خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان
ایلان ماسک مشابه بسیاری از ابرثروتمندان دنیا، علاقهمند خودروهای متنوع است؛ درحالیکه توجهی به خرید املاک نشان نمیدهد. از سویی دیگر، ایلان ماسک بنیانگذار یکی از مهمترین شرکتهای خودروسازی دنیا محسوب میشود و نگاه او به مدلهای مختلف، اهمیت دارد.
ایلان ماسک 51 ساله و متولد افریقای جنوبی است. او در خانوادهای با شرایط اقتصادی مناسب و بالاتر از سطح متوسط متولد شد اما بدون تکیه بر کمکهای خانوادگی، شرکتهای مختلف در زمینههای متفاوت را بنیان نهاد. به عنوان یک کار آفرین و انسان دارای قدرت مالی، ایلان ماسک مهمترین شخصیت قرن 21 محسوب میشود. او با دارایی 210 میلیارد دلار تخمینی در آبان 1401، ثروتمندترین انسان جهان است.
نکات جالبی در میان خودروهایی که ایلان ماسک دارد یا قبلا خرید و فروش کرده، دیده میشود. مثلا علاقهی خاص او به مدلهای اسپرت آلمانی محرز است؛ اما ظاهرا، علاقه چندانی به خودروهای امریکایی و ژاپنی ندارد. همچنین، در سابقهی معاملاتی او، انواع پورشه، آئودی و بیامو دیده میشود اما خبری از مرسدس بنز نیست.
در ادامهی مطلب، تعدادی از خودروهای ایلان ماسک به ترتیب زمان خرید معرفی شدهاند. این احتمال وجود دارد که بعضی از مدلهای تحت مالکیت او از دید رسانهها و خبرنگاران مخفی مانده باشند.
بی ام و 320i ساخت 1978
اولین خودرویی که ایلان ماسک با درآمد شخصیاش خرید، 320 کلاسیک است. این مدل، به نسل اول سری 3 تعلق دارد و ایلان ماسک در سال 1994 بعد از 16 سال کارکرد به قیت 1400 دلار خرید. بهگفتهی او، خودرو در ابتدا شرایط مناسبی نداشت و به مرور زمان، تعمیر شد.
بیامو 320i با موتور 2 لیتر، 110 اسب بخار قدرت و 175 نیوتنمتر گشتاور داشت. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، 10 ثانیه و نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت بود.
مکلارن F1 ساخت 1997
ثروتمندترین مرد جهان، دوران جوانی را به تاسیس شرکت و فعالیتهای وقتگیر گذراند. او خیلی زود به ثروت میلیون دلاری رسید و زمانیکه 28 ساله بود، یکی از شرکتهای تحت مالکیتاش به نام Zip2 را فروخت. این معامله، ازش 305 میلیون دلاری داشت که بین ایلان ماسک و برادرش تقسیم شد.
ایلان در سال 1999، یکی از 7 مکلارن F1 وارد شده به امریکا را خرید. این ابرخودروی نقرهای رنگ، سالها توسط ماسک استفاده میشد. او بارها فاصلهی 600 کیلومتری بین شهرهای لسانجلس تا سانفرانسیکو را با مکلارن F1 پیمود.
سال 2007، زمانیکه کارکرد خودرو به 18 هزار کیلومتر رسیده بود، ایلان ماسک به همراه یک سرنشین، تصادف سختی با مکلارن F1 داشت. خسارت سنگین به خودرو وارد شد اما ماسک و دیگر مسافر F1 صدمهای ندیدند. در نهایت، ایلان ماسک تصمیم به فروش ابرخودروی نقرهای رنگ گرفت. او بعدها اعلام کرد، مصرف بالا و آلایندگی مکلارن F1 مورد توجه خبرنگاران بود و عملکرد او در حمایت از محیط زیست را تحت تاثیر قرار میداد.
لوتوس اسپریت وت نلی ساخت 1976
در فیلم سینمایی جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me) سال 1977، از خودروی لوتوس اسپریت برای رانندگی شخصیت اصلی فیلم استفاده شد. در فیلم، لوتوس قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی دارد و جیمز باند با فشار یک دکمه، از خودرو برای تردد زیر آب استفاده میکند.
در واقع خودروی واقعی با قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی وجود ندارد. برای فیلم، یک زیردریایی به شکل خودرو ساخته شد تا هنگام فیلمبرداری زیر آب، جایگزین لوتوس اسپریت جیمز باند شود. این مدل توسط شرکت perry oceanographic inc تولید و وت نلی (Wet Nellie) نام گرفت.
ایلان ماسک در سال 2013 با پرداخت مبلغ 550 هزار پوند (معادل 640 هزار دلار)، وت نلی استفاده شده در فیلم جیمز باند را از حراجی RM خریداری کرد.
فورد مدل T ساخت 1920
ایلان ماسک به عنوان فردی تاثیرگزار بر اقتصاد جهانی، نگاهی ویژه به هنری فورد دارد. شرکت فورد با ابتکارات هنری فورد توانست تولید انبوه خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را ممکن کند. مهمترین محصول فورد با نام مدل T، از 1908 تا 1927 به تعداد 15/5 میلیون دستگاه تولید شد و حدود 50 سال، پرفروشترین خودروی تاریخ باقی ماند.
حضور مدل T در کلکسیون ایلان ماسک باتوجه به علاقهی او به صنعت خودروسازی و هنری فورد، عجیب نیست. ماسک احتمالا نامگذاری خودروهای تسلا به شکل مدل S، X، Y و 3 را از فورد مدل T الهام گرفته است.
