در اتفاقی بیسابقه، شکایتی جمعی علیه شرکت تسلا در کالیفرنیا مطرح شده که این برند مشهور خودروهای برقی را به دستکاری نرمافزاری کیلومترشمارها متهم میکند. اگر این ادعا ثابت شود، تسلا ممکن است وارد بحرانی شود که حتی از رسوایی آلایندگی دیزلگیت فولکسواگن هم گستردهتر باشد؛ بحرانی که نهتنها میلیاردها دلار جریمه برای این شرکت به همراه خواهد داشت، بلکه میتواند اعتماد جهانی به برند تسلا را نابود کند.
تقلب الگوریتمی در نمایش مسافت طیشده
بر اساس شکایت جمعی ثبتشده در ایالت کالیفرنیا، تسلا از الگوریتمهایی برای محاسبه مسافت طیشده استفاده میکند که بهطور قابل توجهی بیش از مقدار واقعی نشان میدهند. در این شکایت آمده که این سیستمها، به جای اتکای صرف به چرخش فیزیکی چرخها، از الگوهای مصرف انرژی و نحوه رانندگی برای برآورد مسافت بهره میبرند؛ روشی که در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز توسط تسلا به ثبت رسیده است.
یکی از شاکیان، “نیری هینتون” مالک مدل Y سال ۲۰۲۰، ادعا کرده که خودرویش با وجود مسیر رفتوبرگشت روزانه ۲۰ مایلی، روزانه ۷۲ مایل (۱۱۵ کیلومتر) را ثبت کرده است؛ یعنی گارانتی ۵۰ هزار مایلی خودرو طی فقط ۱۸ ماه به پایان رسیده. در این حالت، مالک ناچار به پرداخت هزینههای تعمیراتی تا سقف ۱۰ هزار دلار شده، یا مجبور به خرید طرحهای گارانتی تمدیدی به ارزش ۳۵۰۰ دلار گردیده است.
سود میلیاردی از هر مایل ساختگی
بر اساس دادههای طرح دعوی، برای هر ۱۰۰۰ مایل مصنوعی که سیستم الگوریتمی اضافه میکند، تسلا حدود ۲۰۰ دلار در هزینههای گارانتی صرفهجویی میکند. تخمین زده میشود این شیوه، سالانه حدود ۳٫۹۹ میلیارد دلار سود خالص برای تسلا ایجاد کرده باشد.
ابعاد جهانی شکایت و مقایسه با دیزلگیت
در صورت اثبات سیستماتیک بودن این اقدام، و بهویژه اگر الگوریتم مشابهی در سطح جهانی به کار رفته باشد، تسلا با موجی از شکایتهای بینالمللی مواجه خواهد شد. بهطور خاص، در کالیفرنیا، ممکن است ۱٫۳ میلیون قرارداد گارانتی باطل اعلام شوند.
برای مقایسه، در رسوایی دیزلگیت فولکسواگن در سال ۲۰۱۵، شرکت حدود ۳۳ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد و هرگز سهم بازار پیشین خود در آمریکا را بازنیافت. تسلا نیز اکنون با کاهش ۹ درصدی درآمد در سهماهه اول ۲۰۲۵ و سقوط حاشیه سود عملیاتی به ۲٫۱ درصد، از نظر مالی در موقعیت شکنندهای قرار دارد. چنین جریمهای، میتواند ۸۹ درصد از ۳۷ میلیارد دلار ذخایر نقدی تسلا را ببلعد.
پاسخ ایلان ماسک و چالش اعتماد مشتریان
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، این ادعاها را «احمقانه» خوانده، اما دفاع اصلی تسلا به یک نکته فنی محدود میشود: قانوناً کیلومترشمار میتواند تا ۴ درصد خطا داشته باشد. با این حال، ادعای اختلاف ۱۱۷ درصدی، معادل رانندگی با سرعت میانگین ۳۳۰ کیلومتر در ساعت در طول روز است؛ که برای یک کارمند حومهنشین کاملاً غیرمنطقی به نظر میرسد.
واقعیت این است که خسارت اصلی، به اعتماد عمومی به برند تسلا وارد شده؛ بهویژه در زمانی که هزینههای نگهداری خودروهای برقی در حال افزایش است و مشتریان بیش از پیش نگران هزینههای پیشبینینشده هستند.
