سقوط وفاداری مشتریان تسلا پس از حمایت ایلان ماسک از دونالد ترامپ
گاهی یک لحظه، یک اظهارنظر نسنجیده یا یک تصمیم اشتباه میتواند کسبوکاری را نابود کند و این اتفاق برای ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با حمایت از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در تابستان ۲۰۲۴ افتاد. این تصمیم، وفاداری مشتریان به تسلایی که زمانی بالاترین نرخ وفاداری صنعت خودرو را داشت، بهشدت کاهش داده است. دادهها نشان میدهند وفاداری مشتریان تسلا در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) به اوج ۷۳ درصد رسید، یعنی ۷۳ درصد از مشتریان آمریکایی تسلا که قصد تعویض خودرو داشتند، دوباره تسلا خریدند؛ اما در جولای (تیر ۱۴۰۳)، پس از حمایت ماسک از ترامپ به دنبال سوءقصد به او، این نرخ بهطور نگرانکنندهای افت کرد.
تا مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳)، با آسیب بیشتر به تصویر برند تسلا به دلیل فعالیتهای ماسک در آژانس جدید DOGE برای کاهش هزینههای فدرال، وفاداری به ۴۹.۹ درصد سقوط کرد که پایینترین سطح و کمتر از میانگین صنعت است. فروش تسلا در آمریکا نیز از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳ تا خرداد ۱۴۰۴) با وجود فیسلیفت مدل ۳ و مدل Y تا ۱۰.۸ درصد کاهش یافت. ماسک از DOGE کنارهگیری کرده و با ترامپ دچار اختلاف شده است. دادهها نشان میدهند وفاداری در می ۲۰۲۵ (اردیبهشت ۱۴۰۴) به ۵۷.۴ درصد بهبود یافته که با تویوتا برابر اما از شورلت و فورد عقبتر است. آیا تسلایی که مشتریانش را به دلیل اقدامات و نظرات ماسک از دست داده، میتواند بازگشتی شکوهمند داشته باشد؟ آینده پاسخ خواهد داد.