انتقاد شدید بنیان‌گذار تسلا از نرم‌افزار خودران کامل و اتوپایلوت!

سه‌شنبه 2 اسفند 1401 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-webp-to-jpg
مارتین اِبِرهارد که بنیان‌گذار اصلی تسلا محسوب می‌شود اعلام کرد طرفدار برنامه‌های ایلان ماسک برای نرم‌افزار خودران و اتوپایلوت تسلا نیست.
تبلیغات

او اظهار داشته است طرفدار خودروهای خودران نیست. ابرهارد خاطرنشان می‌سازد خودروهای خودران بخشی از مأموریت تسلا در زمان تأسیس کمپانی در سال 2003 نبوده‌اند. همچنین بنیان‌گذار تسلا گفته است دیدن خودرو به عنوان یک پلتفرم نرم‌افزاری اشتباه خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید ایلان ماسک تولید خودروهای خودران را جزو اولویت‌های تسلا می‌داند اما ابرهارد علاقه‌ای به این تفکرات ندارد. او می‌گوید:

از نظر من باید عادت فکر کردن درباره ارتباط تکنولوژی‌های خودران با خودروهای برقی را کنار بگذاریم. من دوست دارم مردم این‌گونه فکر کنند که خودروها برای راندن هستند نه چیز دیگر

ابرهارد که در سال 2007 مدیرعاملی تسلا را به ماسک واگذار کرد اظهار می‌دارد تولید نرم‌افزار برای خودروهای برقی به‌ منظور تبدیل آن‌ها به محصولاتی خودران جزو کمترین نگرانی‌های زمان مدیرعاملی خودش بوده است. بنیان‌گذار تسلا می‌افزاید:

به همین خاطر در نظر داشته باشید که تمامی این چرندیات یعنی خودران کامل و اتوپایلوت در زمان من اصلاً وجود نداشتند. ما کاملاً مشغول تولید خودروهایی کاربردی بودیم و اصلاً به تکنولوژی خودران فکر نمی‌کردیم. این‌ها بعداً ظاهر شدند. توسعه آن‌ها نیازمند بودجه‌ای بسیار فراتر از توانایی‌های ما بود.

زمانی که ابرهارد در سال 2007 تسلا را ترک کرد کمپانی هنوز اولین خودروی خود را تولید نکرده بود. این برند در حال توسعه تسلا رودستر بود، خودرویی اسپرت و کوچک که بر پایه لوتوس الیزه شکل می‌گرفت. الیزه یک کانورتیبل دو درب بود که اولین بار در سال 1996 توسط شرکت بریتانیایی لوتوس تولید و عرضه شد. مؤسس تسلا می‌گوید اگرچه سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی را تحسین می‌کند اما طرفدار رانندگی خودکار نیست. او اظهار داشته است ماسک کاملاً گرفتار خودروهای خودران است و این تفکرات را یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های تسلا در زمان هدایت ماسک می‌داند. ایلان ماسک چندین سال است که قول تولید خودروهای خودران را می‌دهد. او می‌گوید نرم‌افزار خودران تسلا تفاوت‌های زیادی با دیگران دارد. ماسک اگرچه می‌گوید تسلا بیشتر یک کمپانی نرم‌افزاری است تا سخت‌افزاری اما ابرهارد با این روش مخالف است و می‌گوید:

فکر می‌کنم تجسم یک خودرو به عنوان پلتفرمی نرم‌افزاری اشتباه است. نباید خودرو را شبیه آیفون یا مثل آن دانست. من آیفون دارم و هر وقت که آن را به‌روز می‌کنم با یک باگ و خطا مواجه می‌شوم. شاید چنین چیزی در یک گوشی تلفن خیلی مشکل‌ساز نباشد اما خطای نرم‌افزاری که خودرو را کنترل می‌کند مثل ترمز یا فرمان می‌تواند به قیمت جان انسان تمام شود.

تمامی محصولات کنونی تسلا با برنامه دستیار راننده اتوپایلوت عرضه می‌شوند. مالکان تسلا همچنین می‌توانند آپشن خودران کامل بتا 15 هزار دلاری را خریداری کنند. این تکنولوژی باعث تغییر لاین حرکتی خودکار، ورود و خروج به بزرگراه‌ها، تشخیص علائم ترافیکی و پارک خودرو می‌شود. در طول چند سال گذشته انتقادات زیادی به تسلا از بابت تکنولوژی خودران وارد شده است و حتی مقامات فدرال در حال تحقیق روی آن هستند. ابرهارد و ماسک در سال‌های گذشته نیز تنش‌هایی با یکدیگر داشته‌اند. ابرهارد در سال 2009 از ماسک شکایت کرد و دلیل آن نیز اظهارات جنجالی ماسک درباره بنیان‌گذار تسلا بود. البته موضوع اختلاف این دو نفر سال پیش حل‌وفصل شد هرچند میلیاردر خبرساز دنیای خودرو به‌صورت جسته‌وگریخته از ابرهارد انتقاد کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.