مشتریان عصبانی و معترض تسلا به فروشگاه این برند در چین حمله کردند!

دوشنبه 19 دی 1401 - 04:30
مطالعه 4 دقیقه
TeslaProtest
کاهش قیمت محصولات تسلا در چین کار دست این شرکت داد! پس از آنکه خودروساز مشهور آمریکایی کاهش قیمت برخی خودروهای خود در این کشور را اعلام کرد...
تبلیغات

کاهش قیمت محصولات تسلا در چین کار دست این شرکت داد! پس از آنکه خودروساز مشهور آمریکایی کاهش قیمت برخی خودروهای خود در این کشور را اعلام کرد مشتریان معترض و خشمگین چینی به فروشگاه این برند هجوم بردند.

چند روز پیش بود که تسلا اعلام کرد قیمت مدل 3 در چین 3000 تا 5300 دلار کاهش یافته و به 33600 تا 48200 دلار رسیده است. همچنین قیمت تسلا مدل Y نیز بین 4200 تا 7000 دلار کمتر شده و هم‌اکنون با قیمت 38000 تا 52600 دلار عرضه می‌شود که کمترین قیمت این خودرو از ابتدا تاکنون است. همین موضوع باعث شده برخی مشتریان معترض تسلا که قبلاً خودروی خود را با قیمت‌های بالاتر خریداری کرده بودند به فروشگاه این شرکت حمله کنند! برای مقایسه باید گفت قیمت تسلا مدل 3 قبلاً 30 درصد بالاتر از بی وای دی Seal (آتو 4) بود اما قیمت این دو خودرو هم‌اکنون تقریباً مشابه یکدیگر شده است. اگرچه تاکنون چندین گردهمایی اعتراضی در جلوی برخی فروشگاه‌های تسلا در چین برگزار شده اما در یکی از مراکز خرید در چنگدو وضعیت وخیم‌تر بوده و بنا به گفته یکی از بلاگرهای چینی، مشتریان عصبانی وارد فروشگاه شده و وسایل داخل آن را به هم ریخته و به یک ATV سایبرکواد برقی آسیب وارد کرده و هدایای داخل فروشگاه را غارت کرده‌اند.

ظاهراً مالکان خشمگین و معترض تسلا یک طومار را امضا کرده و اثرانگشت هم زده‌اند. آن‌ها درخواست 100 هزار کیلومتر سوپرشارژ رایگان، 10 میلیون امتیاز تسلا، دسترسی به خودران کامل و افزایش 2 تا 4 ساله گارانتی را داشته‌اند. فروشگاه تسلا هم در پاسخ به مالکان گفته که برنامه‌ای برای پرداخت غرامت به مشتریانی که خودروی خود را با قیمت‌های قبلی خریداری کرده‌اند وجود ندارد. همانند دیگر کشورها، تسلا از مدل فروش مستقیم استفاده می‌کند و بنابراین تغییرات قیمتی محصولات این شرکت شفاف بوده و در معرض دید عموم قرار دارد. خودروسازانی که از مدل فروش نمایندگی استفاده می‌کنند وضعیت قابل مدیریتی دارند و تاکتیک‌های زیادی را می‌توانند بدون اطلاع مشتریان بکار گیرند. برخی تظاهرات کوچک دیگر هم در چین برگزار شده که یکی از آن‌ها جلوی فروشگاه تسلا در جنوب غرب شانگهای بوده است. آن‌ها با فریاد خواستار پس گرفتن پول خود بوده‌اند و برخی نیز اشاره به حقوق خود در برابر این خودروساز داشته‌اند. نایب‌رئیس جهانی تسلا نیز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به معترضان گفته است کاهش قیمت محصولات این خودروساز در چین نتیجه نوآوری‌های مهندسی بوده و پاسخی به درخواست پکن برای تشویق توسعه اقتصادی است.

اما واضح است که با گذشت زمان این اعتراضات نیز خاموش خواهد شد هرچند رسانه‌های چینی موضع‌گیری جالبی دراین‌باره داشته‌اند و اکثر آن‌ها از عبارت حمله معترضان به فروشگاه تسلا استفاده نکرده‌اند بلکه آن را به عنوان درخواست رعایت حقوق مشتریان پوشش داده‌اند. تقریباً دو سال قبل نیز تسلا فشار زیادی را در چین به خاطر خرابی ترمز برخی خودروهای خود متحمل شد هرچند شاهدی برای این ادعاها وجود نداشت. البته رسانه‌های چینی به این واقعه به عنوان حوادث ناشی از عیب ترمز تسلا اشاره کردند و حتی پس از اینکه تحقیقات ثابت کرد این تصادفات به خاطر خطای انسانی یا سایر اشتباهات رخ داده بازهم رسانه‌های چینی تغییری در ادبیات خود ندادند.

اما تلاش‌های نایب‌رئیس جهانی تسلا درباره توقف نگاه منفی رسانه‌های چینی به این برند تا حد زیادی جواب داده و علیرغم برخی اتفاقات مقطعی که برای خودروهای تسلا در این کشور رخ داده، رسانه‌های چینی چندان اخبار مربوط به مشتریان معترض تسلا را پوشش نداده‌اند. در واقع رسانه‌های چینی اخیراً دست از نتیجه‌گیری سریع و چشم بسته برداشته و از عبارتی همچون "منتظر انتشار نتایج تحقیقات می‌مانیم" و عباراتی مشابه آن استفاده می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.