چرا تسلا باید از حضور بی وای دی در بازار نگران باشد؟

سه‌شنبه 19 دی 1402 - 09:30
مطالعه 6 دقیقه
tesla-byd-im-726101
یکی از اصلی‌ترین رقبای تسلا در بازار خودروهای برقی برند بی وای دی چین است اما چرا برقی‌سازان دنیا باید از این شرکت چینی بترسند؟
تبلیغات

حتماً می‌دانید که بی وای دی با کنار زدن تسلا به پرفروش‌ترین برند سازنده خودروهای برقی تبدیل شده است. این شرکت با عبور از تسلا در سال قبل حدود 3 میلیون دستگاه خودرو فروخت که حدود 2 میلیون دستگاه از آن‌ها دارای قوای محرکه تمام برقی بودند. اگرچه تسلا نگرانی زیادی درباره این شرکت ندارد اما همه می‌دانند که تسلا باید از بی وای دی بترسد. در ادامه به بررسی دلایل این کار می‌پردازیم:

کپی لینک

قیمت

در بحث قیمت هیچ برندی نمی‌تواند با بی وای دی رقابت کند. برندهای آمریکایی، اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در شوک قیمتی این شرکت هستند. برای مثال بی وای دی سی گل که سپتامبر سال قبل در مونیخ عرضه شد قیمت پایه 11500 دلاری دارد. قیمت مدل دلفین در بریتانیا به 33 هزار دلار می‌رسد که 30 درصد کمتر از قیمت هاچبک برقی فولکس‌واگن ID.3 است. چینی‌ها از سود خود کم می‌کنند تا سهم بیشتری را به دست آورند. حتی تویوتا نیز نگران این موضوع است و تاکرو کاتو مدیر ارشد این برند می‌گوید:

برای اولین بار من با رقابت‌پذیری برندهای چینی روبرو شده‌ام. ما گرفتار شده‌ایم!
کپی لینک

باتری تیغه‌ای

بی وای دی هم‌اکنون تولید کننده پیشرفته‌ترین باتری خودروهای برقی با نام تیغه‌ای است. این باتری حداکثر تراکم انرژی، ایمنی و راندمان را فراهم می‌سازند و بخش اعظم موفقیت‌های آن به فرایندهای تولید نوآورانه و طراحی پیشرفته ارتباط دارد. در واقع باتری تیغه‌ای بی وای دی را می‌توان معادل پیشرانه بنزینی تویوتا دانست که مطمئن، ارزان و کاراست. مرسدس بنز، فورد و کیا قبلاً تصمیم گرفته‌اند تا باتری برخی محصولات خود را از بی وای دی تأمین کنند.

کپی لینک

طراحی

محصولات اولیه این خودروساز زشت بودند و سواری آن‌ها بدتر به نظر می‌رسید اما دیگر این‌گونه نیست. از زمان استخدام ولفگانگ ایگر مدیر طراحی اسبق آئودی، بی وای دی به‌طور قابل‌توجهی ظاهر و کابین محصولات خود را بهبود بخشیده است. ایگر با تیم طراحی 600 نفره در 10 کشور دنیا از جمله ایتالیا، اسپانیا و آلمان کار می‌کند.

کپی لینک

افزایش صادرات

بی وای دی در حالی به پرفروش‌ترین سازنده خودروهای برقی تبدیل شده که 92 درصد محصولاتش را در چین عرضه می‌کند. این برند هم‌اکنون به دنبال بازارهای جهانی است و قبلاً رکورد فروش جدیدی را در استرالیا، برزیل، مکزیک، سوئد و تایلند ثبت کرده است. آنچه مهم به نظر می‌رسد قیمت محصولات صادراتی این شرکت است که 10 تا 20 درصد بیشتر از قیمت همان محصولات در چین است. به این ترتیب بی وای دی فضای کافی برای کاهش هرچه بیشتر قیمت خودروهایش در سال 2024 را دارد.

