کامیونهای نیمهخودران تسلا در یک روز بیش از 1600 کیلومتر را پیمودند
یک کامیون برقی تسلا که در خدمت پپسی قرار گرفته، با یکبار شارژ 600 کیلومتر را پیموده است.
یکی از کامیونهای باربری و تمام برقی تسلا که در اختیار نوشابهسازی پپسی قرار گرفته بود، موفق شد تا در یک روز کاری خود مسافتی بیش از 1600 کیلومتر را طی کند. این مسافت توسط دستگاهها و تجهیزات پایش وضعیت نصبشده روی این خودروها اندازهگیری شده که خود به درخواست کمیته بهینهسازی ترابری آمریکای شمالی، «NACFE»، و با عنوان برنامه «Run on Less» (به معنای حرکت خودرو با انرژی کمتر) روی این خودروها نصب شده است. هدف اصلی این کمیته از این کار، تشخیص میزان مسافت قابلپیمایش دقیق و واقعی کامیونهای با انتشار کربن صفر است.
یکی از دستگاههای پایش وضعیت کامیونهای تسلا، در روز هفدهم برپایی این آزمایش مسافت 1,721 کیلومتر را برای کامیون شماره 3 این گروه ثبت کرد. بر پایه دادههای منتشرشده از برنامه Run on Less، کامیون یادشده کار خود را از میانه شب و با SoC، وضعیت شارژ، 95 درصد آغاز کرد. همین مقدار شارژ کافی بود تا این تسلا پیش از نیاز به شارژ دوباره در ساعت 6 صبح، مسافتی 595.1 کیلومتری را بپیماید.
باتری این وسیلهنقلیه پس از 1 ساعت تا 47 درصد شارژ میشود و دوباره 265.5 کیلومتر دیگر را طی میکند تا آنکه شارژ باتری به 2.6 درصد میرسد. دوباره و پس از شارژ یک و نیم ساعتی، وضعیت شارژ باتری به 88.6 درصد رسیده و سفری 571 کیلومتری را برای کامیون شماره 3 رقم میزند. دفعه بعدی شارژ از 18 تا 51.5 درصد پر شده و آخرین سفر این خودرو به مسافت 267 کیلومتر را ممکن میکند. نهایتا با فرارسیدن نیمهشب، تسلا یادشده هنوز 15 درصد شارژ دارد.
گزارشهای دستگاههای اندازهگیری نشان میدهد کامیون تسلا 81.8 درصد طول روز کاری خود را صرف رانندگی کرده و 11.1 درصد آن را هم به شارژ مجدد اختصاص داده است؛ باقی 1 درصد روز را هم بدون انجام وظیفه گذرانده است. ظاهرا بیشتر مسافتهای پیموده شده هم با سرعتی بیش از 80 کیلومتر بر ساعت انجام شده بودند. همین کامیون در روزهای ابتدایی راهاندازی برنامه آزمایشی، موفق شده بود مسافتی 2,560 کیلومتری را طی کند؛ یعنی روزانه بیش از 1280 کیلومتر را طی کرده و رویهمرفته 9 محموله را به مقصد رسانده بود.
در مقام مقایسه میتوان نگاهی به کامیونهای «فریتلاینر ای-کاسکادیاس» انداخت که روز دوم نزدیک به 300 کیلومتر را با یک بار شارژ پیموده بودند. مجموعه محمولههای تحویلشده آنها به 15 عدد میرسید و در آخر روز کاری خود هنوز 18 درصد شارژ داشتند.
سه کامیون تسلا در دستان شرکت پپسی برای آزمایش استفاده میشوند. دیگر رقیب تسلا در این آزمایش اشنایدر با فریتلاینرهایش محسوب میشود. نظر شما درباره تجارت و جابهجایی اقلام با استفاده از کامیونهایی برقی چیست؟ آیا این وسایل سنگین شانسی برای موفقیت دارند؟ برقی شدن آنها تا چه اندازه در ایجاد دورنمای خودروسازیها نقش دارد؟