چرا تسلا برنامهای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد؟
مدل S پس از رودستر، دومین محصول تسلا محسوب میشود و اولین خودرویی بود که این شرکت را به سمت بازار اصلی خودرو سوق داد و تسلا را به نامی آشنا در آمریکا و جهان تبدیل کرد. اکنون اما سن مدل S از مرز 10 سال گذشته و علاقهمندان را به این فکر انداخته که آیا تسلا برنامهای برای ساخت نسل دوم مدل S دارد یا خیر. بااینحال، به دلیل رویکرد منحصربهفرد تسلا برای تغییر و بهروزرسانی مدلهای خود، پاسخ به این سؤال ساده نخواهد بود. بنابراین، بیایید تاریخچهٔ مدل S را مرور کنیم و ببینیم چرا تسلا در حال حاضر هیچ برنامهای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد.
هزار خودروی اول
داستان مدل S در سال 2007 آغاز میشود. در آن زمان، تسلا یک استارتاپ ناشناختهٔ چهارساله بود که دو سال از تولید اولین محصولش یعنی رودستر میگذشت. این خودرو قبل از آنکه مدل S نام گیرد، با نام پروژهٔ وایتاستار شناخته میشد. این پروژه در ابتدا توسط هنریک فیسکر رهبری میشد که بعداً شرکت خودروسازی ناموفق فیسکر راهاندازی کرد. پسازاین اتفاق، درگیری بین فیسکر و ایلان ماسک آغاز شد و درنتیجه، «فرانتس فون هولزاوزن» بهعنوان طراحی اصلی پروژه بجای فیسکر منصوب شد درحالیکه «پیتر راولینسون» مسئولیت مهندسی پروژه زا بر عهده گرفت. راولینسون که اکنون مدیرعامل لوسید است، پدر واقعی مدل S محسوب میشود و حالا به منتقد سرسخت شرکتی تبدیل شده که به معروف شدنش کمک کرد.
این تیم بهصورت شبانهروزی در چادری در تأسیسات اسپیس ایکس در تگزاس کار میکرد و درنهایت، اولین پروتوتایپ مدل S در سال 2009 در کالیفرنیا رونمایی شد. تولید این خودرو سه سال بعد در کارخانهٔ سابق تویوتا و جنرال موتورز که پس از رکود اقتصادی سال 2008 توسط تسلا خریداری شده بود آغاز شد. اولین هزار دستگاهی که از مدل S تولید شد، از سری تولید محدودی با نام سیگنیچر با یک موتور الکتریکی با 362 اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 5.6 ثانیه بود. سپس نسخهٔ قویتری بنام سیگنیچر پرفورمنس با 416 اسب بخار قدرت هم ارائه شد که شتاب صفر تا 96 کیلومتر را به 4.6 ثانیه رساند. درمجموع، مدل S در سال اول در سه نسخه ارائه شد که یکی به باطری 60 کیلووات ساعتی و دو نمونهٔ دیگر به باطری 85 کیلووات ساعتی مجهز بودند.
P85D میآید
مدل S اولین تغییر اساسی خود را در سال دوم عرضه تجربه کرد. در سال 2014، تولید نسخهٔ پرفورمنس بالای P85 متوقف شد و بجای آن P85D به بازار آمد. حرف D در نام این نسخه به معنای دوگانه بود که به وجود دو موتور اشاره داشت. بزرگترین پیشرفتی که در P85D صورت گرفت، اضافه شدن یک موتور دوم در جلو بود درحالیکه تمام نسخههای قبلی فقط به یک موتور در عقب مجهز بودند. این قوای محرکهٔ دو موتوره از آن زمان تاکنون به استانداردی برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس تبدیل شده است زیرا کشش چهارچرخ محرک را بدون اتصال فیزیکی بین محورهای جلو و عقب فراهم میکند. نتیجه، قوای محرکهای چهارچرخ محرک با 691 اسب بخار قدرت بود که P85D را ظرف تنها 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند.
یک سال بعد یعنی در سال 2015، مدل دو موتورهٔ 70D بهعنوان جایگزین نسخهٔ 60 کیلووات ساعتی با باطری 70 کیلووات ساعتی و دو موتور با مجموع خروجی 514 اسب بخار معرفی شد. نسخهٔ تک موتوره با همین پکیج باطری هم ارائه میشد. در سال 2016، باطری 85 کیلووات ساعتی با 90 کیلووات ساعتی جایگزین شد و نسخههای جدید 90D و P90D جایگزین نمونههای قبلی با باطری 85 کیلووات ساعتی شدند. 90D مجموعاً 417 اسب بخار قدرت داشت درحالیکه این رقم در P90D به 762 اسب بخار رسیده بود. این باعث شد شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت مدل S برای اولین بار به زیر 3 ثانیه (2.8 ثانیه) برسد.
فیسلیفت سال 2017
در نیمههای سال 2016 درحالیکه سه سال از عمر مدل S میگذشت، تسلا خبر از فیسلیفت این خودرو و عرضۀ آن با مدل 2017 داد. در این فیسلیفت، جلوپنجرهٔ تزئینی قبلی حذف و با پانل بدنه جایگزین شد که ظاهر مدل S را بیشتر از خودروهای درونسوز بازار متمایز کرد زیرا هدف تسلا دیگر تقلید خودروهای درونسوز نبود بلکه قصد ایجاد طراحی منحصربهفرد و آیندهنگری را برای خودروهای الکتریکی داشت. با این فیسلیفت، مدل 60 کیلووات ساعتی که قبلاً کنار گذاشته شده بود، این بار با مدل دو موتورهٔ جدیدی بنام 60D بازگشت. در همان سالها، بهروزرسانی از راه دور توجه خودروسازان را جلب کرد و تسلا یکی از پیشگامان آن بود. خریداران میتوانستند از این طریق، ظرفیت باطری 60D را به 75 کیلووات ساعت افزایش دهند که این کار شعاع حرکتی را 65 کیلومتر بیشتر میکرد. بااینحال، 60D خیلی دوام نیاورد و در ابتدای سال 2017 کنار گذاشته شد تا راه را برای مدلهای قویتر و با باطری بزرگتر باز کند. نسخههای جدید 100D و P100D با باطری بزرگتر و پرفورمنس بهتر نیز یکی دیگر از تغییرات مدل S برای مدل 2017 بود.
ترکیب جدید
دو سال بعد یعنی در سال 2019 تغییر عمدهای در مدل S رخ داد و تسلا نامگذاری جدید و سادهتری را برای خانوادهٔ این خودرو معرفی کرد. مدلهای 75D، 100D و P100D با نامهایی که امروز میشناسیم یعنی برد استاندارد، دوربرد و پرفورمنس جایگزین شدند. در این مدلهای جدید، قدرت و پرفورمنس ارتقاء پیدا کرد و شتاب مدل پرفورمنس با 754 اسب بخار قدرت به زیر 2.5 ثانیه رسید. بااینحال، برد استاندارد خیلی دوام نیاورد و همان سال کنار رفت. در سال 2020 نسخهٔ دوربرد پلاس جایگزین دوربرد شد. این اولین مدل S بود که از مرز شعاع حرکتی 400 مایلی معادل 640 کیلومتر فراتر رفت.
پروژهٔ پالادیوم
درحالیکه تنها دو سال از فیسلیفت مدل S میگذشت، تسلا بهروزرسانی بزرگ بعدی را معرفی کرد. این بهروزرسانی که تحت عنوان پروژهٔ پالادیوم شناخته میشد، با بازطراحی داخلی و تغییراتی اساسی در قوای محرکه، بالاترین پرفورمنس در تاریخ مدل S را به ارمغان آورد. یکی از بزرگترین تغییرات در این نسخهٔ جدید که در ژانویهٔ 2021 معرفی شد، معرفی نسخهٔ سه موتورهٔ پلد بود که با 1020 اسب بخار قدرت، سد قدرت چهاررقمی را شکست. این قدرت شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت شگفتانگیز 1.98 ثانیه را به ارمغان آورد. در سال 2023 نیز مدل برد استاندارد که برای چهار سال از خانوادهٔ مدل S غایب بود، دوباره بازگشت.
نتیجهگیری
به عبارت ساده، دلیل عدم عرضهٔ نسل دوم مدل S این است که همین نسخهٔ کنونی اساساً نسل دوم محسوب میشود زیرا این خودرو فقط در ظاهر شبیه نمونهای است که سالها پیش معرفی شد و تقریباً تمام قطعات فنی آن ارتقاء پیدا کردهاند. مدل S که امروز به بازار عرضه میشود، شباهت بسیار کمی به خودرویی که یک دهه پیش عرضه شد دارد. یکی دیگر از دلایل عدم عرضهٔ نسل دوم مدل S نیز رویکرد متفاوت تسلا نسبت به بازار خودرو در قیاس یا خودروسازان سنتی است. این شرکت به بازههای زمانی معین برای اعمال تغییرات و بهروزرسانیها روی خودروها پایبند نیست و به همین دلیل، کل مفهوم نسلهای یک خودرو را منسوخ کرده است خصوصاً در دنیایی که بهروزرسانیهای از راه دور میتواند خودرویی که قبلاً فروخته شده و در خیابانها در حال حرکت است را بسیار تغییر دهند.