تسلا با گذر ۴ سال از رونمایی وانت خود، هنوز برای تولیدش با چالش مواجه میشود.
ایلان ماسک بهصراحت درباره وانت جنجالیاش گفت که تسلا با تولیدش «گور خود را کنده است». سایبرتراک چهار سال پیش رونمایی شد و قرار بود تا ۲۰۲۱ به دست خریداران برسد اما هنوز با گذر دو سال دیگر از آن تاریخ، از خط تولید خارج نشده است. تسلا تولید این محصول را چند ماه پیش رسما آغاز کرد اما تنها امکان پیشخرید را در اختیار علاقهمندان قرار داده است و خبری از خرید نهایی نیست.
ماسک، بنیانگذار شرکت سازنده سایبرتراک، در مصاحبه با تحلیلگران و سرمایهداران شرکتش درباره درامدهای چارک سوم سال گفت:
چالشهای زیادی در راه رسیدن به تولید انبوه پیشروی سایبرتراک و سودآوری آن است.
تسلا برای ساخت وانت خود که از طراحی نهچندان همهپسند بهره میبرد، به روشها و فنون ساخت و تولید خاصی روی آورده است. بر اساس اعلام تسلا، بدنه سایبرتراک از فولاد ضدزنگ بسیار سخت تهیه میشود. سازنده برای فرمدهی صفحات بزرگ بدنه این خودرو از ابَرپرس ۹۰۰۰ تنی استفاده میکند که در کاخانه تسلا واقع در تگزاس، ایالاتمتحده، نصب شده است. تسلا میگوید که بدنه سایبرتراک از جنس «فولاد ضدزنگ سرد نوردشده ۳۰X فوقسخت» میتواند در برابر گلوله ۹ میلیمتری مقاومت کند.
ماسک دوباره اعلام کرده که شرکتش پس از رفع مشکلات و موانع سر راه تولید وانت خود، از سال ۲۰۲۵ بهصورت سالیانه ۲۵۰ هزار دستگاه سایبرتراک را روانه بازار میکند. این دستگاه برای شرکتی که تلاش اصلی خود را روی ساخت محصولاتی بهینه چون مدل ۳ و مدل Y متمرکز کرده است، کمی عجیب به نظر میرسد اما زمانی که حجم تبلیغات و نامآوری آن را برای تسلا در نظر بگیرید، متوجه داستان خواهید شد.
ما قبر خودمان را با سایبرتراک کندیم. سایبرتراک یکی از آن محصولات خاصی است که هر از چندگاه وارد بازار میشود. توفیق در تولید انبوه و واردکردن محصولات خاصی که هر از چندگاه وارد بازار میشوند بهشدت سخت است.
ماسک در بیانیه خود با سهامدارانش گفت که میخواهد نخستین وانتش را بهگونهای قیمتگذاری کند که هم برای آنها سودآور باشد و هم برای مردم قابل دسترسی باشد. او همچنین اضافه کرد که علاقه عمومی بالا درحال افزایش قیمت و کاهش دسترسی عمومی به این خودرو است؛ مسئلهای که با سیاستهای این شرکت جای تعجب هم ندارد!
تسلا اعلام کرده که میلیونها رزرو سایبرتراک را انجام داده درحالیکه قیمت رسمی آن هنوز منتشر نشده است. گمانهزنیها بر آن است که قیمت نسخه پایه این خودرو از رقم پیشنهادی در زمان عرضه یعنی ۴۰ هزار دلار فراتر خواهد رفت. چندی پیش تصاویر نخستین سایبرتراک خروجی از خط تولید در رسانههای گوناگون منتشر شد و به شایعات تحویل این خودرو جانی تازه بخشید اما تسلا باز هم از اعلام تاریخ دقیق امتنا کرد.
یکی از اصلیترین رقبای وانت تسلا، فورد F-150 لایتنینگ محسوب میشود که با ۵.۸۷ متر درازا (مانند یک وانت آمریکایی متداول) کاملا چهره و باطن متفاوتی دارد؛ برای نمونه، طراحی متداولتر و همهپسندتر، حذف جلوپنجره در مقایسه با F-150 درونسوز، قابل شیشه زاویهدار و تقریبا حذف تمام منحنیهای ممکن از بدنه.
علاقهمندان میتوانند استفاده از یک، دو یا سه موتور برقی را برای وانت خود برگزینند. نسخه تکموتوری دیفرانسیل عقب برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا ۴۰۰ کیلومتر رانندهاش را همراهی میکند. سایبرتراک میتواند ۳.۴ تن را یدک کند و ۱,۳۶۰ کیلوگرم بار را نیز در بخش بار حمل کند. گویا قرار است نسخه پایه مانند کامیون خودران تسلا از شارژ سریع ۱ مگاواتی (معادل ۱۰۰۰ کیلووات) پشتیبانی کند.