آیا تسلا از این بحران جان سالم بهدر میبرد؟
اگرچه فولکسواگن در دیزلگیت به آلایندگی بیشتر متهم شد، اما رسوایی تسلا، اساس اعتماد به عملکرد خودرو را هدف گرفته است. در حالی که مشتری انتظار دارد کیلومترشمار همچون یک ساعت دقیق عمل کند، ظاهراً در خودروهای تسلا این ابزار به ابزاری برای درآمدزایی شرکت تبدیل شده است.
وقتی خودروی شما سریعتر از تورم در ایران میتازد، دیگر چه چیزی برای اعتماد باقی میماند؟
هنری فورد
۵ خرداد ۱۴۰۴حیف نام نیکولا تسلای بزرگ که روی این کمپانیه .
Ali
۵ خرداد ۱۴۰۴لعنت به ذات تسلا
ای کاش اسم این شرکت رو عوض کنن نام این بزرگوار خراب نشه.
من فورد و شورلت و دوج رو از آمریکا قبول دارم.. ولی این تسلای عوضی
هیچی ماشیناش خوب نیست ! واقعی طراحی مزخرفی داره
خیلی هم علاقه دارن ماشین رو خودران کنن، آخه یکی نیست به اینا بگه اسمش ماشینه نه خواب گاه ! فقط برای جا پارک و یسری وضعیت اضطراری خوبه
Arshia m3csl
۵ خرداد ۱۴۰۴تسلا شیاد ترین خودرو سازیه که دیدم کیفیت متریال داخل و بیرونش درحد ماشین ۲۰ هزار دلاریه و حتی ترمز های بی کیفیت داره
اون امریکایی بازی که تسلا فنه فقط یک بچست که حز چلنجر و تسلا هیچی نمیشناسه
وگرنه امریکایی باز واقعی عشق جیپ واگنیر کلاسیک و کادیلاک دویل و کامارو ss و شورولت شول ss و چارجر rt و فورد ماستنگ و رم و فورد f150 و کوروت و لینکلن کانتیننتال و شورولت مونت کارلو و…هست
Taha Ayoobi
۵ خرداد ۱۴۰۴چلنجرو دور ننداز
Arshia m3csl
۶ خرداد ۱۴۰۴چلنجر ماشین خوبیه ولی یک سریا فقط اونو میشناسن و چیز دیگه ای نمیشناسن
هنری فورد
۵ خرداد ۱۴۰۴گل گفتی من به عنوان یک آمریکایی باز از تسلا متنفرم
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۵ خرداد ۱۴۰۴اگر این دروغها که میگن راست باشه بهتره کلا جمعش کنن.لغ همشون.من هر چقدر پول مفت هم داشته باشم برقی نمیخرم.برقی فقط برای تاکسی حمل و نقل سبک شهری و مراکز آلوده شهرهای بزرگ خوبه.اینکه یه suv غول برقی باشه دوزار
KOP
۵ خرداد ۱۴۰۴هر دم از این باغ بری میرسد ، تازه تر از تازه تری میرسد.
لطفا با تعصب این کامنت نخونید. من تعصب هیچ برندی ندارم ، فقط برای پول و عمر خودم تعصب دارم و همیشه دنبال بهترین گزینه در مقابل هزینه هستم.
من تجربه سواری مدلهای 3 و S دارم و صادقانه میگم .
صندلی در ماشین بخش اول ارتباط سرنشین با خودرو هست همه چیز در یک خودرو مهم است اما بعضی موارد مهمتر.
در مدل S با توجه به کلاسی که در آن قرار داره کیفیت نشیمن اش بسیار معمولی بود و برای سفر طولانی خسته کننده.
اما مدل 3 در مقایسه با حداقل ها ، فاجعه بود. اوگونومی بسیار بد که باعث آزار سرنشینان جلو میشد. و خستگی مضاعف را باعث میشد. منظورم در کلاس قیمتی یا مقایسه با رقبا نیست. منظورم به طور کلی بود که حداقل های ارگونومی و کیفیت نشستن را نیز نداشت. در بر گرفتن بدن و حمایت از بدن در حرکات جانبی در حین حرکت و … پیش کش.
