تسلا

در صورت سقوط توییتر سرنوشت تسلا چه خواهد بود؟

یکی از جنجالی‌ترین و خبرسازترین تصمیمات چند سال اخیر ایلان ماسک مدیرعامل تسلا خرید شبکه اجتماعی توییتر بود. حالا تحلیل‌های مختلفی درباره آینده تسلا و توییتر و ارتباط این دو منتشر می‌شود ما نیز می‌خواهیم یکی از جامع‌ترین آن‌ها را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

صرف‌نظر از تفکرات شما درباره توییتر، تماشای اینکه ایلان ماسک به طرز ناشیانه‌ای تلاش می‌کند این شبکه اجتماعی را نجات دهد کار سختی خواهد بود. توییتر اگرچه قبل از خریداری شدن توسط ماسک در حالت کاملاً ایده آل قرار نداشت اما از نظر مالی دغدغه زیادی را تجربه نمی‌کرد. درآمد این شرکت پایدار و رو به رشد بود و تیم مدیریتی نیز به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش می‌گشت و در کل وضعیتی عادی داشت.

این وضعیت یک‌شبه با و با ورود ایلان ماسک به توییتر تغییر کرد. او اکثر مدیران ارشد توییتر را اخراج کرد و پس از اولتیماتوم جدی ماسک بود که اکثر کارمندان و پیمانکاران این شبکه اجتماعی نیز راه خروج از شرکت را در پیش گرفتند. تیم مدیریتی توییتر هنوز هم در حال تقلا برای حفظ شاکله اصلی این شرکت بوده و بدتر آنکه برخی از شرکت‌های سفارش دهنده تبلیغ به توییتر در حال ترک این شبکه اجتماعی هستند و تعداد آن‌ها نیز هر روز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر ایده‌های ماسک برای افزایش درآمد نیز قبلاً با واکنش‌هایی روبرو شده است؛ و تمامی این مشکلات تجاری پس از تصمیم ماسک برای خرید توییتر به وجود آمده‌اند.

ما چگونگی ورود و خروج کمپانی‌های مشهور به بحران را در بیش از ۲۰ سال گذشته مطالعه کرده‌ایم و هرگز ندیده‌ایم که تیم مدیریتی یک شرکت بتواند به اندازه‌ای که ماسک توییتر را دچار بحران کرده شرکت خود را از بین ببرند. به همین خاطر سؤال مهمی پیش می‌آید: ماسک چگونه خرید جدید خود را حفظ می‌کند؟ با توجه به سابقه ماسک حدس می‌زنیم یک گزینه احتمالی و دردسرساز برای او وجود داشته باشد: حمله به تسلا! اما جذب سرمایه از تسلا که تنها کمپانی سودده ماسک است باید باعث نگرانی سرمایه‌گذاران تسلا شود؛ و با توجه به وسواس او درباره توییتر، سرمایه‌گذاران شاید بپرسند ایلان ماسک برای حفظ توییتر از راه هزینه کردن تسلا تا کجا پیش خواهد رفت؟

ماسک سرمایه خرید توییتر را اساساً با فروش بخش اعظم سهام خود در تسلا و دریافت وام‌های کلان جمع‌آوری کرد. این استراتژی باعث شده توییتر سرمایه نقدی چندانی نداشته باشد. این شبکه اجتماعی از ۴۲ میلیارد دلار حاصل از معامله با ماسک برای بازخرید سهام استفاده کرد و هرچه از ۶ میلیارد دلار سرمایه نقدی وجود داشت در پایان ماه ژوئن برای ۵.۲۹ میلیارد دلار اوراق قرضه مورد استفاده قرار گرفت. به این موارد باید ۱۳ میلیارد دلار قرض جدید و حدود ۱.۲۹ میلیارد دلار هزینه‌های بهره سالانه را نیز اضافه کنیم که باعث می‌شوند توییتر در وضعیت قرمز قرار گیرد.

