تسلا

کارخانه جدید تسلا در شانگهای، بزرگ‌ترین قطب صادرات خودروی دنیا

تسلا در حال برنامه‌ریزی برای دو برابر کردن ظرفیت تولید گیگا فاکتوری شانگهای است. این خودروساز آمریکایی هدف جدید خود را با ساخت کارخانه جدیدی در این مکان محقق خواهد کرد. به این ترتیب کارخانه جدید می‌تواند ۴۵۰ هزار دستگاه بر خروجی سالانه این مجموعه اضافه کند.

اگرچه قبلاً نیز اخبار مشابهی در این رابطه منتشر شده بود اما این برای اولین باری است که خود تسلا چنین چیزی را منتشر می‌کند. این برند چند روز پیش نامه‌ای به مقامات شانگهای ارسال کرده است و در آن برنامه‌های گسترش کارخانه کنونی را به اطلاعشان رسانده است.

این خودروساز می‌گوید کارخانه جدیدی را در نزدیکی همان گیگا فاکتوری موجود و با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار دستگاهی راه‌اندازی خواهد کرد. زمانی که کار ساخت این کارخانه به پایان برسد مونتاژ محصولات متنوع از جمله تسلا مدل Y و مدل ۳ شروع خواهد شد. به این ترتیب گیگا فاکتوری شانگهای می‌تواند به بزرگ‌ترین قطب صادرات خودروی دنیا تبدیل شود.

تسلا قبلاً اظهار داشته بود کارخانه شانگهای در سال ۲۰۲۱ تعداد ۴۸۴۱۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده است و بنابراین کارخانه جدید باعث دو برابر شدن تولید سالانه این مجموعه خواهد شد. گیگا فاکتوری شانگهای مسئول ۵۱.۷ درصد از فروش جهانی ۹۳۶ هزار دستگاهی تسلا در سال پیش بوده است.

این کارخانه سال پیش ۳۲۱ هزار دستگاه تسلا مدل ۳ و مدل Y را به دست مشتریان رسانده است که ۱۱۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. ۱۶۳۱۳۰ دستگاه خودروی تولید شده دیگر نیز به بازارهای مهم همچون آلمان و ژاپن صادر شده‌اند.

اگرچه تسلا چارچوب زمانی گسترش این مجموعه را اعلام نکرده است اما کاملاً مشخص است که ظرفیت تولید گیگا فاکتوری شانگهای با تکمیل برنامه‌ها به حدود ۱ میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.

رویترز به نامه‌ای از تسلا که در آن از مقامات به خاطر حمایتشان از تولید طی دوران کرونا تشکر می‌کند دست پیدا کرده است. این خودرو مجبور شده است کارخانه خود را به خاطر مقررات قرنطینه‌ای به مدت ۲۲ روز تعطیل کند که بیشترین زمان تعطیلی از شروع به کار گیگا فاکتوری شانگهای تاکنون محسوب می‌شود. گفته می‌شود بر اساس خروجی این کارخانه، تعطیلی یاد شده به معنی عدم تولید بیش از ۵۰ هزار دستگاه بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Hamid

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من مدرس طراحی صنعتی هستم خیلی سالها پیش خودروهای برقی مکعبی ون مانند طراحی میگردم واسه یک شهر با خیابان‌های مستقیم گوشه های تیز و تمیز

    ولی در حد یک ایده بود
    سالها بعد ایلان ماسک ایده ماشبن برقی رو به عمل در آورد
    و خوب موفق شده
    شاید صدها نفر مثل من تو ذهنشون بوده ولی یکنفر شروع کننده بود
    باید بهش تبریک گفت آدم بزرگیه

    موافقم 50
    مخالفم 12
    1. کافر مقدس

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      این حرفا خیلی بستگی به کشور افراد داره

      شما تو ایران هر ایده یی هم داشته باشی اونا ترجیح میدن پراید بسازن و بفروشن

      ایده و این حرفا برای خارجی هاست ایرانی با غیرت باید صف بکشه دهنشم ببنده

      موافقم 52
      مخالفم 8
    2. ممد ژانگولر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3453 ديدگاه)

      باید به ایلان ماسک تبریک‌گفت که میخش‌ خوب جایی کوبیده .
      مطمئنا تما‌م سولاخ گردن کلفتای چینی از این میخ بحره خواهند برد 😎

