توان پیمایش 330 تا 410 کیلومتر تسلا سایبرتراک؛ ناامیدکننده در شرایط واقعی

شنبه 30 دی 1402 - 06:30
مطالعه 4 دقیقه
Tesla-Cybertruck-4
یک دستگاه تسلا سایبرتراک که به کارکرد 16 هزار کیلومتر رسیده؛ برخلاف ادعای شرکت سازنده، شعاع حرکتی 500 کیلومتر ندارد.
تبلیغات

تسلا سایبرتراک همیشه خودرویی دوقطبی بوده و خواهد بود. از روزی که این خودرو به‌صورت پروتوتایپ در سال 2019 رونمایی شد تاکنون، مردم یا از آن متنفر بوده یا آن را دوست داشته‌اند. حال اما این پیکاپ الکتریکی به دست خریداران رسیده و می‌توانیم صرف‌نظر از هیاهوهای تبلیغاتی، ببینیم سایبرتراک در دنیای واقعی چگونه است. در همین مدت کوتاه، یکی از نمونه‌های این خودرو به کارکرد 16 هزار کیلومتری رسیده و مالک تجربیات خود را از رانندگی با پیکاپ الکتریکی تسلا اعلام کرده است. این سایبرتراک یک نمونهٔ چهارچرخ محرک دو موتوره است که هنگام تحویل 115 کیلومتر کارکرد داشته و در 15 ژانویه این رقم از مرز 16 هزار کیلومتر گذشته است.

مالک این سایبرتراک با شارژ کامل باطری‌ها توانسته 410 کیلومتر را طی کند که 20 درصد از برد اعلامی 515 کیلومتری تسلا کمتر است. این آزمایش با سرعت ثابت 110 کیلومتر بر ساعت انجام شده درحالی‌که دمای بیرون حدود 7 درجه بالای صفر بوده است. در رانندگی‌های معمولی اما این رقم حتی کمتر بوده و به 330 کیلومتر رسیده است. رانندهٔ دیگری که پشت فرمان این خودرو نشسته و رانندگی تهاجمی داشته است نیز با 80 درصد شارژ باطری توانسته است تنها 265 کیلومتر را طی کند. حدود 70 درصد این رانندگی‌ها در بزرگراه و 30 درصد دیگر در خیابان‌های شهری انجام شده است.

میانگین مصرف انرژی سایبرتراک پس از پیمودن 16 هزار کیلومتر، 374 وات در هر کیلومتر بوده است. البته هنگام رانندگی‌های آرام در محیط‌های شهری این رقم به 181 وات کاهش پیدا کرده اما رانندگی در بزرگراه مصرف را به 560 وات در هر کیلومتر رسانده است. شارژ باطری‌ها نیز در حدود 60 درصد مواقع در خانه صورت گرفته و 30 درصد از سوپرشارژرهای تسلا استفاده شده است. به گفتهٔ رانندگان، شارژ در سوپرشارژرهای V2 بسیار کند بوده و ممکن است شارژ کامل باطری‌ها تا دو ساعت طول بکشد. شارژرهای V3 نیز هرچند بهتر هستند اما پر کردن 70 درصد باطری‌ها هنوز هم بیش از یک ساعت زمان می‌برد. شارژرهای جدید V4 اما در زمان آزمایش در دسترس نبوده‌اند.

برای اینکه عمر باطری‌ها بیشتر شود، هنگام شارژ کردن در خانه، در اکثر مواقع خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده تا شارژ را روی 90 درصد متوقف کند. به گفتهٔ مالک، شارژ این باطری‌ها با شارژرهای خانگی تسلا و برق 32 یا 48 آمپر، بین 8 تا 14 ساعت طول می‌کشد. در طول این 16 هزار کیلومتر، مشکلاتی مثل سیاه شدن نمایشگر لمسی هنگام پایین بودن سطح شارژ باطری هم دیده شده است. صندوق بار زیر کف اتاق بار سایبرتراک نیز آن‌طور که ادعا می‌شود ضدآب نیست.

با همهٔ این‌ها، نکات مثبت زیادی هم در مورد سایبرتراک ذکر شده که مهم‌ترین آن‌ها سیستم صوتی فراتر از عالی، سردکن صندلی‌ها، دید رو به بیرون، هندلینگ مناسب، شتاب سریع و سیستم فرمان با سیم هستند. درمجموع، به گفتهٔ مالک، سایبرتراک خودرویی رؤیایی برای رانندگی است اما سرعت شارژ و برد ناامیدکننده‌ای دارد. در طول این 16 هزار کیلومتر، میانگین بردی که راننده‌ها تجربه کرده‌اند 340 کیلومتر بوده است. همچنین در خودرو هنوز هم برخی مشکلات تولید دیده شده که باید برطرف شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.