تسلا و ام جی، پیروز بازار خودروهای برقی اروپا در سال 2023

یک‌شنبه 9 مهر 1402 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Untitled-1
در ماه آگوست امسال، فروش تسلا در اروپا با افزایش 240 درصدی به نزدیک 34 هزار دستگاه رسیده و ام‌جی به هفتمین برند پرفروش در بخش خودروهای الکتریکی...
تبلیغات

در ماه آگوست امسال، فروش تسلا در اروپا با افزایش 240 درصدی به نزدیک 34 هزار دستگاه رسیده و ام‌جی به هفتمین برند پرفروش در بخش خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.

آخرین آمارها روند بسیار جالبی را در بازار خودروهای الکتریکی اروپا نشان می‌دهند. در آوریل امسال، سهم خودروهای تمام الکتریکی از کل فروش خودرو در اروپا به 22 درصد رسید و پس از سهم 25 درصدی در دسامبر 2022، دومین رکورد سهم بازار ماهانه را به ثبت رساند. این یعنی از هر پنج خودروی فروخته‌شده در بازار اروپا، یکی الکتریکی بوده است. دلیل اصلی این موضوع تسلا است. هرچند محصولات این برند آمریکایی در مقایسه با خودروهای الکتریکی جدیدتر بازار برد کمتری دارند اما تسلا از علاقهٔ روزافزون خریداران به خودروهای الکتریکی حداکثر بهره را برده است.

در آگوست امسال، تسلا 33,809 دستگاه خودرو در اروپا فروخته که نسبت به آگوست 2022 افزایشی 240 درصدی داشته است. با این فروش، تسلا بالاتر از برندهای اروپایی قدیمی مثل اوپل، سیتروئن و فیات قرار گرفته و تنها 3,600 دستگاه با فورد فاصله دارد. دلیل اصلی موفقیت تسلا همچنان مدل 3 و مدل Y هستند که دومی کماکان پرفروش‌ترین خودروی اروپا محسوب می‌شود و احتمالاً این عنوان را تا پایان سال حفظ خواهد کرد. این می‌تواند باعث آبروریزی خودروسازان اروپایی باشد زیرا یک خودروی آمریکایی از تمام مدل‌هایی که در قارهٔ سبز تولید می‌شوند محبوب‌تر است.

تسلا تا اینجای سال بیش از 169 هزار دستگاه مدل Y در اروپا فروخته است که افزایش 216 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این شرکت همچنین با کاهش قیمت مدل 3، از این خودرو برای گسترش طیف خریداران خود و ربودن فروش دیگر بخش‌ها مثل سگمنت C استفاده می‌کند. با ورود نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو به بازار نیز انتظار رشد فروش بیشتری می‌رود. تسلا به همراه دو شرکت چینی جیلی و سایک، تنها خودروسازی است که در طول سال‌ها رشد ثابتی در کسب سهم بازار داشته است. این نتیجهٔ مجموعه‌ای از اقداماتی است که در زمان درست انجام شدند. ابتدا معرفی تدریجی مدل 3، سپس افتتاح مراکز فروش بیشتر در سرتاسر اروپا، معرفی مدل Y برای حفظ سرعت رشد فروش و در آخر نیز کاهش قیمت محصولات.

کپی لینک

رشد ام‌جی

دوران گذار از خودروهای درون‌سوز به الکتریکی یک برندهٔ دیگر هم بنام ام‌جی دارد. این برند هرچند بریتانیایی شناخته می‌شود اما محصولات آن کاملاً در چین طراحی، توسعه و تولید می‌شوند. بااین‌حال، ام‌جی تنها برندی از چین است که توانسته واقعاً بازی را در اروپا تغییر دهد. جدیدترین محصول این شرکت در اروپا یعنی MG 4 به دلیل قیمت رقابتی و نقدهای مثبت، خریداران زیادی را جلب کرده است. ام‌جی با فروش 14,900 دستگاه در آگوست امسال، خود را به 20 برند پرفروش بازار اروپا رسانده و بالاتر از سوزوکی، مینی، مزدا و جیپ قرار گرفته است. 59 درصد از این فروش ام‌جی به مدل‌های الکتریکی اختصاص دارد و باعث شده این شرکت به هفتمین برند پرفروش خودروهای الکتریکی در اروپا تبدیل شده و حتی بالاتر از برندهای بزرگی مثل اوپل، آئودی، اشکودا، پژو و رنو قرار گیرد.

کپی لینک

اوضاع برندهای سنتی چطور است؟

موفقیت تسلا و ام‌جی در اروپا به قیمت کاهش سهم بازار برخی برندهای سنتی تمام شده است. فولکس‌واگن، فورد، سیتروئن، پژو و هیوندای بیشترین کاهش سهم بازار را در آگوست امسال داشته‌اند. البته این برندها اقدام به عرضهٔ مدل‌های الکتریکی کرده‌اند اما این برای رقابت با تسلا و ام‌جی کافی نیست. از یک سو، تسلا با کاهش قیمت محصولات خود، به‌طور خطرناکی وارد بخش‌های پایین‌تر بازار شده و از سوی دیگر، ام‌جی هم از پایین با محصولات بسیار رقابتی حمله می‌کند و این مشکل اصلی برندهای سنتی خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.