شکست تسلا مدل Y جدید در اروپا با کاهش 51 درصدی فروش
ایلان ماسک ممکن است برنامه داشته باشد که برای آیندهای قابل پیشبینی در تسلا بماند، اما اگر فروش به همین شکل ادامه پیدا کند، هیئتمدیره ممکن است نظر دیگری داشته باشد. مدیرعامل تسلا اخیراً اعتراف کرد که فروش در اروپا مشکلساز شده است و حالا شواهد بیشتری برای این ادعا داریم. فروش تسلا در سراسر قاره اروپا کاهش یافته و به نظر میرسد این مشکل در حال بدتر شدن است. اینکه چقدر کاهش فروش خودروهای تسلا به خاطر اقدامات جنجالی ماسک است را نمیدانیم ولی فروش این برند در اروپا تا آوریل بیش از 38 درصد کاهش یافته و از 101,677 دستگاه در سال گذشته به تنها 62,313 دستگاه در سال جاری رسیده است. شرایط در ماه آوریل بدتر بوده زیرا فروش تسلا از 14,696 دستگاه در آوریل گذشته به تنها 7,908 دستگاه رسیده که کاهشی 46.2 درصدی را نشان میدهد. خودروهای کمفروش یعنی مدل S و مدل X کاهش ترکیبی 69.1 درصدی را تجربه کردند و از 224 دستگاه در آوریل سال گذشته به تنها 69 دستگاه در سال جاری رسیدند؛ اما خودروهای پرفروش نیز وضعیت بهتری ندارند.
با وجود معرفی مدل Y جدید که پرفروشترین خودروی تسلا در جهان است، این مدل نیز با مشکل مواجه شده است. فروش مدل Y از 9,704 دستگاه در آوریل سال گذشته به تنها 4,743 دستگاه در آوریل امسال سقوط کرد که نشان از کاهش خیرهکننده 51.1 درصدی دارد. تسلا اوایل سال اعلام کرد که کاهش فروش مدل Y به دلیل تغییر خط تولید از نسل قبلی به نسل جدید رخ خواهد داد؛ اما این شرکت تأیید کرد که تغییر موردبحث تکمیل شده و بنابراین کاهش فروش اخیر مدل Y به دلیل تغییر خط تولید نیست. از ابتدای سال، فروش مدل Y در کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا 48.4 درصد کاهش یافته است. محصول کلیدی دیگر تسلا، یعنی مدل 3، نیز کاهش شدیدی را تجربه کرد. فروش این مدل از 4,768 دستگاه در آوریل 2024 به 3,094 دستگاه در ماه گذشته رسید که بیانگر کاهش 35.1 درصدی است.
اگر فروش همهٔ خودروسازان کاهش یافته بود، این موضوع برای تسلا قابلتحملتر میبود اما اینطور نیست زیرا فروش کلی همه برندها در آوریل تقریباً ثابت بود و تنها 0.3 درصد کاهش داشت، بهطوریکه مجموع فروش خودرو در اتحادیه اروپا، بریتانیا به 1,085,092 دستگاه رسیده که فقط حدود 4 هزار دستگاه کمتر از آوریل 2024 است. علاوه بر این، بازار اروپا در سال جاری بیش از هر زمان دیگری به سمت خودروهای الکتریکیشده حرکت کرده بهگونهای که فروش خودروهای الکتریکی 28 درصد، فروش خودروهای هیبریدی 16 درصد و فروش خودروهای پلاگینهیبریدی 12 درصد افزایش یافته است. در مقابل، فروش خودروهای بنزینی 7.2 درصد و خودروهای دیزلی 19 درصد کاهش یافته است.