ایلان ماسک: سایبرتراک گور تسلا را کند!

شنبه 29 مهر 1402 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
cybertruck-6
تسلا با گذر 4 سال از رونمایی وانت خود، هنوز برای تولیدش با چالش مواجه می‌شود.

ایلان ماسک به‌صراحت درباره وانت جنجالی‌اش گفت که تسلا با تولیدش «گور خود را کنده است». سایبرتراک چهار سال پیش رونمایی شد و قرار بود تا 2021 به دست خریداران برسد اما هنوز با گذر دو سال دیگر از آن تاریخ، از خط تولید خارج نشده است. تسلا تولید این محصول را چند ماه پیش رسما آغاز کرد اما تنها امکان پیش‌خرید را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است و خبری از خرید نهایی نیست.

ماسک، بنیان‌گذار شرکت سازنده سایبرتراک، در مصاحبه با تحلیل‌گران و سرمایه‌داران شرکتش درباره درامدهای چارک سوم سال گفت:

چالش‌های زیادی در راه رسیدن به تولید انبوه پیش‌روی سایبرتراک و سودآوری آن است.

تسلا برای ساخت وانت خود که از طراحی نه‌چندان همه‌پسند بهره می‌برد، به روش‌ها و فنون ساخت و تولید خاصی روی آورده است. بر اساس اعلام تسلا، بدنه سایبرتراک از فولاد ضدزنگ بسیار سخت تهیه می‌شود. سازنده برای فرم‌دهی صفحات بزرگ بدنه این خودرو از ابَرپرس 9000 تنی استفاده می‌کند که در کاخانه تسلا واقع در تگزاس، ایالات‌متحده، نصب شده است. تسلا می‌گوید که بدنه سایبرتراک از جنس «فولاد ضدزنگ سرد نورد‌شده 30X فوق‌سخت» می‌تواند در برابر گلوله 9 میلی‌متری مقاومت کند.

ماسک دوباره اعلام کرده که شرکتش پس از رفع مشکلات و موانع سر راه تولید وانت خود، از سال 2025 به‌صورت سالیانه 250 هزار دستگاه سایبرتراک را روانه بازار می‌کند. این دستگاه برای شرکتی که تلاش اصلی خود را روی ساخت محصولاتی بهینه چون مدل 3 و مدل Y متمرکز کرده است، کمی عجیب به نظر می‌رسد اما زمانی که حجم تبلیغات و نام‌آوری آن را برای تسلا در نظر بگیرید، متوجه داستان خواهید شد.

ما قبر خودمان را با سایبرتراک کندیم. سایبرتراک یکی از آن محصولات خاصی است که هر از چندگاه وارد بازار می‌شود. توفیق در تولید انبوه و واردکردن محصولات خاصی که هر از چندگاه وارد بازار می‌شوند به‌شدت سخت است.

ماسک در بیانیه خود با سهامدارانش گفت که می‌خواهد نخستین وانتش را به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری کند که هم برای آن‌ها سودآور باشد و هم برای مردم قابل دسترسی باشد. او همچنین اضافه کرد که علاقه عمومی بالا درحال افزایش قیمت و کاهش دسترسی عمومی به این خودرو است؛ مسئله‌ای که با سیاست‌های این شرکت جای تعجب هم ندارد!

تسلا اعلام کرده که میلیون‌ها رزرو سایبرتراک را انجام داده درحالی‌که قیمت رسمی آن هنوز منتشر نشده است. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که قیمت نسخه پایه این خودرو از رقم پیشنهادی در زمان عرضه یعنی 40 هزار دلار فراتر خواهد رفت. چندی پیش تصاویر نخستین سایبرتراک خروجی از خط تولید در رسانه‌های گوناگون منتشر شد و به شایعات تحویل این خودرو جانی تازه بخشید اما تسلا باز هم از اعلام تاریخ دقیق امتنا کرد.

یکی از اصلی‌ترین رقبای وانت تسلا، فورد F-150 لایتنینگ محسوب می‌شود که با 5.87 متر درازا (مانند یک وانت آمریکایی متداول) کاملا چهره و باطن متفاوتی دارد؛ برای نمونه، طراحی متداول‌تر و همه‌پسندتر، حذف جلوپنجره در مقایسه با F-150 درون‎‌سوز، قابل شیشه زاویه‌دار و تقریبا حذف تمام منحنی‌های ممکن از بدنه.

علاقه‌مندان می‌توانند استفاده از یک، دو یا سه موتور برقی را برای وانت خود برگزینند. نسخه تک‌موتوری دیفرانسیل عقب برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6.5 ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا 400 کیلومتر راننده‌اش را همراهی می‌کند. سایبرتراک می‌تواند  3.4 تن را یدک کند و 1,360 کیلوگرم بار را نیز در بخش بار حمل کند. گویا قرار است نسخه پایه مانند کامیون خودران تسلا از شارژ سریع 1 مگاواتی (معادل 1000 کیلووات) پشتیبانی کند.

سایبرتراک میان‌رده با دو موتور برقی از سیستم چهارچرخ محرک و قابلیت یدک بیش‌از 4.5 تن محموله سود می‌برد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 4.5 ثانیه زمان نیاز دارد و بر اساس بیانیه اولیه سازنده، قرار بود با قیمت 50 هزار دلار روانه بازار شود.

پرچمدار وانت‌های برقی تسلا هم از سه موتور موجود در سدان مدل S پلِید استفاده می‌کند. این خودروی 70 هزار دلاریاز نظر تئوری توان پیمایش 800 کیلومتر را دارد و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 2.9 ثانیه زمان نیاز دارد. گنجایش یدک این وانت برابر 6,350 کیلوگرم اعلام شده است. نظر شما درباره سایبرتراک چیست؟ سرانجام این خودرو به وسیله‌ای کاربردی تبدیل می‌شود یا تسلا هنوز به‌دنبال سودجویی از تبلیغ آن است؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.