بین پرداخت دستمزد هزاران کارمند اخراج شده و استخدام افراد جدید و همچنین افزایش هزینه‌های ناشی از اقدامات ماسک، توییتر احتمالاً برای مدتی پول نقد قابل‌توجهی را مصرف خواهد کرد چراکه سعی در بازگرداندن اوضاع به حالت عادی خواهد داشت و درعین‌حال تلاش خواهد کرد از خروج شرکت‌های سفارش دهنده تبلیغ نیز جلوگیری کند. متأسفانه ماسک پل‌های پشت سر خود با شرکت‌های همکارش را خراب کرده و برای مثال احتمال اعطای تسهیلات او برای تأمین سرمایه بیشتر توییتر پایین خواهد بود. بانک‌ها قبلاً با ضرر بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری در ارائه تسهیلات مواجه شده‌اند. البته ماسک می‌تواند بازهم سهام خود در تسلا را برای تأمین سرمایه توییتر بفروشد. او اخیراً بخش دیگری از سهام خود به ارزش ۴ میلیارد دلار را فروخت و ادعا کرد این کار برای کمک به حفظ توییتر بوده است. همین تغییر و تحولات باعث می‌شوند ماسک گزینه‌های محدودتر برای حفظ سرمایه در گردش توییتر داشته باشد. با توجه به سابقه قبلی ماسک شانس زیادی وجود دارد که او به تسلا یعنی ثروتمندترین کمپانی خود نگاهی داشته باشد.

این کار الگوی قدیمی ماسک را تکرار خواهد کرد. او قبلاً از چندین شرکت خود برای پشتیبانی از کسب‌وکارهای جدید استفاده کرده است. زمانی که تسلا در سال ۲۰۰۹ با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد ماسک ۲۰ میلیون دلار را از شرکت اسپیس ایکس برای حفظ تسلا قرض گرفت. سولارسیتی که کمپانی تولید کننده پانل‌های خورشیدی است توسط دو پسرعموی ماسک تأسیس شد و شرکت‌های ماسک نیز پشتیبانی قابل‌توجهی از آن به عمل آوردند. البته در سال ۲۰۱۶ بود که ماسک این کمپانی را به‌صورت کامل خریداری کرد و حدود ۳ میلیارد دلار بدهی آن را تقبل نمود. تا به امروز شرکت‌های مختلف ایلان ماسک به‌صورت روتین از یکدیگر حمایت کرده‌اند. در واقع همه در یک خانواده قرار دارند، خانواده‌ای که ماسک به‌صورت کامل آن‌ها را کنترل می‌کند.

و همان‌طور که گفتیم شاید ماسک بخواهد اقدام مشابهی را با توییتر انجام دهد. او قبلاً ایده برنامه همگانی X را مطرح کرده و گفته آن را ترکیبی از شبکه اجتماعی، پرداخت ها، اخبار، سفارش غذا و… خواهد ساخت. او همچنین هلدینگ X را ساخته که برای خرید توییتر بکار گرفت و شاید از آن برای کنترل شرکت‌های گوناگون خود استفاده کند؛ بنابراین احتمال دارد تسلا را برای سرمایه‌گذاری در توییتر خرج کند تا بتواند به سرمایه چندین میلیارد دلاری دست پیدا کند. اگر این اتفاق رخ دهد سرمایه‌گذاران تسلا شاید بدانند چقدر از توییتر حمایت می‌کنند. برخلاف معامله سال ۲۰۱۶ و خرید سولارسیتی که با شفافیت معقولی انجام شد، تسلا کارخانه خود در شانگهای را با شفافیت بسیار کمی تأسیس کرد. به خاطر این آرایش بود که سرمایه‌گذاران تسلا تنها اندکی از اطلاعات اصلی را کسب کردند.

از طرفی باید دانست سهم بازاری حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری تسلا هنوز دو تا سه برابر ارزش بزرگ‌ترین رقبای خود است و این در حالی رخ داده که تسلا تنها ۲ تا ۳ درصد فروش جهانی را در اختیار دارد. البته با کم‌رنگ‌تر شدن تسلط بی‌چون‌وچرای تسلا در بازار خودروهای برقی و هجوم رقبا با انبوه خودروهای جدید به بازار، واضح است که این شرکت می‌تواند بیش‌ازپیش قافیه را واگذار کند. فروش سهام این شرکت توسط ماسک نیز بر فشارها افزوده و نگرانی‌هایی نیز درباره عدم توجه کافی او به تسلا وجود دارد. سهام تسلا در سال جاری بیش از ۵۰ درصد افت کرده و ارزش بازاری آن نیز کاهش یافته است. به زودی خواهیم دانست که آیا شرایط مالی مناسب تسلا در وضعیت کنونی با وخامت اوضاع سهام این شرکت تغییر خواهد کرد یا خیر. حفظ توییتر به زودی باعث از بین رفتن تسلا نخواهد شد و شاید توییتر نیز تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد حفظ نشود اما ماسک در حال استفاده از ظرفیت تسلا برای روبرو شدن با سخت‌ترین چالش‌های پیش روی خود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (674 ديدگاه)

    مطمئن باشید توئیتر سقوط خواهد کرد

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۴۲
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (8197 ديدگاه)

      زمانی که توئیتر ، اکانت دونالد ترامپ را بست ، همان جایی بور که تازه داستان شروع شد !!!