      موافقم 14
      مخالفم 4
    3. کیانوش

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      البته عزیز نه ایلان ماسک موسس تسلا بوده و نه تسلا اولین سازنده خودرو های برقی. قبل از اینکه اولین خودروی بنزینی رو کارل بنز تولید که بودن سه چرخه ها و چهار چرخه هایی که با باتری و موتور برقی حرکت می کردن

      موافقم 3
      مخالفم 2
    4. Boss429

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فکر نکنم ” صرفا موفق بودن ” دلیل بشه که یک شخص بخواد به یک شخص دیگه ای محبت بورزه

      درباره شخصی که اسم بردید ، به خاطر جایگاه اجتماعی که به خاطر ثروتش داره با نوسان گیری از بازار رمز ارز کلی ثروت بدون زحمت به جیب زد !!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Amard

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (750 ديدگاه)

    چین کمونیست با آمریکا روابط اقتصادی قوی داره کلی سرمایه از آمریکا جذب کرده که خودش مانع تحریم شدن چین میشه انوقت پوشک پوشان مثبت شصت سال میگن بگید مرگ بر آمریکا فلان بهمان اینم حال روز اقتصادی ما که از چهل سال قبل تو سرایزی سقوط افتادم خیال کنار زدن هم نداریم

    موافقم 53
    مخالفم 13
  3. Silent

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (625 ديدگاه)

    و مقدمات خرید 100 هکتار دیگه زمین مجاور گیگا برلین رو هم فراهم کردن و در صورت تایید فاز توسعه GF4 هم استارت می خوره.
    این مقیاس از توسعه زیر ساختی گویای ابعاد عظیم کمپانی برای سال های اتی هست و اولویت TESLA در لیست مارکت.

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. کافر مقدس

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      خوب صداسیما ما نه از اقتصاد چین حرف میزنه نه از اقتصاد آمریکا

      چون خودشون خیلی وعده اقتصادی و اب و برق مجانی دادن الان خیطه بخوان بگن چینی ها 500 میلیون نفر رو از فقیر آوردن به طبقه متوسط .خیطه بگن تورم آمریکا بعد 43سال شده7 نیم درصد

      تاریخ ایران رو ببینی همیشه شعار و سخنرانی دوست داشتن مردم . میطله که یکسری از این حرفا میزنن دیگه

      موافقم 31
      مخالفم 6
      1. Avan

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (121 ديدگاه)

        هر ملتی و هر انسانی به آن چه لیاقتش هست می رسد. لیاقت ما هم همین هست که نان یارانه ای و پراید ثبت نامی بخریم در حالی که ملتهای اطراف ثروت‌های ما را در جیب دارند.

        موافقم 24
        مخالفم 2
        1. Ali

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (88 ديدگاه)

          واقعا قبول دارم حرف شما را.
          ملت ضعیفی هستیم

          موافقم 14
          مخالفم 1
  4. net

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3058 ديدگاه)

    برندهای امریکایی جالب نیست در چین کارخانه احداث میکنند

    موافقم 10
    مخالفم 14
  5. حسین دهمرد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    درودبه شاهین عزیز و جناب سردبیر بعد از تقریبا دو سال هنوز بخش پیامها درست نشده؟

    موافقم 3
    مخالفم 3
  6. AMIR / ARMI

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    یکی بود می‌گفت ظرفیت اسمی که برای کارخونه اعلام میکنن فقط ظرفیت اسمی هست و تولید هیچ وقت به این اعداد نمی‌رسه
    این خط بخونه که کارخونه شانگهای سال پیش ۴۸۴ هزار دستگاه تولید کرده ظرفیت اسمی این کارخونه ۵۰۰ هزار دستگاه هستش
    خداوکیلی یکم تصورات ذهنی تون عوض کنید

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. بهزاد

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      پسر جان یک صبر کن تا ببینی سالهای دیگه چطور ظرفیت تولید از فروش میزنه بالا و اصلا شما با صنعت خودرو میونه ای نداری که زود قضاوت میکنی یا بهتر بگیم دوست نداری خارج از توهمات ساختگی با واقعیات روبرو بشی.
      شماها اصلا اصل متن نوشته های ما و سایر دوستان را در سرتون نگه نمیدارید.
      فورد سال ۲۰۰۴ با فروش ۳۷ هزار دستگاهی در چین شروع کرد و تا سال ۲۰۱۶ با فروش نزدیک یک میلیون دستگاهی همینطوری رشد کرد اما الان رسیده به زیر ۲۵۰ هزار و نمودارش همینطور دچار کاهش میشه و فکر نکنم الان در توهمات شما کاهش ۷۵۰ هزارتایی قابل درک باشه و ممکنه همین روند برای سایرین پیش بیاد و زیاد عجله نکنید.

      موافقم 13
      مخالفم 9
      1. AMIR / ARMI

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1286 ديدگاه)

        در حالی که تسلا به فکر اضافه کردن فاز های بعدی به خطوط تولید خودش
        یکی مثل تو میاد مثل مسئولین ما میگه صبر کنید یه شبه که نمیشه و از این حرف ها
        تا چند وقت پیش می‌گفتید تسلا ورشکست میشه
        سهامش حباب میترکه و از این حرف ها
        حالا هم موکول میکنید سخنانتون به چند سال دیگه
        ولی یه واقعیتی وجود داره تا وقتی که بازار الکتریکی ها در حال رشد باشه سهم بازار تسلا هم رشد پیدا می‌کنه
        یعنی دسته کم تا ۲۰ سال دیگه که هی درصد بازار خودرو های الکتریکی هر سال جهش داره و جای درون سوز ها قرار پر بشه باهاشون
        نکته دیگه ای هم که وجود داره
        خودرو ساز های سنتی اتلاف سرمایه ای که در خطوط تولید بازار یابی و لجستیک دارن
        باعث میشه کم کم بتونن وارد بازار الکتریکی ها بشن و این سرعت کم که بیشتر به خاطر هزینه بالای تولید نسبت به تسلا هستش باعث میشه سهم بازار الکتریکی خودشون که قرار بود با خودرو های درون سوز که قرار منع تولید بشن رو با تسلا سهیم بشن
        ساده بگم تویوتا نسخه الکتریکی راو 4 میسازه ( همون ماشین زشتی که معرفی کردن )
        و میخواد کم کم جایگزین راو ۴ بکنه
        این وسط رقیبی داره به اسم مدل y
        ولی مجبور راو 4 چند سال دیگه بازنشسته بکنه که جایگزینش سهم خودش با تسلا تقسیم کرده

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. بهزاد

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          برای بار صدم یا سیصدم و… کجا بنده گفتم تسلا ورشکست میشه یا سهامش حبابه و اگر لطف کنید ثابت کنید بنده تا ابد مخلص و دربست گوش به راه شما هستم.
          این تصوراتی که از هزینه های ساخت ارائه میکنی فاقد ارزشه و نمیدونم چرا اینقدر ساده انگارانه با چند کلمه صنعت خودرو را ساده سازی میکنید و آخرش صدور حکم صعود و سقوط شرکت ها.
          تا زمانی که یک شرکت سوددهی داره یعنی محصولاتش دارای ارزش هست و میتونه هزینه های تولید و مخلفاتشو در بیاره و هر شرکتی راه حل های مختص به خودشو داره.
          شما حتی از اختلاف قیمت مدل y با bz اطلاع نداری بعد داری راجب تصاحب سهم حرف میزنی!
          در آینده سایرین با محصولات برقی تقاضای بازارو پوشش میدن و شرکت های بزرگ همواره با بازار خودشونو هماهنگ میکنن.

          موافقم 6
          مخالفم 4
  7. فرامرز

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    اگه زندگینامه تسلا رو بخونید متوجه میشید که ایلان ماسک خیلی شبیه ادیسونه که پایه گذار خیلی از نوآوری ها بوده ولی هر وقت یه نوآوری جدید از طرف کس دیگه ای مثل نیکولا تسلا میومده، ادیسون به شدت واکنش نشون میداده و کارهایی میکرده حتی بر علیه علم و مردم و طبیعت. حالا ایلان ماسک هم دقیقا با گرون کردناش، بد قولی هاش و کلاه برداریاش تو بازار سهام مثل ادیسون بیشتر یه فعال بازار مالی و لابی گر هست تا نوآور

    موافقم 4
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا