شعاع حرکتی و کارایی واقعی باتری تسلا پس از 5 سال چقدر است؟
خودروهای برقی گارانتی طولانیمدتی برای باتری دارند اما به نظر شما پس از پایان این گارانتی، شعاع حرکتی و کارایی واقعی باتری خودرویی همچون تسلا چقدر خواهد بود؟
اگرچه گارانتی طولانیمدت همیشه باب میل خریداران بوده اما اگر آنها خودروی خود را برای مدت طولانی نگه دارند گارانتی سرانجام به پایان خواهد رسید. در این صورت آیا باید نگران باتری تسلا مدل 3 پس از 5 سال و کارکرد حدود 193 هزار کیلومتر بود؟ یکی از مالکان مدل 3 نسخه سال 2018 به تازگی کارکرد 193 هزار کیلومتر را رد کرده است. اگر او هماکنون بخواهد باتری خودروی خود را تعویض کند هزینهای بیش از 16 هزار دلار را باید متحمل شود.
اما او میگوید در طول سالهای گذشته او صرف جویی زیادی را در هزینهها داشته و این کار نه تنها با عدم پرداخت پول بنزین و روغن بلکه با عدم نیاز خودرو به سرویسهای نگهداری روتین و تعمیرات معمول خودروهای بنزینی انجام شده است. همانطور که قبلاً گفتهایم، بر اساس گزارشهای سال 2022 تسلا، این خودروساز میگوید خارج شدن باتری از پوشش گارانتی در اکثر موارد مشکلساز نخواهد بود. حتی پس از گذشت 320 هزار کیلومتر هم باتریها حدود 12 درصد ظرفیت کل خود را بهطور متوسط از دست میدهند.
مالک تسلا تصمیم گرفته بجای اعتماد به دادههای تسلا وضعیت باتری خودروی خود در شرایط واقعی را بررسی کند. زمانی که او اولین بار مدل 3 را تحویل گرفته بود خودرو با یکبار شارژ مسافت تخمینی 499 کیلومتری را طی میکرد. واضح است که با گذشت زمان باتری ظرفیت خود را از دست میدهد اما او امیدوار است این کاهش ظرفیت به اندازهای نباشد که مردم فکر میکنند. گارانتی تسلا مدل 3 لانگ رنج 8 سال یا 193 هزار کیلومتر است. بر این اساس زمانی که خودرو به سال یا کارکرد مورد اشاره برسد گارانتی پایان خواهد یافت و در این زمان باتری حداقل 70 درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد.
مالک خودرو اظهار میدارد شما میتوانید با برخی برنامههای موبایلی و یا محاسبات واقعی و تستهای شارژ ظرفیت حدودی باتری را به دست آورید. خود خودرو نیز تست سلامت باتری را دارد. او از برنامه موبایلی استفاده کرده و بر این اساس باتری تسلا رکورد خوب 93 از 100 را برای سلامتی ثبت میکند. او همچنین میگوید شعاع حرکتی تخمینی خودرو حدود 451 کیلومتر است که کاهش حدود 10 درصدی را نشان میدهد. در نظر داشته باشید که مالک این خودرو به خوبی از آن مراقبت کرده و تلاش داشته در حد امکان از سوپرشارژر استفاده نکند. او اکثراً خودرو را در خانه و تا ظرفیت 80 درصدی باتری شارژ کرده است. اگر مالکان بهطورمعمول از سوپرشارژر استفاده کرده یا باتری را تا 100 درصد شارژ کنند کاهش ظرفیت آن بیشتر از چیزی خواهد بود که در این گزارش ذکر شده است.