درگ رفت و برگشتی دوج چارجر دیتونا و تسلا مدل 3 پرفورمنس

سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1404 - 09:46
مطالعه 3 دقیقه
photo_2025-05-15_21-00-31
در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، تسلا مدل 3 پرفورمنس با 510 اسب بخار قدرت سریع‌تر است یا دوج چارجر دیتونا اسکات پک با 630 اسب بخار؟
تبلیغات

ورود تمام الکتریکی دوج چارجر دیتونا با استقبال چندان گرمی مواجه نشده است. منتقدان این خودرو را سنگین، حجیم و به‌نوعی ناتمام توصیف کرده‌اند و معتقدند هیجان و تپش قلب ناشی از مدل‌های کلاسیک با پیشرانه V8 چلنجر را به همراه ندارد. شرایط به حدی دشوار شده که دوج تصمیم گرفته مدل پایه دیتونا R/T را برای سال 2026 از خط تولید خارج کند و تنها نسخه اسکات پک را به‌عنوان گزینه باقی‌مانده نگه دارد؛ اما این خودرو در برابر رقبا چگونه عمل می‌کند؟ اخیراً ادموندز این مدل را در مسابقه U-Drag با یکی از بهترین خودروهای اسپرت الکتریکی از نظر ارزش در برابر قیمت، یعنی تسلا مدل 3 پرفورمنس، به رقابت طلبیده است.

بیایید کمی به اعداد نگاه کنیم. تسلا با احتساب هزینه‌های تحویل، قیمتی حدود 56,630 دلار دارد، درحالی‌که دوج چارجر دیتونا اسکات پک با قیمت پایه 70,190 دلار عرضه می‌شود. با اضافه کردن چند ویژگی اختیاری، این شکاف قیمتی به نزدیک 28,000 دلار می‌رسد. هر دو خودرو واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی فدرال 7,500 دلار هستند؛ اما فعلاً قیمت را کنار بگذاریم؛ وقت آن است که به عملکرد بپردازیم.

در لحظه شروع، تسلا مدل 3 پرفورمنس به‌وضوح برتری دارد. تسلا اعلام کرده که دو موتور الکتریکی این خودرو درمجموع 510 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کنند، درحالی‌که دوج خروجی موتورهای اسکات پک را 670 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن‌ متر گشتاور اعلام کرده است. روی کاغذ، رقابت نزدیک به نظر می‌رسد. در عمل، تسلا نه‌تنها در هر دو مسابقه به‌راحتی پیش می‌افتد، بلکه حتی پس از گذشتن از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت، فاصله‌اش با دوج بیشتر می‌شود و خیلی زودتر به نقطه ترمز می‌رسد. در مسابقه اول، راننده دوج توانست در مرحله ترمز فاصله را کمی کم کند، اما مدل 3 با هندلینگ بهتر و گردش U شکل تنگ‌تر و سریع‌تر، برتری خود را حفظ کرد.

در تست‌های ادموندز، بهترین زمان 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت برای تسلا 3.1 ثانیه و برای دوج 3.7 ثانیه ثبت شد. تسلا سپس در 400 متر با زمان 11.3 ثانیه به خط پایان رسید، درحالی‌که دوج با 12.0 ثانیه در پس رقیب ارزان‌تر خود قرار داشت. جالب اینکه چارجر در چسبندگی جانبی با حداکثر 1.19 جی نسبت به 1.13 جی تسلا برتری داشت، اما این مزیت نتوانست شتاب اولیه کند اسکات پک را جبران کند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

دوج چارجر دیتونا

تسلا مدل 3 پرفورمنس

پیشرانه

الکتریکی دوموتوره

الکتریکی دوموتوره

قدرت

670 اسب بخار

510 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

750 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

2710 کیلوگرم

1837 کیلوگرم

قیمت پایه

70,190 دلار

56,630 دلار

قیمت تست‌شده

85,965 دلار

58,380 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.