ایرادات کیفی مواد بکار رفته در فوم ها به کنار که بعضا در زیر صندلی ها ذرات ریز خارج شده از صندلی دیده میشه که در محیط بسته کابین مشکلات سلامتی ایجاد میکنه.
بردش خوبه ، نرم افزار خوبی داره، جایگاهای شارژ اش نسبت به رقبا بهتره فضای زیادی در کابین و صندوق داره و مزیت های فنی اش با رقبا فاصله داشت که در حال کمتر شدن هست.
اما بعضی ایراداتش قابل چشم پوشی نیست.
datsun
۵ خرداد ۱۴۰۴اگه هم تقلبی باشه جوری ماله میکشن که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده مخصوصا الان که ایلون با ترامپ قاطی شده
Navid A J
۵ خرداد ۱۴۰۴مسأله اینه که در امریکا، قانون شوخی بردار نیست. اونجام مثل خیلی جاهای دیگه ممکنه قانون دور زده بشه اما اگر گیربیفتن، دیگه رحم و مروتی وجود نداره. اینه فرق اونا با ما.
یوسف
۵ خرداد ۱۴۰۴مطمئن باشید حقیقت داره….. در واقع ایلان ماسک گور خودشو با تسلا کنده….
در واقع سقوط آزاد شروع شده براشون
! i M α η δ υ α R
۵ خرداد ۱۴۰۴تسلا که ارزش کامنت گذاشتن نداره …
هر چند آمریکا ، به خودی خود ، اورال ، کشور خوبیه …
اما این دولت ترامپ ، مایه افتخار حزب دموکرات و مایه ننگ ریپابلیکن ها شده …
رئیس جمهور ، یک نشان ” دو پیکر ” بی قرار که هر روز نظرش عوض میشه ….
یک سو استفاده کننده و متجاوز جنسی و جاعل سوابق تجاری و کازینو دار و قمار باز و انبوه ساز ورشکسته تجاری در دهه های 90 و 2000 …
مشاور اقتصادی و کارآفرین خلاق و الهام بخش این دولت ، یک شیاد شارلاتان بی سواد بودجه بگیره گردن نگیر بنجل ساز تا دسته فرو ش کن …
عضور ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای این دولت ، یک بنگاه دار بنداز در روعه املاک و مستغلات …
واقعا سیرک سرگرم کننده ای راه انداخته ، تخم و ترکه حاج فردریک ترامپ سینیور …
👹👹👹
🥔🥔🥔
🤑🤑🤑
🤡🤡🤡
🖕🖕🖕
دانیال_Surrey،England
۵ خرداد ۱۴۰۴ترامپ تا الان نمره ی قبولی گرفته.
نمره ی نهایی رو حدود 4 سال دیگه میشه بهش داد،که چیکار با اقتصاد آمریکا کرده و چه تعداد مهاجر بی مصرف رو بیرون کرده.
همین اخراج خارجیا از دانشگاه ها رو اگه بتونه کامل اجرایی کنه چند لول آمریکا رو انداخته جلو.
..
این فساد اخلاقی و….هم مهم نیست تا وقتی که تونسته باشه وضع کشورش رو درست کنه.
تو همین سفر به خاورمیانه بالای 3.5 تریلیون دلار درآمد برای آمریکا اوورده،ایناس که مهمه.
..
و اینکه 1000 برابر بهتر از سه رهبر آلمان و انگلیس و فرانسه س که کوکای ی ن میزنن و هیچ غلطی هم نمیکنن.
..
ایلان ماسک هم من چند سال پیش گفته بودم خودروسازی رو میبوسه میزاره کنار چون خودشم علاقه ای نداره.
حداقل تو بقیه کاراش خیلی موفق تره،مثل اسپیس ایکس و خرید توییتر و تراشه مغزی و…
ولی در کل آدم عجیبیه ایلان و شخصیت خاصی داره که گاها رو مخه.
! i M α η δ υ α R
۵ خرداد ۱۴۰۴دانیال جان …
حکایت ترامپ ، حکایت بچه است ، وقتی که تفنگ میفته دستش …
همه رو به کشتن می ده …
توی خود آمریکا هم نظرات مردم در مورد اقتصاد خودشون و عملکرد تیم اقتصادی ترامپ در 4 سال اول ، ضد و نقیضه که البته منطقیه …
چون اونجا هم مردم تحت تاثیر القاعات رسانه ها هستند …
در کل عملکرد دولت ترامپ ، هم خوبی داره و هم بدی اما به نظرم سر و صداشون بیشتر از عرضه شونه و در نهایت هم بیشتر خرابی به بار میارن تا آبادانی …
در مورد هاروارد هم بگم که ، دانشگاهی که سیصد و شصت ، هفتاد سال ، بودجه گرفته رو نمیشه یه شبه عقیم کرد …
کلا آدم هایی رو که صبح از خواب پا میشن و درجا تصمیم میگیرند و فرداش هم با عواقب کارشون مواجه میشن و از کارشون پشیمون میشن ، نمیشه جدی گرفت …
علی رغم وعده های پوچ ترامپ …
آمریکا همچنان ، بزرگترین بدهکار بانکیه …
هر روز بیشتر از دیروز به پول یهودیا وابسته میشه و بیشتر میره زیر نفوذشون …
چین رو مهار که نکرد هیچ ، با وقوع کرونا و توی این چهار ، پنج سال اخیر با رشد اقتصادی چین در خیلی از بازارها ، جای این دو بازیگر داره عوض میشه و در خیلی جاها شده …
امروز ترامپ ساده لوح ، مثل موم توی دستان پوتین هی داره از این ور به اون ور ، ورز داده میشه اما نمی فهمه …
هر چند ترامپ با وعده پایان جنگ اومد اما امروز ، برای جنگ اوکراین ، هیچ پایانی رو نمیشه متصور بود …
فنلاند و سوئد و لهستان هم دارند برای هرگونه تهاجم احتمالی روسیه به خاکشون ، از ترسشون ، برنامه های دفاعی می چینند …
از اون ور این قدر ترامپ به اسرائیل چیزی نگفته و جلوش رو باز گذاشته که صدای بریتانیا و آلمان و فرانسه هم دیگه در اومده و خودشون می خوان اسرائیل رو با عواقب ادامه تهاجم وحشیانه و عدم قبول آتش بس ، مواجه کنند و با جریمه و صدور قطع نامه ( اگر کوتاه نیومد ) ، منزوی اش کنند …
کره شمالی هم که روزی قرار بود به دست ترامپ رام بشه ، امروز داره در کمال وقاحت ، سرباز به اوکراین می فرسته تا با ارتش اوکراین بجنگه و از اون ور هم ، هر روز داره یک قاره پیمای دیگه با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش میکنه تا هر جایی از خاک آمریکا رو که خواست ( با تکنولوژی روسیه ) ، شخم بزنه …
روز اول با توپ پر اومد و روی همه تعرفه بست …
بعد که دید چه قدر داره دنیا رو بهم می ریزه و با همه وارد تنش میشه ، هی فیتیله تعرفه هارو کشید پایین و برخی معافیت ها رو با همسایه هایی مثل مکزیک یا کانادا ، تمدید کرد …
یه روز میگه گرینلند ما ماست و دانمارک بهش میگه برو رد کارت عموجون ….
یه روز دیگه می خواد مثل پوتین اما بدون جنگ و با پول ، کانادا رو بخره و ضمیمه خاکش کنه …
یه روزی هم می خواست دور خودش با پول مکزیکی ها دیوار بکشه که نتونست …
یه روز به ایران میگه 3.67 اکیه ، فرداش میگه اصلا غنی سازی رو باید 0 کنی …
تعجب میکنم ، با وجود این شرایط ، از نمره قبولی حرف می زنی …
سوشیانت
۵ خرداد ۱۴۰۴الان اینایی که اینجوری کامنت میدن همین رو راجب بی وای دی هم میگن؟!😁
آرش
۵ خرداد ۱۴۰۴عجب افتضاحی !!! احتمالا ایلان ماسک تحت تعلیم مدیران ویران خودرو و سه پایه بوده
سهیل
۵ خرداد ۱۴۰۴به نظرم موضوع مهمی نیست. ولی دروغی که شیائومی بخاطر کانال هوا ۵ هزار دلاری گفت غیر قابل بخشش هست. من ایرانی هستم
حسین دهمرد
۵ خرداد ۱۴۰۴همه رو سانسور میکنید. molto bene یعنی خیلی خوب.کلمه ایتالیاییه.