کپی لینک

کیفیت

شاید برجسته‌ترین بهبود بی وای دی در سال‌های اخیر به کیفیت محصولاتش ارتباط داشته باشد. مدیر یکی از نمایندگی‌های خودرویی بزرگ آمریکا پس از بررسی جدیدترین محصولات بی وای دی می‌گوید:

من می‌توانم هزاران دستگاه از این خودروها را در آمریکا بفروشم. ظاهر، سواری و ویژگی‌های محصولات بی وای دی با بهترین‌های هیوندای برابری می‌کند.

اما ایلان ماسک و تسلا در پاسخ به این اظهارات چه می‌گویند؟ ماسک کاملاً به بی وای دی احترام می‌گذارد و گیگا فاکتوری تسلا در برلین از باتری تیغه‌ای برای برخی محصولات استفاده کرده است اما آن‌ها بنا به دلایل زیر همچنان ترسی از بی وای دی ندارند.

  • برند و مشتریان

تسلا قدرت برند فوق‌العاده‌ای در دنیا دارد اما تصویر ذهنی بی وای دی به آن اندازه قوی نیست. چینی‌ها به عنوان شرکت سازنده باتری که در زمینه تولید خودرو فعالیت می‌کنند هنوز به دنبال هویت خاص خود هستند. منابع نزدیک به این شرکت می‌گویند بی وای دی تنها 10 درصد از چیزی که نیاز است را در زمینه بازاریابی صرف کرده و این مکث و تأخیر یکی از دلایل شروع کند بی وای دی در اروپاست. قیمت محصول و مشتری دو چیز متفاوت هستند. تسلا به عنوان برندی پریمیوم و بی وای دی به عنوان شرکتی با تولید انبوه طیف مشتریان متفاوتی دارند اما اوضاع می‌تواند تغییر کند. فعلاً افراد کمی هستند که بجای محصولات تسلا به دنبال خرید بی وای دی هستند.

  • نرم‌افزار بهتر

چینی‌ها نرم‌افزار خود را بهبود بخشیده‌اند اما فاصله زیادی با تسلا دارند. محصولات چینی‌ها ویژگی‌های جذاب زیادی دارند اما اینترفیس کاربری آن‌ها به اندازه تسلا خلاقانه نیست. برتری اصلی بی وای دی به باتری آن مربوط می‌شود اما در زمینه نرم‌افزاری، هوش مصنوعی و تکنولوژی خودران باید تلاش‌های زیادی داشته باشد.

  • شبکه شارژ

تسلا از شبکه شارژ خود استفاده می‌کند درحالی‌که چینی‌ها به شرکت‌های دیگر متکی هستند. زمانی که بی وای دی وارد بازارهای اروپایی و آمریکایی شود با چنین مشکلی روبرو خواهد شد درحالی‌که تسلا تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارد. نکته جالب اینکه چینی‌ها در تبلیغ برند خود این‌گونه می‌گویند:

بزرگ‌ترین برند خودرویی که تاکنون نام آن را نشنیده‌اید.

یکی از کلیدهای موفقیت این شرکت را می‌توان عملکرد عمودی دانست. بجای تکیه به دیگر شرکت‌ها جهت تأمین قطعات، بی وای دی خود دست‌به‌کار شده و قادر است طیف وسیعی از خودروهای برقی با قیمت پایین را بسازد. پس از پشت سر گذاشتن آمریکا، کره جنوبی و آلمان، چین تلاش‌های زیادی برای عبور از ژاپن و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای سواری انجام داده و این تلاش‌ها نیز به ثمر نشسته‌اند. بی‌شک حمایت‌های دولت چین و سهامدارانی همچون وارن بافت در موفقیت بی وای دی بی‌تأثیر نبوده‌اند. این شرکت هم‌اکنون مشغول تأسیس کارخانه‌هایی در اروپا، آمریکای لاتین و آسیاست تا به برندی جهانی تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید بی وای دی در آمریکا نیز خواهد توانست نفوذ کند یا خیر...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.