توان پیمایش و ظرفیت باتری تسلا مدل 3 بعد از 240 هزار کیلومتر رانندگی

جمعه 26 مرداد 1403 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
38
تست بلندمدت یک دستگاه تسلا مدل 3 نشان داده این خودرو از کاهش قابل‌قبول توان پیمایش و ظرفیت باتری برخوردار است.
تبلیغات

راندن چند ده هزار کیلومتری یک خودروی برقی به‌طور اجتناب‌ناپذیری منجر به تخریب باتری و کاهش ظرفیت آن می‌شود. راهی برای فرار از این واقعیت وجود ندارد اما سرعت تخریب باتری و کاهش توان پیمایش خودرو شاید برای برخی افراد فراتر از انتظارات باشد و دیدگاه آن‌ها نسبت به چنین خودروهایی را تغییر دهد. برای مثال می‌توانیم به تسلا مدل 3 برد بلند دیفرانسیل عقب 2018 یکی از یوتیوبرها به نام اندی اسلای بپردازیم. او خودروی خود را شش سال پیش خریداری کرد و اخیراً نیز کارکرد آن از 150 هزار مایل (حدود 241 هزار کیلومتر) عبور کرده است. بی‌شک اسلای می‌تواند نکات پیدا و پنهان زیادی را درباره این محصول پرفروش تسلا ارائه کند. در شش سال مالکیت مدل 3، او با برخی مشکلات مواجه شده که تعدادی از آن‌ها به‌صورت رایگان و تحت پوشش گارانتی رفع شده‌اند و بعضی موارد دیگر همچون تعویض بازوهای کنترل سیستم تعلیق جلو و اتصالات مرتبط نیز با پرداخت هزینه تعمیر شده‌اند.

ظاهر و کابین خودرو با توجه به کارکرد بالایش بسیار خوب نشان می‌دهد و حداقل استهلاک را در بخش‌هایی همچون پشت‌سری راننده و ستون B سمت او شاهد هستیم. در مجموع مالک می‌گوید از خرید این خودرو پشیمان نیست هرچند در آن زمان مبلغی فراتر از 50 هزار دلار را برای خرید تسلا مدل 3 پرداخت کرده است. اندی اسلای خاطرنشان می‌سازد در طول این شش سال بیش از 20 هزار دلار را تنها از محل عدم خرید بنزین صرفه‌جویی کرده است.

زمانی که متوسط کارکرد سالانه خودرو را حدود 32 هزار کیلومتر در نظر بگیریم، هزینه شارژ تسلا در خانه به‌طور متوسط 40 دلار در ماه بوده است. او می‌گوید حتی پس از در نظر گرفتن هزینه‌های تعمیرات خارج از پوشش گارانتی، مدل 3 موردبحث بیش از 10 هزار دلار باعث صرفه‌جویی در هزینه سوخت شده است؛ اما شرایط خودرو از نظر توان پیمایش و تخریب باتری چگونه بوده است؟ این تسلا مدل 3 برد بلند دیفرانسیل عقب که نسخه پیش از فیس لیفت است بر اساس تخمین‌های EPA شعاع حرکتی 499 کیلومتری داشته اما حالا و بر اساس تخمین‌های مالک این رقم به 450 کیلومتر افت کرده که کاهش حدود 10 درصدی را نشان می‌دهد.

تست سلامت باتری نیز عدد 83 درصد را نشان می‌دهد هرچند در صورت استفاده از برنامه Recurrent که هزاران مالک خودروی برقی در آمریکا استفاده می‌کنند امتیاز توان پیمایش 98 و میزان تخمینی آن نیز 476 کیلومتر خواهد بود؛ به عبارت دیگر پس از شش سال استفاده و رسیدن به کارکرد حدود 241 هزار کیلومتر، این تسلا مدل 3 حداقل افت توان پیمایش و کاهش ظرفیت باتری را داشته است. اسلای می‌گوید اگر باتری ولتاژ بالای خودرو از کار بیفتد نگرانی ندارد زیرا شرکت‌هایی هستند که هزینه حدود 7 تا 8 هزار دلاری را برای ارتقای باتری دریافت می‌کنند هرچند هزینه تعویض آن توسط تسلا 13 هزار دلار است که بازهم کمتر از صرفه‌جویی 20 هزار دلاری مالک در هزینه‌هاست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.