نبرد سریع‌ترین سدان‌های جهان، تسلا مدل S پلد یا لوسید ایر سافایر؟

سه‌شنبه 8 اسفند 1402 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Tesla-Lucid-1
سریع‌ترین سدان‌های جهان در نبردی برای پرفورمنس، شعاع حرکتی و سرعت شارژ به مصاف هم رفته‌اند تا خودروی برتر مشخص شود.
تبلیغات

لوسید ایر سافایر و تسلا مدل S پلد شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. هردو خودرو از سه موتور الکتریکی برای تولید قدرت‌های چهاررقمی استفاده می‌کنند، هردو در دو ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسند و شعاع حرکتی هردو امکان سفرهای بین‌شهری را فراهم می‌کند. یک‌چیز اما این دو ماشین را کاملاً از هم جدا می‌کند که آن قیمت است. البته تعجبی ندارد که سافایر از پلد گران‌تر باشد اما اختلاف نزدیک به 160 هزار دلاری بین قیمت پایهٔ دو ماشین با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

اگر می‌شد، سافایر با شتاب بی‌امان، ترمزهای سرامیکی، تنظیم درخشان شاسی و کابین مجلل را با فراری، مک‌لارن یا جنگندهٔ میگ دست‌دوم مقایسه می‌گردیم اما مشکل اینجا است که نمی‌توانیم به سافایر نگاه کنیم و خودرویی که در سال 2021 ادعاهایی مشابه داشت را در نظر نگیریم. آیا لوسید با پرفورمنسی مشابه پلد، ارزش 2.5 برابر قیمت بیشتر را دارد؟ پس از مسابقهٔ درگ در باند فرودگاه، دور زدن در پیست Figure-8، عبور از جاده‌های پیچ‌درپیچ کالیفرنیا و رانندگی‌های بزرگراهی طولانی، می‌توانیم بگوییم تفاوت بین این دو ماشین بسیار بیشتر از اختلاف قیمت آن‌ها است.

کپی لینک

شتاب و پرفورمنس

هرچند تسلا برای پلد ادعای شتاب صفر تا 96 کیلومتر زیر 2 ثانیه را دارد و به گفتهٔ لوسید، سافایر در 1.89 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما در طول این مقایسه هیچ‌کدام از دو خودرو نتوانستند مرز شتاب 2 ثانیه را بشکنند زیرا هم پلد و هم سافایر برای دستیابی به شتاب‌های ادعایی خود، به پیست درگ چسبنده نیاز دارند درحالی‌که آزمایش ما روی آسفالت معمولی انجام شد. همچنین در هردو خودرو برای ارائهٔ حداکثر پرفورمنس، باید باطری‌ها آماده شوند که این کار در ایر 20 دقیقه و در تسلا 30 دقیقه طول می‌کشد. بااین‌حال، اکثر حوصلهٔ این‌قدر صبر کردن ندارید می‌توانید از گرم کردن باطری‌ها صرف‌نظر کنید زیرا اختلاف پرفورمنس خیلی محسوس نخواهد بود.

با آغاز حرکت در هردو خودرو همه‌چیز مبهم می‌شود زیرا به‌محض رها کردن پدال ترمز، مثل موشک شلیک خواهید شد و زمانی که حواس خود را جمع کنید و به سرعت‌سنج نگاه کنید، 96 کیلومتر بر ساعت را رد کرده‌اید. سافایر ظرف تنها 2.2 ثانیه به این سرعت رسید درحالی‌که پلد فقط 0.04 ثانیه با آن فاصله داشت. در این ماشین‌ها همه‌چیز آن‌قدر سریع پیش می‌رود که اصلاً حس نخواهید کرد 400 متر را پشت سر گذاشته‌اید. لوسید این مسافت را در 9.27 ثانیه طی می‌کند درحالی‌که تسلا این کار را در 9.55 ثانیه انجام می‌دهد. ازآنجایی‌که تا اینجای کار عملکرد دو خودرو بسیار به هم نزدیک بود، به آزمایش 800 متری نیاز داشتیم تا بتوانیم برنده را مشخص کنیم.

هرچند تسلا برای پلد حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت را اعلام کرده اما برای این کار به سفارش پکیج 20 هزار دلاری پیست نیاز دارد. به همین دلیل، مدل S استاندارد ما در آزمایش 800 متر به محدودیت سرعت 262 کیلومتر بر ساعت خود رسید و 15.2 ثانیه طول کشید تا این مسافت را طی کند اما این محدودیت سرعت خیلی مشکل‌ساز نبود زیرا سافایر فقط 0.7 ثانیه سریع‌تر عمل کرد و پس از 14.5 ثانیه به پایان 800 متر رسید.

کپی لینک

شارژ و شعاع حرکتی

یک پکیج باطری بزرگ 118 کیلووات ساعتی، ایر سافایر را به کروزر مسافرتی بهتری تبدیل می‌کند. شعاع حرکتی رسمی این خودرو 687 کیلومتر اعلام شده است اما در آزمایش دنیای واقعی ما که شامل رانندگی با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت با استفاده از 95 درصد شارژ کامل باطری می‌شد، این رقم به 532 کیلومتر رسید. جالب اینکه مدل S هم مثل لوسید، در آزمایش جاده‌ای واقعی 77 درصد از برد اعلامی خود را ارائه کرد با این تفاوت که پلد از باطری کوچک‌تر 100 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. سفارش رینگ‌های 21 اینچی با قیمت 4,500 دلار بجای نمونه‌های استاندارد 19 اینچی، 77 کیلومتر از برد تسلا کم می‌کند و زمانی که ما پلد 21 اینچی را در دنیای واقعی آزمایش کردیم، شعاع حرکتی اعلامی 560 کیلومتری آن به 434 کیلومتر کاهش یافت.

