کراساوور الکتریکی سرس ۵ در رقابتی رودررو با تسلا مدل Y، پرفروشترین خودروی جهان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است.
بازار خودروهای الکتریکی هرروز داغتر میشود و رقبای جدیدی برای به چالش کشیدن غولهایی مانند تسلا وارد میدان میشوند. سرس ۵، یک شاسیبلند الکتریکی لوکس چینی، در سال ۲۰۲۴ در اروپا معرفی شد، هرچند نسخه چینی آن از سال ۲۰۱۹ در بازار بوده است. برای ارزیابی تواناییهای این تازهوارد، آن را در برابر تسلا مدل Y، پرفروشترین خودروی جهان در سال ۲۰۲۴ قرار دادیم. متأسفانه، در زمان تست در یونان، نسخه جدید تسلا مدل Y جونیپر برای تست در دسترس نبود و مقایسه با نسخه پیش از فیسلیفت انجام شد. بااینحال، این رقابت همچنان نتایج جالبی به همراه داشت. هر دو خودرو ابعاد مشابهی دارند، از دو موتور الکتریکی و سیستم چهارچرخ محرک بهره میبرند و مجهز به باتریهای بزرگ هستند. تسلا مدل Y با برد ۵۱ کیلومتر بیشتر برتری دارد، اما سرس ۵ با ۱۹۳ اسب بخار قدرت بیشتر، حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
طراحی و کابین
زیبایی امری سلیقهای است اما در مقایسه طراحی، سرس ۵ امتیازات بیشتری کسب میکند. هر دو خودرو ترکیبی از خطوط شاسیبلند و کوپه را ارائه میدهند تا تعادلی بین آیرودینامیک و کارایی ایجاد کنند. در نگاه اول، تسلا مدل Y به دلیل شباهت به مدل ۳ و حضور گستردهاش در خیابانها، کمی تکراری به نظر میرسد. البته فیسلیفت اخیر تسلا این مشکل را تا حدی برطرف کرده است. بااینحال، بخش عقب مدل Y همچنان تمیزتر و منسجمتر از سرس ۵ است. سرس ۵ اگرچه در مسابقات زیبایی برنده نخواهد شد، اما با طراحی متفاوت و کمی لوکستر، توجه بیشتری جلب میکند. این خودرو میتوانست از طراحی مدل مرتبط خود، آیتو M5 (همان خودرویی که با نام ارس HM5 در ایران عرضه میشود)، الهام بیشتری بگیرد اما حتی در حالت فعلی، تازگی بیشتری نسبت به تسلا دارد. در کابین، سرس ۵ با مواد باکیفیتتر، ترکیب رنگهای جذاب و کنسول مرکزی شیک، از تسلا پیشی میگیرد. همچنین، وجود صفحهنمایش دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر هدآپ، انتقال از خودروهای سنتی به این مدل را آسانتر میکند. هرچند تسلا با بهروزرسانیهای نرمافزاری مداوم، رابط کاربری مدرنتری ارائه میدهد، اما تجهیزات استاندارد سرس ۵ سخاوتمندانهتر است.
کارایی
اگرچه سرس ۵ کابینی لوکستر دارد، تسلا در فضای سرنشینان و بار امتیاز بیشتری کسب میکند. مدل Y با وجود سقف شیبدار، فضای سر و پای بیشتری در ردیف عقب ارائه میدهد و ورود و خروج از آن آسانتر است. فضای بار نیز به نفع تسلا است. مدل Y با ظرفیت ۸۲۲ لیتر در صندوقعقب و ۱۱۴ لیتر در صندوق جلو، برتری واضحی دارد. سرس ۵ با ۳۶۷ لیتر در عقب و ۶۷ لیتر در جلو، همچنان عقبتر است. علاوه بر این، برد بیشتر و شارژ سریعتر DC (۲۵۰ کیلووات در برابر ۱۰۰ کیلووات) مدل Y را برای خانوادهها مناسبتر میکند.
راحتی سواری
تست رانندگی پشت سر هم این دو خودرو نشان داد که سرس ۵ سواری راحتتر و آرامتری دارد. سیستم تعلیق نرم آن ناهمواریهای جاده را بهتر جذب میکند، درحالیکه تسلا گاهی اوقات خشک و سفت احساس میشود. تحویل قدرت در سرس ۵ نرمتر است و رفتار جادهای بهتری ارائه میدهد. کابین سرس نیز کمی ساکتتر است، هرچند فرصت تست طولانیتر در بزرگراهها فراهم نشد.
دینامیک رانندگی
اگرچه اکثر خریداران خودروهای الکتریکی به دنبال رانندگی اسپرت نیستند اما مقایسه دینامیک رانندگی تفاوتهای شخصیتی این دو خودرو را برجسته کرد. در جادههای پرپیچوخم، تسلا مدل Y لذت بیشتری ارائه میدهد. فرمان دقیقتر و شاسی تیزتر آن، فراتر از یک شاسیبلند خانوادگی معمولی است. در مقابل، تعلیق نرم و راحتیمحور سرس ۵ باعث افزایش بادیرول میشود. نکته جالب دیگر این است که اگرچه تسلا روی کاغذ قدرت کمتری دارد و شتاب صفرتاصد ۵ ثانیهای آن کمی از سرس با ۴.۲ ثانیه کندتر است اما در عمل سریعتر به نظر میرسد و شتابگیری قویتری از حالت سکون ارائه میدهد. سیستم چهارچرخ محرک با تمرکز بیشتر روی محور عقب، مدل Y را برای رانندگی پرهیجان مناسبتر میکند.
قیمت
در یونان، محل انجام تست، تسلا مدل Y دوربرد چهارچرخ محرک فیسلیفت با قیمت ۵۲,۹۹۰ یورو عرضه میشود که با مشوقها به ۴۳,۹۹۰ یورو کاهش مییابد. نسخههای موجودی مدل قدیمی حتی ارزانتر هستند و قیمت آنها از ۴۸,۹۴۰ یورو شروع میشود. در مقابل، سرس ۵ با قیمت ۵۷,۵۰۰ یورو پس از مشوقها، ۱۳,۵۱۰ یورو گرانتر از مدل Y جونیپر با مشخصات مشابه است. این اختلاف با مدلهای موجودی قدیمیتر تسلا حتی بیشتر میشود.
نتیجهگیری
سرس ۵ برای یک خودروی الکتریکی که اولین محصول این برند است، عملکردی تحسینبرانگیز دارد، اما شکست دادن پرفروشترین خودروی تسلا کار آسانی نیست. سرس ۵ با سواری راحتتر و کابین لوکستر، در بخشهایی میدرخشد اما تسلا با کارایی بیشتر، دینامیک رانندگی بهتر و قیمت رقابتیتر، همچنان پیشتاز است. مدل Y پیش از فیسلیفت همچنان گزینهای کامل برای خریداران خودروهای الکتریکی است اما نسخه جدید جونیپر با رفع بسیاری از کاستیهای مدل قبلی، انتخابی بیچونوچرا شده است. در آینده، مشتاقانه منتظر تست رقبای بیشتری از چین برای تسلا مدل Y هستیم، اما بزرگترین تهدید برای موفقیت تسلا، واکنشهای جهانی علیه مدیرعامل آن، ایلان ماسک، به نظر میرسد. این موضوع دلیل اصلی کاهش قابلتوجه فروش تسلا در اروپا است، جایی که خریداران خودروهای الکتریکی به برندهای دیگر روی آوردهاند.
مقایسه مشخصات فنی
سرس ۵ | تسلا مدل Y | |
قوای محرکه | الکتریکی دوموتوره | الکتریکی دوموتوره |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار | ۳۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۴۰ نیوتن متر | ۵۱۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۴.۲ ثانیه | ۵.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت |
باطری | ۸۰ کیلووات ساعت | ۷۵ کیلووات ساعت |
برد | ۴۸۲ کیلومتر | ۵۳۳ کیلومتر |
طول | ۴,۷۱۰ میلیمتر | ۴,۷۵۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۳۰ میلیمتر | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۲۰ میلیمتر | ۱,۶۲۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۷۵ میلیمتر | ۲,۸۹۱ میلیمتر |
وزن | ۲۳۶۰ کیلوگرم | ۲۰۵۴ کیلوگرم |
قیمت | ۴۳,۹۹۰ دلار | ۵۷,۵۰۰ دلار |
net
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی داخلی و طراحی بیرونی ماشین های بی روح جدید چینی که الان مد شده در واقع از طراحی داخلی و طراحی بیرونی ماشین های تسلا کپی کردند
amirboss
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴برای یه فرد معمولی و مصرف کننده تسلا هیچ برگ بنده ای نسبت به سرس نداره!!!!
نهایت چند یویو ارزونتر و یه مقدار فضای بار بیشتری داشته باشه.
اکثر مردم اطلاعات کافی در مورد کارایی فنی خودرو ندارن و بیشتر به طراحی بیرونی و داخلی خودرو،قیمت و امکانات اهمیت میدن تا باقی مسایل.