سایبرتراک میانرده با دو موتور برقی از سیستم چهارچرخ محرک و قابلیت یدک بیشاز ۴.۵ تن محموله سود میبرد. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و بر اساس بیانیه اولیه سازنده، قرار بود با قیمت ۵۰ هزار دلار روانه بازار شود.
پرچمدار وانتهای برقی تسلا هم از سه موتور موجود در سدان مدل S پلِید استفاده میکند. این خودروی ۷۰ هزار دلاریاز نظر تئوری توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر را دارد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد. گنجایش یدک این وانت برابر ۶,۳۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. نظر شما درباره سایبرتراک چیست؟ سرانجام این خودرو به وسیلهای کاربردی تبدیل میشود یا تسلا هنوز بهدنبال سودجویی از تبلیغ آن است؟!
𝐀𝐥𝐢
۲۹ مهر ۱۴۰۲از همون اولم هم ازین وانت خوشم نمیومد نمیدونم چرا
مهرا
۲۹ مهر ۱۴۰۲دقیقاااا 👍🏻👍🏻 منم همینطور
.
.
.
(( ولی اگر دروغ نباشه الان که بعد از ۴ سال بهش نگاه میکنم پرچام میریزه از این ابهت
و الان که زمانش رسیده و جلو رفتن تاریخ سلیقه هارو عوض کرده و توقعات رو بالا برده بنظرم طراحیش ماورایی خوبه 😶 ))
با خودتون صادق باشید ایلان ماسک حداقل یه دهه جلوتر رو میبینه ، این ماشین هم پلتفرم اوپن سورس و وحشتناک قابل مادیفاید و ارتقایی داره
در آخر اگر ۷۰k پول داشتم راستش فورد رپتور میخریدم هرچند کاربری این با اون یمقدار متفاوته ولی من به اندازه ای وی ۸ نچشیدم که ازش سیر شده باشم
parhamiof
۲۹ مهر ۱۴۰۲عاقبت تولید ماشینی که در حد کانسپت 2030 عه در سال 2023
Amirmohammad
۲۹ مهر ۱۴۰۲واضحه که ماسک یه انسان بای پولار هست
amir
۲۹ مهر ۱۴۰۲مالتی پولاره باو
AMANTE
۲۹ مهر ۱۴۰۲به شخصه دوست دارم زودتر عرضه بشه ولی یک احساسی بهم میگه وقتی عرضه بشه داستانی مشابه آیفون 15 پرومکس منتظر اش هست و کلی جنجال و مشکلات مختلف هم باهاش میاد.
مهراد
۲۹ مهر ۱۴۰۲زنده باد اَندروید و اوف بر شرف آی او اس
قطعا انتخاب اول و آخرم اَندرویده و عشق میکنم باهاش
ولی دوست خوبم ۹۰ درصد کل اون چیزایی که راجبه سری ۱۵ بد گفتن جو تبلیغاتی رقبا و هیترا و حسودا و جوک و دروغ و جفنگه ( یه عده کثیری از همین بد گفتن از اجناس تاپ دنیا پول در میارن و اصلا نون دونیشونه ، بماند که همونا همزمان با رست کردن یه برند تبلیغات قاب و گلسش هم میذارن داخل ویدئو 🤣🤣 اونا دیگه خیلی اوجوبن و کم نداریم از این سنگ پا قزوینا داخل مملکتمون … ) اینو به عنوان یه کارشناس حوضه تکنولوژی وطنی و زیر شلوار پوش داخل منزل برات نوشتم
اگر میخوای ببینی آیفون ۱۵ چیه یه سر به یوت یوب کانال تکنیک آفریقا بزن بعد خودت قضاوت کن
محمد
۲۹ مهر ۱۴۰۲مثل اینکه به نمایندگی های منتخب نمونه های اولیه تحویل شده و مهندسان و کارمندان تسلا حق استفاده تو جاده های عمومی رو پیدا کردن ، مدل ۳ و y که ترکوندن. ببینیم سایبرتراک میتونه مزاحمتی برای اف ۱۵۰ و رم درست کنه یا نه
Enzo Ferrari 2008
۲۹ مهر ۱۴۰۲این وانت موفق میشه
blackwing
۲۹ مهر ۱۴۰۲میلیونها سفارش ثبت شده براش !!! تصور کن ، میلیون ها !
