به گزارش بلومبرگ، میانگین قیمت یک خودروی جدید در ایالات متحده در اوت 2023 برابر با 48,926 دلار بود. قیمت مدل 3 پایه تک دیفرانسیل از 46,990 دلار به 38,990 دلار کاهش یافته که 8700 دلار کمتر از میانگین قیمت خودروها و تراکها در ایالات متحده است. مدل 3 اکنون 6500 دلار ارزانتر از بیامو سری 3 مدل پایه و 5800 دلار ارزانتر از مرسدس کلاس C پایه است. قیمت مدل Y پایه از 51,990 دلار به 43,990 دلار کاهش یافته است. قیمت مدل S پایه از 99,990 دلار به 74,990 دلار کاهش یافته است. این قیمتها قبل از اعمال مشوق 7500 دلاری در ایالات متحده است که قیمت خودروهای برقی را برای خریدار از این هم کمتر خواهد کرد. طبق ادعای تسلا، قیمت مدل 3 بعد از تخفیف مالیاتی و با احتساب صرفهجویی در هزینه سوخت، معادل یک تویوتا کرولا خواهد شد.
البته صحت این ادعا باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. طبق گزارش EPA، هزینه سوخت سالانه یک تویوتا کرولا به طور میانگین 1650 دلار خواهد بود. با درنظر گرفتن قیمت 21190 دلاری کرولا، صرفاً با احتساب قیمت سوخت و قیمت خرید خودرو در نهایت در سه سال تقریباً 26850 دلار هزینه صرف میشود. تسلا میگوید در طول این زمان 3 هزار دلار صرفهجویی در هزینه سوخت به همراه دارد و با احتساب 7500 دلار مشوق دولتی بعلاوه 2 هزار دلار تخفیف ایالتی در نیویورک، هزینه تمام شده مدل سه بعد از سه سال برای خریدار تنها 26500 دلار خواهد بود. این محاسبات البته هزینههای تعمیر و نگهداری را شامل نمیشود. اما ادعای برابری هزینه مالکیت تاحدود زیادی درست به نظر میرسد.
این کاهش قیمت به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش هزینههای مواد اولیه و افزایش بهرهوری تولید است. تسلا در حال حاضر از سلولهای باتری جدیدی استفاده میکند که ارزانتر از سلولهای قبلی هستند. این شرکت همچنین در حال افزایش تولید خود در کارخانههای جدید در ایالات متحده و اروپا است. کاهش قیمت این خودروها و افزایش سرمایهگذاری روی مدلهای جدیدی چون سایبرتراک، حاشیه سود این برند را کاهش داده است.
کاهش قیمت تسلا ممکن است باعث افزایش محبوبیت این خودروها شود. تسلا پیش از این به دلیل قیمتهای بالای خود شناخته شده بود. بااینحال، کاهش قیمتها ممکن است این خودروها را برای طیف وسیعتری از خریداران مقرونبهصرفه کند. با ورود خودروهای برقی مقرونبهصرفه بیشتر توسط رقبا به بازار، استراتژی تسلا برای کاهش بیشتر قیمتها نیز ادامه خواهد یافت.