمولیتر در برابر رقیب مستقیم سایبرتراک یعنی جیامسی هامر EV رسیده است. مت واتسون از کارواو یکی از معدود ژورنالیستهایی بود که توسط تسلا برای بررسی سایبرتراک دعوت شد و حالا او مسئولیت برگزاری این مسابقهٔ درگ را بر عهده گرفته است.
البته این درگ بجای باند فرودگاه آشنای کارواو، در محل گیگافاکتوری تسلا در تگزاس برگزار شده است. هردو پیکاپ با قویترین نسخهٔ خود پای به این میدان گذاشتهاند و بنابراین هردو از قوای محرکهٔ سه موتوره بهره میبرند. هامر با وزن 4110 کیلوگرم و تسلا با 3084 کیلوگرم، از سنگینترین وسایل نقلیهٔ حال حاضر بازار محسوب میشوند و حتی قویترین موتورهای بنزینی هم نمیتوانند شتاب خیلی سریعی را برایشان فراهم کنند. اینجا است که گشتاور فوری موتورهای الکتریکی وارد عمل میشود که برای تسلا 930 نیوتن متر و برای هامر 1485 نیوتن متر است. تسلا همچنین در قدرت هم با 845 اسب بخار از رقیب 1000 اسب بخاری ضعیفتر است اما این اختلاف را با وزن سبکتر جبران میکند.
به همین دلیل، هامر در هیچکدام از مسابقات درگ شانسی نداشت و در مسابقات رولینگ هم شکست خورد. حتی نشستن چهار نفر داخل سایبرتراک برای سنگین کردن آنهم کارساز نبود و پیکاپ الکتریکی جنرال موتورز بازهم نتوانست حریف تسلا شود. لازم به ذکر است که سایبرتراک ابتدا از سیستمعامل نسخهٔ دو موتوره استفاده میکرد که حداکثر سرعت را روی 180 کیلومتر بر ساعت محدود میکند اما با یک بهروزرسانی، سقف سرعت کامل 210 کیلومتر بر ساعت نسخهٔ سه موتوره باز شد. سایبرتراک حاضر در این درگ یک پروتوتایپ پیشتولید است اما به گفتهٔ تسلا، نمونهای که به خریداران تحویل داده خواهد شد هم همین پرفورمنس شگفتانگیز را خواهد داشت.
در پایان این رقابت غولهای الکتریکی، هامر نهایتاً موفق شد در یک مسابقه پیروز شود. این پیکاپ علیرغم اینکه بسیار سنگینتر است، توانست از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت زودتر از تسلا متوقف شود. ازآنجاییکه بین این دو پیکاپ بهاندازهٔ یک مزدا MX-5 اختلاف وزن وجود دارد، این نتیجه واقعاً عجیب به نظر میرسد. البته با توجه به اینکه سایبرتراک یک پروتوتایپ است، شاید ترمزهای آن در فرم نهایی نبودهاند.
مقایسه مشخصات فنی
| تسلا سایبرتراک | جیامسی هامر EV |
قوای محرکه | سه موتوره | سه موتوره |
قدرت | 845 اسب بخار | 1000 اسب بخار |
گشتاور | 930 نیوتن متر | 1485 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 3084 کیلوگرم | 4110 کیلوگرم |
باطری | 123 کیلووات ساعت | 230 کیلووات ساعت |
قیمت | 96,390 دلار | 109,250 دلار |