      نمیدانم ارزش واقعی توئیتر چقدر بوده اما مطمئنم ۴۰ میلیارد دلار نبوده و این مبلغ برای این بوده که آب از لب و لوچه‌ی مدیران توئیتر راه بیوفته و حاضر به فروشش باشند و همینطور هم شد !

      ماسک از پشت‌پرده‌ی قدرتمند و ثروتمندی برخورداره که فکر نمیکنم حالا حالا‌ها قافله را واگذار کند اما مطمئنم تسلا در خودروسازی خورده و نابود میشود و تا الانش هم ماسک با بازی سهام به این همه ثروت رسیده و دیدیم چطور با ارزهای دیجیتال بازی میکرد و میلیارد دلاری پول جابجا میکرد که ارزان میخرید و گران میفروخت !

      اما موضوع اینجاست که ایلان ماسک اکثر سهام خودش را در تسلا فروخته و اینجاست که سهامدارانش باید ترس به جونشون بیوفته چون احتمالاً تسلا آخر کار هست (((( به پاراگراف آخر مقاله با دقت توجه کنید که چرا تسلا رو به پایان هست )))) !!!!

      در نظر بگیرید ، خریدن توئیتر ۴۰ میلیارد دلار آب خورد در صورتی که اثرگذاری توئیتر در دنیای واقعی و تاثیرش روی وضعیت آمریکا و انتخابات آمریکا غیر قابل قیمت‌گذاری هست که این ۴۰ میلیارد دلار در برابرش پول خورده هم به حساب نمیاد !!!!!

      موافقم ۷
      مخالفم ۱۰
  2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2254 ديدگاه)

    میشه شما نگران آمریکاییهای اعظم نباشید.بزودی از جهشهای بی شمار آمریکا آتیش خواهید گرفت

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۴۹
    1. GMA

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (445 ديدگاه)

      آمریکایی های اعظم؟؟! پیامبر محسوب میشن یا خدا؟ شاید هم بت هستند؟؟؟!!…

      موافقم ۳۷
      مخالفم ۱۶
    2. Carbonado Aventador

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4377 ديدگاه)

      چیش به تو میرسه که اینجوری سنگشونو به سینه میزنی..
      یکم دنبال زندگی خودت باش…

      سهام تسلا ۱۰۰۰ تیریلیون دلار بشه یا به ۱۰۰۰ دلار سقوط هیچ تفاوتی تو زندگی نزدیک به ۸ میلیارد نفر نداره

      موافقم ۳۵
      مخالفم ۱۱
    3. علی

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      همین دو روز پیش b21 ریدر رو معرفی کردند

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۴
    4. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (678 ديدگاه)

      (آمریکایی های اعظم)😂😂😂.

      من اون رو نیم تنه پایین هم حساب نمی کنم

      موافقم ۹
      مخالفم ۱۷
    5. حسین+دهمرد

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2119 ديدگاه)

      نژادت آمریکاییه یا درآمدت که اندازه دانکی شرک ذوق کردی؟

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۶
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۱۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (678 ديدگاه)

        بیگ لایک

        موافقم ۲
        مخالفم ۵
    6. shayan1renault

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (366 ديدگاه)

      امیدوارم ترور بشه ماسک
      خیلی برای بشریت خطرناکه

      موافقم ۱
      مخالفم ۴
  3. Elmiraj

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2762 ديدگاه)

    این مدل از پیش بینی های ناشیانه در سال‌های ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ از ورشکستگی حتمی تسلا سخن می‌گفتن…

    کسی پشت این شرکت ها هست که تسلای نوپا را از بحران ۲۰۰۸ نجات داد ، ۶ سال زیاندهی ممتد تسلا را مدیریت کرد و در سال ۲۰۱۷ در اوج فشار خطوط تولید جدید model 3 را در محوطه بیرونی کارخانه فریمونت احداث کرد !!! ( کاری که هیچ شرکتی نکرده بود ) و تسلای با این چالش های عظیم را به سود ده ترین و با ارزش ترین شرکت خودروسازی دنیا تبدیل کرد….
    از تسلا شرکتی ساخت که ذهنیت دنیا را به کل تغییر داد….