Ahmad
۲۹ مهر ۱۴۰۲ثبت بشه که چی الان؟خیلی ماشین خوبیه؟
امیر
۲۹ مهر ۱۴۰۲نمیدونم چرا اصلا باهاش نمیتونم ارتباط برقرار کنم ! انگار طراحیش کار یه بچه ۵ ساله بوده 😂 چون هیچگونه اصول آیرودینامیکی رو رعایت نکرده ، تنها محصول تسلا که خیلی منتظر نسخه تولیدیش هستم ، رودستر نسل دوم هست که واقعا قابل مقایسه با سدان و شاسی بلند plaid نیست ( از نظر شتاب و تاپ اسپید تو یه سطح دیگه ای نسبت به اینها هست ) و طراحی خیلی خوبی هم داره حداقل شبیه سایبرتراک خرچنگ قورباغه نیست 😂
R@min
۲۹ مهر ۱۴۰۲اگر این اعداد و ارقام واقعی باشه عملا فقط یه عروسک بد ریخت که با پروپاگاندا رسانه ای آمریکا یه پولی از مردمش می چاپه و به هیچ کدوم از وعده ها و انتظارات عمل نمی کنه. افت شدید برد هم با یدک کشی و دما همون عملکرد احمقانه لایتنینگ و محصولات مشابه رو میده.
یه سری گمانه زنی هام هست که وزن ۴ تنی داره که اگر این هم حقیقت داشته باشه عملا یه تن لش بی خاصیتی مثل محصولات برقی جی ام میشه یعنی چهار سال هیاهو برای هیچ.
Bmw
۲۹ مهر ۱۴۰۲کاری به ماسک و تسلا ندارم فقط میخوام بدونم طرفداراش الان چه جوری میان ماله کشی ؟!
میثم
۲۹ مهر ۱۴۰۲با پررویی.
مهران
۲۹ مهر ۱۴۰۲اصلا چرا باید در برابر گلوله مقاومت داشته باشه!
جنگه!
تانکه!
نفر بره!
چیه دقیقا
𝐀𝐥𝐢
۲۹ مهر ۱۴۰۲والا
Arshia m3csl
۲۹ مهر ۱۴۰۲دغل ماسک برازندشه با دغل بازی و خبر دروغ تولید یک ماشین که معلوم نیست تولید میشه یا نه شده پولدار ترین تو جهان خودش هم میدونه هیچوقت ابهت فورد و فولکس واگن گروپ و جی ام و بی ام و گروپ و دایملر رو عمرا داشته باشه با برقی های برند هایی مثل فولکس واگن و تویوتا و پورشه و ائودی و…کسی تسلا نمیخره دیگه😂😂😂😂
ابوالفضل
۲۹ مهر ۱۴۰۲فرم دهی کدوم فرم دهی
اینو با چکش هم میشه دراورد
Tesla
۲۹ مهر ۱۴۰۲سایبرتراک کبیر 😍😍🇺🇸🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪
نشناسی بهتره
۲۹ مهر ۱۴۰۲مرحوم یادت رفت اول جملت بزاری:))
فرشاد
۳۰ مهر ۱۴۰۲شادروان سایجرررر تراک
𝐀𝐥𝐢
۳۰ مهر ۱۴۰۲فکر کنم بجای تیتر عکسارو میبینی
amir
۲۹ مهر ۱۴۰۲الله وکیلی اینو میبینم یاده قهوه جوش میوفتم
مازیار
۲۹ مهر ۱۴۰۲خوب بر خلاف اغلب دوستان، برای من این مدل هیجان انگیزه و منتظر عرضه عمومی و دریافت بازخوردهاش هستم
و نکته دیگه اینکه تو فیلم کوتاهی که همینجا ازش منتشر شده بود دقت فوق العاده درزها و برشها و خمهای پنل های بدنه برام جالب توجه بود که جوابش رو با ابر پرس ۹۰۰۰ تنی گرفتم
amirmohammmad
۲۹ مهر ۱۴۰۲و این است مهندسی تسلا . آخه تسلا تو کیفیت داخلی ماشیناش مونده بعد می خواد ماشین ضد گلوله تولید کنه ؟ واقعا مسخرست
حسین
۲۹ مهر ۱۴۰۲اینم خواسته ادای مرسدس بنز رو
سر پروژه ی ای ام جی وان در بیاره
شو آف درست کنه برا خودش.
وای عجب محصولیه این سایبر تراک !!
دقیقا این سناریو همون حرف های :
احتمالا موقع ایده (مرسدس وان) مدیران مست بودند.
که توسط مدیر عامل گفته شد و الان
ایشون ..
از مرسدس هم …میره 😄
برا مایه تیله
JaMsHiD
۲۹ مهر ۱۴۰۲همه میدونن قرار نیست با ماشینی که اگه تصادف کنی باید اوراقش کنی بری وسط جنگی که با گلوله نه میلیمتری میجنگند