لوسید در بخش سرعت شارژ هم یک پیروزی دیگر کسب می‌کند زیرا به لطف معماری 900 ولتی، حداکثر ظرفیت شارژ 323 کیلووات را ارائه می‌کند که می‌تواند ظرف 15 دقیقه 256 کیلومتر به برد خودرو اضافه کند. مدل S اما با معماری 400 ولتی، حداکثر سرعت شارژ 250 کیلوواتی دارد که با 15 دقیقه شارژ 224 کیلومتر به شعاع حرکتی می‌افزاید. البته این فقط یک روی قضیه است زیرا خریداران لوسید همیشه نمی‌توانند جایگاه‌های شارژ سریع پیدا کنند درحالی‌که شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا بسیار گسترده‌تر است.

کپی لینک

داخل کابین

کابین لوکس لوسید یکی از مهم‌ترین دلایلی است که اختلاف قیمت با تسلا را توجیه می‌کند. داشبورد باریک و نمایشگر شناور به کابین ایر فضایی مدرن، مجلل و مدرن بخشیده که واقعاً بدیع است. این فضا در نسخهٔ سافایر با آلکانترا، دوخت آبی و صندلی‌های اسپرت، جذاب‌تر شده و جایگزینی سقف شیشه‌ای با آلومینیومی برای کاهش وزن نیز باعث شده ایر برای افراد قدبلند جادارتر شود. بااین‌حال، به همان اندازه‌ای که طراحی داخلی لوسید زیبا است، رابط کاربری آن یک اشتباه عجیب است زیرا نمایشگر بالایی طبق استانداردهای امروزی بسیار کوچک است و دیدن بسیاری از قسمت‌های اصلی آن چشمان راننده را خیلی از مسیر دور می‌کند.

تسلا در به‌روزرسانی سال 2021 مدل S، کابین را بسیار ساده کرده است تا هزینه‌ها را کاهش دهد. به همین دلیل، هرکسی که یک مرسدس بنز یا حتی جنسیس داشته باشد، نمی‌تواند پلد را خودرویی لوکس تلقی کند. تسلا حتی به خود زحمت نداده که صندلی‌ها را نسبت به مدل S معمولی ارتقاء دهد. البته به نظر می‌رسد ساده‌سازی حداقل کیفیت ساخت تسلا را افزایش داده است زیرا تناسب و دقت مونتاژ نمونهٔ آزمایشی ما عالی بود. از سوی دیگر اما در لوسید هنوز هم فاصلهٔ بین پانل‌های بدنه ناهماهنگ است و هیچ‌کدام از دکمه‌های روی فرمان هم در نمونهٔ آزمایشی ما کار نمی‌کردند.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

بدون شک لوسید ایر سافایر خودروی بهتری نسبت به تسلا مدل S پلد است. رانندگی این ماشین چه به‌عنوان یک سوپرسدان و چه یک کروزر عالی است و برد استثنایی و قابلیت شارژ سریع آن نیز تسلا را به‌عنوان پیشروی تکنولوژی خودروهای الکتریکی به چالش می‌کشد درحالی‌که کابین فوق‌العاده‌ای هم دارد اما آیا به‌اندازهٔ 160 هزار دلار بهتر است؟ پاسخ منفی است. بااین‌حال، ما بازهم سافایر را به‌عنوان برندهٔ این رقابت انتخاب می‌کنیم و اگر امکانش را داشتیم، یک نمونه از آن را می‌خریدیم.

مقام دوم: تسلا مدل S پلد

نقاط مثبت: قیمت مناسب، شتاب خارق‌العاده، شبکهٔ سوپرشارژر گسترده

نقاط منفی: دینامیک رانندگی تک‌بعدی، غربیلک فرمان یوغ ناجور، کابینی که لوکس به نظر نمی‌رسد

چکیده: مدل S پلد بزرگ‌ترین هیجان ارزان‌قیمت جهان خودرو محسوب می‌شود

مقام اول: لوسید ایر سافایر

نقاط مثبت: شاسی متناسب با 1234 اسب بخار قدرت، کابین لوکس و راحت، برد و سرعت شارژ برتر

نقاط منفی: قیمت غیرقابل‌توجیه، مشکلات کیفیت ساخت همچنان وجود دارد، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نامناسب

چکیده: ایر سافایر استانداردی طلایی را برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس تعیین می‌کند

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل S پلد

لوسید ایر سافایر

قوای محرکه

الکتریکی سه موتوره

الکتریکی سه موتوره

قدرت (اسب بخار)

1020

1234

گشتاور (نیوتن متر)

1425

1940

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,959

2,959

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

5,021 / 1,986 / 1,430

5,016 / 1,994 / 1,407

وزن خالص (کیلوگرم)

2192

2420

حجم صندوق بار (لیتر)

708 + 88 (جلو)

625 + 283 (جلو)

شتاب صفر تا 96 (ثانیه)

2.2

2.2

مسافت 400 متر (ثانیه)

9.5

9.3

توقف از 96 کیلومتر (متر)

32.0

33.2

شتاب جانبی (جی)

1.04

1.05

تایم پیست Figure 8 (ثانیه)

23.2

22.6

باطری (کیلووات ساعت)

100

118

برد (کیلومتر)

560

687

قیمت پایه (دلار)

91,630

250,500

قیمت تست‌شده (دلار)

99,130

250,500

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.