    در آینده ای نزدیک تبلیغات شرکت های بزرگ در توییتر از سر گرفته خواهد شد ، توییتر به سیستم پرداخت مالی مجهز خواهد شد و به یک پلتفرم چند کاره تغییر خواهد یافت… تا سال ۲۰۲۵ شمار کاربران آن از یک میلیارد نفر عبور خواهد کرد…
    ( تمامی حواشی فعلی توییتر از قبل برنامه ریزی شده )

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۷
  4. elonlion

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    توییتر کلا ۳۷۰۰ کارمند داره و برخلاف تصوری که متن ایجاد می‌کنه هزینه نگهداری این شرکت خیلی کمتر از تصور ها هستش
    من از سال ۲۰۱۶ حساب تو این شبکه دارم وضعیت تبلیغات این شبکه هیچ تغییر بزرگی از زمانی که ماسک این شبکه رو خریده نکرده بلکه به سبب افزایش کاربران در این مدت تبلیغات تنوع بیشتری هم گرفته اصلا فکر نمیکنم این شرکت از نظر مالی مشکلی براش پیش بیاد تا الان هم دیده نشده یه شبکه اجتماعی از نظر مالی به مشکل بخوره بلکه برخی از این شبکه ها حتی رایگان خدمات به مشترکین خودشون میدن مثل تلگرام که تبلیغاتی هم سال ها نداشته خیلی خنده دار اگه بگیم ممکنه یه شبکه اجتماعی مشکل ورشکست بشه . و خیلی نادر هستش این قضیه
    مورد بعدی ارزش بازاری یه شرکت به تعداد محصولی که میفروشه نیست بلکه به سوددهی و آینده اون شرکت هستش حداقل تا ۱۰ سال دیگه هیچ کمپانی از نظر فروش به تسلا در خودرو های برقی نمی‌رسه
    پروژه های بزرگ شکست خورده فولکس واگن و تویوتا کاملا این اثبات می‌کنه تاثیر تسلا در بازار خودروی آینده تضمینی هستش شرکت ها خودرو سازی یکی پس از دیگری دارن استاندارد های مختلف تسلا در این بازار قبول میکنن
    و در پایان باید بگم ماسک به دفعات گفته به فکر جانشین های خودش در شرکت های تسلا و توییتر هستش و احتمالا خودش در آینده از طریق مدیریت یک شرکت مادر به همه زیر مجموعه هاش که تسلا و توییتر هم جز اون ها هستن مدیریت بکنه و بیشتر تمرکزش رو روی شرکت های جدید و کوچیک تر بزاره از جمله اسپیس ایکس و نیورالینک و استارت آپ های جدید آیندش

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۹
    1. حسین

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (688 ديدگاه)

      ((پروژه های بزرگ شکست خورده فولکس واگن و تویوتا)) خیلی جالبه که الان چهار ساله که طرفداران ایلان ماسک در اوهام خودشون از یک پروژه شکست خورده توسط تویوتا و فولکس واگن حرف میزنن تو این سایت که ما نمی دونیم این چه پروژه ای هست!!! مثلا فک می کنین با گفتن همچین چیزی که اصلا معلوم نیست چی هست و چی نیست مثلا تسلا رو بالا می برین؟ این چه طرز هواداری از یک برنده؟ تویوتا و فولکس با قدرت دارن کارشون رو ادامه میدن یک گروه چهار ساله از یک پروژه شکست خورده ذهنی خودشون حرف میزنن!!!
      خیلی جالبه یادمه دو سه سال قبل خبری از منابع نزدیک تسلا اومد مبنی بر همکاری تسلا با تویوتا برای تولید خودروی الکتریکی ارزان. منظور اینکه خود تسلا با هر شرکتی همکاری می کنه واسه بالا کشیدن خودش از پاناسونیک و تویوتا تا ال‌جی و کتل و غیره حالا نمی دونم بعضیا اینجا چی فرض کردن ک این حرفای عجیب و غریب رو میگن!!!
      ضمنا بحث پروژه شکست خورده باشه طرفداران تسلا نباید ازش حرفی بزنن ک تا الان بسیاری از پروژه های این برند شکست خورده

      موافقم ۹
      مخالفم ۸
      1. elonlion

        ۱۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (38 ديدگاه)

        فلکس واگن به خاطر عملیاتی نشدن پروژه های خودش مدیر عاملش رو اخراج کرد بزرگ ترین کارخونه فلکس که که قرار بود با هزینه خیلی زیادی در مقابل گیگابرلین در المان تاسیس بشه لغو شد و به هیچ یک از اهداف نرم افزاری و امار تولید نرسیدن
        تویوتا هیچ مسیر راهی برای الکتریکی شدن نداره هیچ پلتفرمی هم توسعه نداده هیچ کارخانه به خصوصی هم نه برنامه دارن بسازن نه در حال ساخت دارن ( خودرو های الکتریکی نیاز به تاسیسات به خصوص دارن مخصوصا برای پلتفرم های الکتریکی ) همون یکی دو تا پروژه خودرو الکتریکی که روی پلتفرم بنزینی داشتن هم به هیچ جایی پیش نبرد
        هیچ کدوم از تاسیسات تولید تویوتا ظرفیت تولید خودروی تسلا رو نداشته که بخواد با تسلا خودرو مشترک تولید بکنه همون زمانی هم چند درصدی از سهام تسلا رو داشتن هم تویوتا هیچ دخالتی در تصمیمات تسلا نداشته
        تسلا تا الان همه پروژه های خودش رو به سرانجام رسونده تاخیر داشته ولی شکستی در کار نبوده همه شون الان زمان تحویل دارن فقط مونده رودستر که اونم نزدیکه پروژه های دیگه هم تسلا داشته که اینجا جاش نیست

        موافقم ۷
        مخالفم ۵
        1. بهزاد

          ۱۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1981 ديدگاه)

          Elon میشه بگی پلتفرم چیه؟
          از چیزی که نمیدونی طومار ننویس و قول میدم حتی یک خط راجب پلتفرم الکتریکی نخوندی و فقط واژه ی پلتفرم را حفظ کردی.
          خودروی های الکتریکی به یک تاسیسات بخصوص احتیاج دارن!!!!!!!!!
          کامنت هات بقدری فاجعه ست که ارزشی برای پاسخ درست باقی نمیمونه و در هیچ دوره ای اینقدر محملات راجب برندی مشاهده نشده و بزرگنمایی و تحریف شده مبنای بحث.

          موافقم ۴
          مخالفم ۱۰
        2. elonlion

          ۱۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (38 ديدگاه)

          به مجموعه تمام بخش هایی که باعث به وجود اومدن یه خودرو میشه میگن پلتفرم از
          طراحی مهندسی گرفته تا فرایند تامین قطعات و مونتاژ
          همون جور که همه می‌دونن خودرو های الکتریکی پکیج باتری دارن و این پکیج باتری نیاز به تاسیسات به خصوص داره برای ساخت همچنین نیاز به فرایند جدید برای منتاژ

          موافقم ۳
          مخالفم ۳
    2. حسین

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (688 ديدگاه)

      چه کسی چه استانداردی رو از تسلا قبول کرده؟ تسلا مطلقا هیچ چیز جدیدی رو به صنعت خودرو اضافه نکرده تماما ایده هایی بوده که دهه ها قبل در ذهن خودروسازها بوده و خودشون هم تعداد قابل توجهی از این ایده ها رو عملیاتی کردن برخی دیگه هم به لطف تسلا عملی نشد بلکه به لطف پیشرفت در حوزه های دیگری حاصل شد که اونم به تسلا مربوط نبود بلکه به شرکت های تولید کننده باتری، صنایع نیمه هادی و موارد دیگه مربوط میشه.
      با این اوصاف اگر تسلا چیز خاصی اصافه کرده که بقیه برن پشت سرش بگین تا ما هم بدونیم.

      موافقم ۸
      مخالفم ۷
      1. elonlion

        ۱۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (38 ديدگاه)

        نمیشه در این مورد با شما یکی دو نفر بحث کرد چون تا وقتی که پدال یه مطلبی رو ترجمه نکرده اون موضوع برای شما وجود خارجی نداره ( دنیاتون به این اندازه کوچیک هستش ) ولی دوتا سوال رو این مواقع از خودت بپرس
        ۱ چرا قبل تسلا خوردو های الکتریکی همه گیر نمیشدن تسلا چه کاری کرد که همه گیر شدن
        ۲ چرا سهام تسلا این مقدار رشد کرد دلیل مهم شدن تسلا برای صنعت خودرو چی بود
        به یه جواب ریشه ای که برسی چنین کامنت هایی کمتر میزاری هم به خودت کمک میکنی هم به اعصاب ما

        موافقم ۸
        مخالفم ۹
        1. حسین

          ۱۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (688 ديدگاه)

          دوست محترم اتفاقا این شما هستین که معلوم نیست منبع تون کجاست که این حرف ها رو میزنین. جوابی برای هیچکدوم از کامت های من مخصوصا کامنت دوم نداشتی و به همین دلیل شروع کردی به مغالطه. چرا قبل تسلا خودروهای الکتریکی فراگیر نشدن؟ وقتی میگم اطلاعات نداری برای همینه. تو بگو به چه دلیل فکر می کنی تسلا باعث فراگیری خودورهای الکتریکی شد؟؟؟ اصلا به خودت زحمت دادی تاریخچه خودروهای برقی رو بخونی؟ ح ف عجیب رو اونی میگه که میگه تویوتا راهی به الکتریکی سازی نداره در حالی که زمانی چه هنوز تسلا وجود نداشت تویوتا الکتریکی سازی رو به خاطره تبدیل کرده بود!!! تویوتا پلتفرم الکتریکی نداره؟ دوست عزیز این حرفو جای دیگه نگی. پروژه های شکست خورده تسلا یعنی اتوپایلوت و fsd که با بی آبرویی مطلق همراه شدن، یعنی رودستر و سایبرتراک که هیچی نشدن. یعنی همون گیگا برلین که اونم وضعش مشخصه.
          علت فراگیر شدن خودورهای برقی فقط دو چیز بود یک پیشرفت در صنعت باتری سازی، دوم قوانین و حمایت های دولتی وسلام. حالا اگه چیزی از تاریخچه خودروهای الکتریکی بدونی که صد درصد نمیدونی متوجه میشی ریشه این قوانین در کجاست و در چه زمانیست

          موافقم ۵
          مخالفم ۴
        2. حسین

          ۱۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (688 ديدگاه)

          شما لطف کن تو کامنت هات برای بالا کشیدن برند محبوبت سعی نکن بقیه رو شکست خورده بدونی، بقیه اای که فروش یک ماه شون از فروش دو سال تسلا بیشتره اینطوری هم سطح سایت رو پایین نمابری هم مجبور به مغالطه و زیاده گویی نمیشی

          موافقم ۵
          مخالفم ۴
        3. حسین

          ۱۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (688 ديدگاه)

          ضمنا همچنان منتظرم ببینم به عنوان یه تسلا فن چه ایده جدیدی از تسلا میتونی رو کنی!!! باتری؟ موتور برقی ؟ خودران؟ نیمه خودران؟ شتاب سریع؟ آیرودینامیک؟ پس از این به بعد نگو تسلا الگو شده و بقیه پشت سرش هستن. اوهام و آرزوهای خام خودت رو تو سایت ارسال نکن ممنون

          موافقم ۴
          مخالفم ۴
  5. فريد

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (396 ديدگاه)

    شار لات ان
    تمام
    فک کن پول بدی سهم بخری اطلاعاتی بهت ندن !!!
    تو ایرانم قفله این حرکت

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۶
  6. حسن

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    توییتر با شرکت خودروسازی فرق داره ، شما همین الان هم شرکت خودروسازی تاسیس کنید ، بالاخره فروش دارید و می تونی بازار بدست بیارید، اما شبکه اجتماعی رقابتی داره که هیچ صنعتی نداره، متا با قدرت مشتری ها رو جذب می‌کنه ، به نظر می رسه توییتر چند سال عقب بیوفته، سیاسی هست این خرید و تغییر مدیریت، کلا ایلان ماسک آدمی نیست که بتونه حرف زیر دستش رو تحمل کنه

    موافقم ۱
    مخالفم ۹
  7. UNAS

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1608 ديدگاه)

    اخبار زرد
    منبع : روزنامه ی صبح مسکو
    کاری از گروه پژوهشی جوانان ونزوئلا
    مترجم : …

    موافقم ۷
    مخالفم ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا