درگ آیونیک 5 N با تسلا مدل 3 پرفورمنس؛ رقابت نزدیک با مشخصات متفاوت
هیوندای آیونیک 5 N با 650 اسب بخار قدرت، 770 نیوتن متر گشتاور و قیمت 67,495 دلار، از تسلا مدل 3 پرفورمنس جدید قویتر و گرانتر است اما از سوی دیگر، با وزن 2235 کیلوگرم، خودروی سنگینتری است و آیرودینامیک ضعیفتری هم دارد. در سمت دیگر، موتورهای الکتریکی تسلا در نسخهٔ اروپایی مدل 3 پرفورمنس تنها 460 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند که به میزان قابلتوجه 190 اسب بخار از رقیب کرهای کمتر است. بااینحال، تسلا با وزن 1839 کیلوگرم، نزدیک به 400 کیلوگرم از آیونیک سبکتر است که اختلاف بسیار زیادی محسوب میشود.
بین این دو خودرو سه مسابقهٔ درگ از حالت سکون برگزار میشود که در هر سه اختلاف خودروها بسیار کم است اما در درگ سوم، دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند و هردو زمان 11.3 ثانیه را به ثبت میرسانند که عملکرد چشمگیری برای سدان ضعیفتر و ارزانتر تسلا محسوب میشود. سپس نوبت به مسابقات رولینگ میرسد که از سرعتهای 50 و 80 کیلومتر بر ساعت آغاز میشود. در رولینگ اول، هیوندای پیروز میشود اما در مسابقهٔ دوم، مت واتسون از حالت تعویض دندهٔ دستی آیونیک استفاده میکند که همین کار باعث باخت کراساوور الکتریکی کرهایها میشود.
به همین دلیل، وقتی در رولینگ سوم آیونیک دوباره در حالت خودکار قرار میگیرد، سریعتر از رقیب آمریکایی عمل میکند. چالش نهایی هم مثل همیشه آزمایش ترمز از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت است که با برتری مدل 3 به پایان میرسد. بهطورکلی، هرچند آیونیک 5 N خودروی بسیار قابلتوجهی از هیوندای محسوب میشود اما به نظر میرسد برای رقابت با تسلا با قدرت و قیمت برابر هنوز راه زیادی در پیش دارد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
هیوندای آیونیک 5 N | تسلا مدل 3 پرفورمنس | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | 650 اسب بخار | 460 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2235 کیلوگرم | 1839 کیلوگرم |
قیمت پایه | 67,475 دلار | 54,630 دلار |