جگوار E تایپ رودستر ساخت 1967
یکی از معدود خودروهای انگلیسی که تحسین انزو فراری را برانگیخت، جگوارE تایپ بود. ایلان ماسک در سن 17 سالگی برای اولینبار، این خودرو را از نزدیک دید و تصمیم به خرید E تایپ گرفت. ایلان ماسک E تایپ رودستر قرمز رنگ را در کلکسیون شخصی خود دارد اما معتقد است خرابیهای متعدد مانع از لذت رانندگی با آن میشود.
بین سالهای 1961 تا 1968 سری اول جگوار E تایپ تولید شد. این خودرو با دونوع پیشرانهی 6 سیلندر خطی 3/8 و 4/2 لیتری، قدرت مشابه 265 اسب بخار داشت. در زمان تولید، E تایپ به نهایت سرعت 240 کیلومتر برساعت میرسید و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6/5 ثانیه داشت. قیمت کلسیونی این خودرو در نسخههای مختلف، امروزه 50 تا 500 هزار دلار برآورد میشود.
بیامو M5 تیونینگ هامان ساخت 2006
پیشرانهی 10 سیلندر، مدتی کوتاه برای تولیدات بیامو استفاده شد. این موتور 5 لیتری برای M5 قدرت 500 اسب بخار فراهم میکرد اما مهندسان هامان، توانستند قدرت را به 600 اسب بخار برسانند. نهایت سرعت محدودشده به 250 کیلومتر برساعت هم در نسخهی هامان به 320 کیلومتر برساعت رسید.
ایلان ماسک با خرید M5 هامان در سال 2006، خودرویی چهاردر برای تردد روزانه و خانوادگی تهیه کرد. با این ترفند، جلب توجه عمومی از او و فرزندانش کمتر شد.
آئودی Q7 ساخت 2010
دیگر خودروی ایلان ماسک برای تردد روزانه آئودی Q7 بود که سال 2010 خرید. او در همان زمان نیز، یکی از ثروتمندترین انسانهای جهان بود اما از انتخاب خود در کلاس شاسیبلند، پشیمان شد.
براساس اخبار غیررسمی، انتقادات ایلان ماسک از طراحی آئودی Q7 منجر به خلق تسلا مدل X با حالت خاص درهای عقب و صندلیهای سه ردیفه شد. ماسک با فرزندان پرشمار، علاقهمند خودرویی بود که برای سوار و پیادهشدن افراد قد کوتاه یا بلند قد، راحت باشد. همچنین هر سرنشین بدون مزاحمت برای سرنشینان ردیف دوم، به آسانی بتواند از صندلی ردیف سوم استفاده کند. این شرایط، با درهای فالکون وینگ (بال شاهین) تسلا مدل X ممکن شد.
پورشه 911 توربو ساخت 2021
یکی از جدیدترین خودروهای خریداریشده توسط ایلان ماسک، پورشه 911 توربو است. میلیادر مشهور، هنوز با این خودرو درحال رانندگی دیده نشده و البته خوب میداند که رانندگی با محصول پرچمدار پورشه، انتقادات ناخوشایندی از سوی حامیان محیط زیست خواهد داشت. به هر شکل، پورشه 911 نقش مهمی در موفقیتهای ایلان ماسک و برند تسلا دارد.
ماجرای خرید سهام تسلا توسط ایلان ماسک، روایتهای گوناگون دارد. در یکی از این موارد، گفته میشود که ایلان تصمیم داشت پورشه 911 خود را در سال 2003 به یک مدل تمام برقی تبدیل کند. تحقیقات او منجر به آشنایی با جفری استرابل (JB Straubel) شد که فارغالتحصیل ممتاز دانشگاه استانفورد در رشتهی مهندسی انرژی بود. استرابل ، ایلان ماسک را با آلان کوکُنی (Alan Cocconi) آشنا کرد. آلان در سال 1992 با همکاری چند مهندس دیگر، اقدام به تاسیس شرکتی به نام AC Propulsio برای تبدیل خودروهای بنزینی به برقی کرده بودند.
استارتآپ تسلا توسط مهندسانی از AC Propulsio به نامهای مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ اواسط دههی 90 میلادی شکل گرفت اما تا سال 2003 فعالیت خاصی نداشت. آشنایی این افردا با ایلان ماسک و جذب سرمایهی 7/5 میلیون دلاری، منجر به شکلگیری تسلا موتورز با هدف عرضهی خودروهای تمام برقی شد. در نهایت، بدون آنکه پورشه 911 ایلان ماسک به یک سوپراسپرت تمام الکتریکی تبدیل شود، بخش اصلی سهام تسلا به ارزش 30 میلیون دلار خریداری شد. جفری استرابل نیز سمت مدیر ارشد فنی تسلا را تا سال 2019 در اختیار گرفت.
انوع تسلا از رودستر تا مدل S و سایبرتراک
براساس شنیدهها، ایلان ماسک به خودروهای تولیدی تسلا علاقهی زیادی دارد. او علاوهبر تست فنی و رانندگی با انواع تسلا در اطراف کارخانه، مدلهای متنوعی از محصولات قدیمی و مدرن را به گاراژ شخصی خود منتقل کرده است.
تسلا رودستر نسل اول که بین سالهای 2008 تا 2012 تولید شد، نقش بسیار مهمی در موفقیت تجاری شرکت سازنده داشت. این خودروی اسپرت تمام برقی، براساس پلتفرم لوتوس الیزه، 250 اسب بخار قدرت تولید میکرد و 3/7 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید.
علاقهی ایلان ماسک به تسلا رودستر قدیمی به حدی بود که تصمیم گرفت نسخهی 2010 تحت مالکیت خود را با موشک اسپیس X به فضا بفرستد. این خودرو همراه یک آدمک مجهز به لباس فضانوری، از سال 2018 تا کنون در مدار زمین قرار دارد.